Häromdagen skrev Fredrik Lager ett intressant inlägg med frågan varför vill du bli ekonomiskt oberoende? Det fick mig att fundera på termen ekonomiskt oberoende och jag hittade information om Robert Kiyosaki som menar att:
Man har nått ekonomiskt oberoende om man har tillräckligt hög passiv inkomst för att kunna ta ledigt ett år från sitt företag eller jobb och ha lika bra ekonomi när man kommer tillbaka.
Problemet med internet är att slutar du sköta dina sajter så kommer de förr eller senare bli omsprungna av konkurrenterna. Visserligen kan du använda inkomsterna till att anställa någon och på så vis få 100% passiv inkomst men i mitt fall så är detta en hobby och jag menar därför att ekonomiskt oberoende innebär jag bara behöver lägga någon timme i veckan, oavsett var jag är i världen, för att garantera att mina relativt passiva inkomster fortsätter trilla in i en stadig ström.
Frågan är – vad krävs det för att täcka mina utgifter och bli ekonomiskt oberoende?
Det har jag försökt svara på nedanför genom den fiktiva studenten Anders som lägger upp en budget över sina utgifter, räknar ut vad han måste tjäna innan skatt och slutligen tar reda på hur många besökare som krävs för att nå den summan.
Lägg upp en budget
Det första du måste göra är att räkna ut hur mycket pengar som krävs för att du ska kunna leva den livsstil du vill ha. I vårt exempel är Anders fortfarande student och har därför relativt låga utgifter. Vi tänker oss att han lägger upp följande budget:
- Hyra: 4500
- Mobil: 400
- Mat: 3000
- Studiematerial: 600
- Transport: 200
- Hygien: 300
- Tandvård: 90
- Frisör: 120
- Förbrukningsvaror: 200
- Försäkring: 120
- Kläder: 1000
- Övrigt: 1500
Nöje ingår i övrigt. Den totala summan blir då 12 030 kr. Vi multiplicerar summan med 12 för att få fram årsinkomsten och får fram att Anders måste tjäna 144 360 kr efter skatt för att kunna leva sitt, förhållandevis lyxiga, studentliv.
För den som överväger att själv lägga upp en budget så rekommenderar jag att du även lägger upp en kategori för sparande till oförutsedda händelser, resor, etc.
Räkna ut din bruttolön
Naturligtvis ska staten ha sin del för att kunna göra väl utvalda investeringar som gynnar oss medborgare. Tyvärr har jag inte hittat någon omvänd kalkylator där man kan mata in den summan man önskar tjäna utan vi tvingas istället använda ett formulär för att räkna ut skatt för egenföretagare och testa oss fram.
Väl där så fyller du helt enkelt i födelseår, kommun, församling, karensdagar och chansar på en vinstsumma som kan tänkas vara rimlig.
I vårt exempel med Anders (född -89) så kommer vi efter några försök fram till att han måste tjäna 208 360 kr brutto för att få ut 12 030 kr i månaden netto.
Räkna ut antalet besökare som krävs
Nu kommer den intressanta biten. Vi vet hur mycket du måste tjäna om året för att få den livsstilen du önskar men vad betyder det i termer om besökare? Vi loggar in på vårt AdSense- eller affiliatekonto (såsom Adtraction) och plockar fram följande:
- Click Trough Ratio (CTR)
- CPC (Cost Per Click)
- Antal sidvisningar per besökare (SB)
Den sista siffran hämtar du från ditt Analytics-konto eftersom vi är intresserade av hur stor andel av besökarna som klickar på reklam, inte hur stor andel av de många tusen sidvisningarna som resulterar i ett klick – det är ointressant.
Vi måste även veta utgifterna. Anders har en vanlig blogg med domän (99 kr) och webbhotell (1500 kr) vilket ger en total månadskostnad på 133.25 kr.
Utifrån sitt AdSense- och Analytics-konto så får han följande siffror:
- CTR: 1.45%
- CPC: 2.31 kr
- SB: 3 st
- Vinst: 208 360 / 12 = 17 363.34
Därefter plockar vi fram vår formel och sätter in siffrorna:
- besökare = (bruttovinst – kostnader) / (CTR x CPC x SB)
- besökare = (17 363.34 – 133.25) / (0.0145 x 2.31 x 3)
- besökare = 17 230.09 / 0.100485
- besökare = 171 469
Slutligen dividerar vi besökarantalet med 30 för att få fram hur många besökare man måste få om dagen vilket gör att vi får fram siffran 5 716 besökare.
Slutsats
Siffrorna är tydliga. För att Anders ska få fram en månadslön på 12 030 kr netto så måste han i snitt få 5 716 unika besökare om dagen på sin blogg.
Problemet med formeln är att i takt med att besökarna blir återkommande läsare så som kommer CTR minska drastiskt. Ytterst få, om någon, klickar på reklam varje gång man läser på en av sina favoritbloggar. Vad man kan göra är att se till så att det dagligen dyker upp 5 716 nya besökare (t.ex. genom Google). Det går även att konvertera läsarna till återkommande kunder genom att erbjuda egna produkter och kontinuerligt länka till relaterade affiliateprogram av hög kvalité.
Ett annat problem är att CPC kan sjunka om du börjar få besökare på helt andra termer. T.ex. så ger ett klick i en text om att ”låna pengar” högre ersättning än ett klick i en text om murgröna. Exakt hur det fungerar kan du läsa i mitt inlägg om sökordsanalys och då är det viktigt att du justerar dina siffror regelbundet.
Hur många besökare behöver du för att bli ekonomiskt oberoende?
Den absolut vanligaste frågan jag får av bloggare är – vad ska jag skriva om? Tyvärr drogs jag själv med detta problemet tidigare och började därför samla på mig generella idéer som fungerar på alla sorters blogger. Några av dem är förhållandevis lika med anledning att olika vinklingar väcker olika idéer.
Mitt råd är att du, liksom jag, bokmärker sidan och återkommer. I takt med att vi blir äldre och tar in mer kunskap så förändras våra erfarenheter. Ett ämne som idag känns helt hopplöst kan vara otroligt inspirerande att skriva om nästa månad.
Tanken med tipsen nedanför är få lägga in dina egna erfarenheter, värderingar och kunskap. Skriver man om det man redan kan så blir det inte bara lättare att skriva utan det blir dessutom mycket mer personligt vilket är utmärkt när du gästbloggar och vill att läsarna ska lära känna dig för att sedan prenumerera på din blogg.
Vad vill du uppnå?
Innan du börjar skriva så måste du bestämma dig för vad du egentligen vill uppnå med inlägget. Vill du väcka reaktion, göra läsarna upprörda och få läsare eller vill du vinna deras förtroende och på sikt tjäna pengar? Visst – ställer du till med oreda så kommer du få uppmärksamhet och möjligtvis inlänkar men frågan är vad det ger för resultat i det långa loppet. Nedanför har jag listat de vanligaste ämnena som orsakar bråk.
Ämnen att undvika
- Politik
- Genus
- Religion
- Lögner
- Konspirationsteorier
Lista på bloggämnen
- Identifiera ett problem inom ditt område och presentera en möjlig lösning.
- Berätta om dina syskon, har du lärt dig något av dem?
- Fundera på vad det största problemet dina läsare är.
- Skapa en lista med 101 resurser, guider, människor, sajter, böcker, etc.
- Vad inspirerade dig att börja inom din bransch.
- Dela med dig av statistik som kan vara intressant för andra inom din bransch.
- Vem eller vad vore inspirerande för dina läsare att höra, läsa eller se?
- Länka till någon annans blogginlägg och erbjud din sida av saken.
- Dela ett fantastiskt erbjudande med dina läsare.
- Fråga dina läsare om deras favoritredskap / tips och sammanställ.
- Berätta hur du slog dig in på marknaden och varför.
- Visa hur du har genomfört ett lyckat case.
- Skriv om en bra kundupplevelse och vad man kan lära från den.
- Dela med dig av anteckningar och ytterligare information efter en föreläsning.
- Sammanställ information du själv kommer använda (likt denna)
- Förklara konsekvenserna av hur en dagsnyhet kan påverka din nisch.
- Uppdatera och återpublicera ett populärt men gammalt blogginlägg.
- Vilka är dina favoritböcker?
- Skicka ut en fråga eller formulär på Twitter och blogga om resultatet.
- Genomför ett test eller experiment och blogga om resultatet.
- Publicera en lista på ämnen du vill att dina läsare ska skriva om.
- Förklara vad i din branch som gör dig frustrerad.
- Lyft fram dina anställda och sätt ett ansikte på ditt företag.
- Blogga, inkl. bilder, om ett event du har varit på och vad du lärde dig.
- Skriv ner dina mål för det kommande året eller månaden.
- Förenkla någons liv.
- Vilka misstag ser du nybörjare göra gång på gång?
- Skriv om en dålig kundupplevelse och vad man kan lära från den.
- Hur gick det med dina mål? Har du lärt dig något?
- Blogga om något du råkat ut för under dagen.
- Berätta hur din bransch kommer förändras det kommande året.
- Vad gör du för att glömma arbetet och koppla av?
- 10 låtar som ger dig inspiration i arbetet.
- Hur du hanterar dina projekt.
- Skriv en lista med dina prioriteringar.
- Skrev ett brev till ditt yngre jag – medryckande och perfekt för nybörjare.
- Dela med dig av ett speciellt barndomsminne.
- Vad är din definition på framgång – när har du lyckats?
- Fundera på en uppfinning som skulle förändra allt i din bransch.
- Bjud in en konkurrent och skapa en egen debatt.
- Publicera vilka sökord som är vanligast förekommande på din blogg.
- Jämför fördelar och nackdelar med två populära produkter i din bransch.
- Dela med dig av dina strategier och var transparent.
- Vilka bloggar läser du regelbundet?
- Ge specifika tips för hur läsarna ska agera under högtider.
- Motbevisa en vedertagen myt inom din bransch.
- Vad skulle du vilja se åtgärdat i din bransch?
- Visa upp nya produkter som nyligen har kommit.
- Vad ________ kan lära oss om _________.
- Gör en rolig observation.
- Intervjua och lyft fram en av dina återkommande kunder.
- Blogga om misstag du gjort, lärt dig och hur man kan undvika dem.
- Skriv om dina lärdomar från en populär TV-serie.
- Hur man kan tjäna pengar på att arbeta inom din bransch.
- Skriv ett öppet brev till en person du vill komma i kontakt med.
- Skriv en detaljerad guide till något du tenderar att göra ofta.
- Har du lärt dig något från dina gamla yrken?
- Dela med dig om du lärt dig något nytt under den gångna veckan.
- Hur ser ditt arbetsschema ut – när får du mest gjort?
- Intervjua en konkurrent om hans arbetsmetoder.
- Inspirera människor till att agera och inte bara läsa.
- Sammanställ en lista med skämt om din nisch.
- Hur kan man dra nytta av det fantastiska/värdelösa vädret?
- Berätta vad man kan lära sig av en känd sportprofil eller kändis.
- Vilken, om någon, utbildning bör man läsa för att arbeta i din bransch?
- Berätta hur du skulle kunna förändra en produkt/sajt till det bättre.
- Ta kontakt med företag och skapa en intressant tävling.
- Vad är de största svårigheterna du står framför i år?
- Tipsa om ett fantastiskt verktyg som kan hjälpa dina läsare.
- Finns det någon nuvarande debatt du kan vidareutveckla?
- Berätta om en signifikant milstolpe
- Reflektera över hur tiderna förändras.
- Dela med dig av industrihemligheter.
- 10 saker du ogillar med din bransch och hur det skulle kunna ändras.
- Intervjua ett barn och fråga vad han/hon tror har för tankar om din bransch.
- Vad man måste veta innan man ger sig in i din bransch.
- Var är de nu? – Berätta var stjärnorna inom din bransch tog vägen.
- Vilka prylar skulle du inte klara dig utan?
- Plocka in en pryo och låt honom eller henne sammanställa sina upplevelser.
- Recensera populära böcker inom ditt område.
- Berätta hur du håller koll på dina idéer och mål.
- Skapa en lista med tips som är enkla att applicera för att få resultat.
- Publicera svar till vanligt förekommande frågor via mail.
- Dela med dig om hur man kan bli mer produktiv på mindre tid.
- Intervjua en expert och publicera intervjun.
- Finns det några dåliga produkter dina läsare absolut borde undvika.
- Sammanställ en lista på ofta förekommande myter.
- Visa exempel på företag eller personer inom din bransch som inspiration.
- Ge tips på uppfinningar eller projekt du skulle vilja se.
- Fråga kollegor vad de skulle gjort annorlunda och sammanställ.
- Publicera besöksstatistik för din sajt.
- Publicera ett inlägg och be om läsarnas frågor som du sedan besvarar.
- Berätta varför saker är bättre idag än för 10 år sedan.
- Om du började om idag – vad skulle du gjort annorlunda?
- Vad skulle du göra med 10 000, 100 000 eller 1 000 000 kr?
- Recensera valfri produkt inom din nisch.
- Berätta hur du hittar nya klienter.
- Publicera en omröstning och blogga om resultatet.
- Sammanställ en ordlista med ord som kan vara bra att känna till.
- Skapa en video som presenterar dig och bloggen.
- När väljer du att dumpa en klient/kund/leverantör?
- Skriv om ditt senaste projekt.
- Hur lyckades du göra din hobby till ditt yrke?
- Berätta hur din hobby eller yrke har förändrat ditt liv.
- Vad verkar oviktigt men är ett måste inom din bransch.
- Din favoritmetod för att marknadsföra din sajt.
- Sammanfatta komplexa ämnen eller nyheter.
- Skriv hur man uppnår resultat dina läsare vill nå.
- Dina tankar om att åka utomlands och arbeta därifrån.
- Skapa en lista med saker du skulle vilja göra innan du dör.
- Publicera kunders beröm och deras resultat.
- Besvara en fråga från en bloggkommentar.
- 5 saker människor borde fokusera på men som man inte gör.
- Hur mycket man bör ta betalt inom din bransch.
- Berätta om ny teknik och hur det kommer påverka ditt jobb.
- Publicera svar till vanliga frågor och sammanställ till en FAQ.
- Vad kan läsarna lära sig från det lokala företaget?
- Ge tips på kommande event man absolut inte får missa.
- Ta kontakt med en tidning och be dem skriva om dig – blogga sedan om det.
- Berätta om svårigheterna att försöka göra allting själv.
- Ge 5 eller 10 anledningar till varför man bör prenumerera på din blogg.
- Ställ samma fråga till flera experten och sammanställ till ett inlägg.
- Uppmana läsarna till att ändra ett negativt datum/event till något positivt.
- Skriv om en organisation eller välgörenhet du stödjer och varför.
- Hyr in en artist och skapa en tecknad serie om din bransch.
- Vad är din inställning till gratisarbete – bör man och när då?
- Vad är viktigt när man väljer en partner?
- Skapa en lista med applikationer till iPhone/Android man måste ha.
- Berätta hur du förblir produktiv när du arbetar från hemmet.
- Skriv ett brev till ditt framtida jag.
- Berätta om dina värderingar och varför dessa är viktiga i din bransch.
- Berätta hur mycket man vanligtvis tjänar efter 0, 5, 10, 20 år.
- Var ser du dig själv om 5, 10 eller 15 år?
- Vilka är TV-serierna du måste se?
- Vad skiljer och gör dig bättre än dina konkurrenter?
- Vart vill du resa – varför?
- Leta upp och publicera motiverande citat, bilder eller videor om din branch.
- Skriv om vanliga missuppfattningar inom din nisch.
- Skriv om vanliga missuppfattningar utanför din nisch.
- Berätta om de framgångar du är mest stolt över.
- Publicera en video där du drar nytta av en whiteboard.
- Berätta hur du tjänar pengar på din blogg (gärna med statistik)
- Den definitiva guiden till valfritt ämne.
- Vad kan andra branscher lära sig från din?
- Hur garanterar du en god kundupplevelse efter ett köp?
- Sammanställ en lista med viktiga verktyg för personer inom ditt område.
- Lista betydelsefulla personer (Twitter/blogg/etc) inom ditt område.
- Berätta hur du jonglerar yrke, familj och fritid.
- Sammanställ populära tidningar med fokus på din bransch.
- Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
- Skriv om kändisar som använder produkter du rekommenderar.
- Rekommendera butiker du vanligtvis beställer ifrån.
- Avslöja en skandal eller bluff inom din nisch.
- Berätta vad man kan lära sig av den äldre generationen inom ditt yrke.
- Var har du varit nyligen och varför?
- Förutspå potentiella trender inom din bransch kommande året.
- Vad kan din bransch lära sig av andra branscher?
- Be någon kritisera din sajt och blogga sedan om förändringen.
- Sammanställ en lista på podcasts man borde lyssna på.
- Berätta hur man dina läsare kan bli bättre på en viktig färdighet.
- Vad önskar du att någon hade skrivit om din bransch?
- Diskutera hur sociala medier påverkar din bransch.
- Överväg att börja spela in podcasts – gärna med 1-2 kollegor.
- Hur man samarbetar med andra inom din bransch.
- Besök en föreläsning och blogga om vad du lärde dig.
- Förklara hur din industri har förändrats senaste 5, 10, 15 åren.
- Besvara en fråga från ett respektabelt forum inom branschen.
- Vem var din bästa mentor och vad gjorde hon/honom speciell?
- Har du haft några tunga motgångar och hur tog du dig förbi dem?
- Berätta det senaste du lärde dig från en bok.
- Sammanställ en lista på topp 10 bloggar inom din nisch.
- Spekulera hur branschen kan se ut om 5, 10 eller 15 år.
- Viktiga forum du rekommenderar att dina läsare är aktiva på.
- Ta bilder och visa upp hur ditt kontor eller arbetsplats ser ut.
- Vad håller dig vaken om nätterna?
- Dela med dig av dina favoritrecept.
- Ställ en fråga och låt läsarna besvara den.
- Skapa en detaljerad steg för steg-guide åt nybörjare i din nisch.
- Recensera mjukvara som du använder regelbundet.
- Hur kan man vara produktiv om strömmen skulle gå?
- Hur hanterar och håller du koll på dina saker online?
- Berätta hur ditt arbetsmönster ser ut för ett vanligt problem.
- Förklara vad man absolut inte bör göra i din bransch.
- Sammanfatta andras läsvärda inlägg som publicerats under veckan.
- Blogga om nya lagar som kan tänkas påverka din nisch.
- Var kan du anställa en bra __________.
- Ta kontakt med någon du respekterar och be honom eller henne gästblogga.
- Vilka fyra döda eller levande personer skulle du helst äta med – varför?
- Berätta om dina drömmar och hur du planerar att uppnå dem.
- Berätta om en person som har påverkat dig.
- Berätta om viktiga erfarenheter du lärt dig.
- Sammanställ en lista med dina mest populära inlägg förra året.
- Beskriv hur du lyckades överkomma en svår händelse.
Saknas det något? Fyll gärna på så uppdaterar jag inlägget.
I början av november började det pratas om ett nytt affiliatenätverk under namnet ADsettings. Då verkade det inte särskilt intressant p.g.a. dess brist på annonsörer (moment 22 för nystartade affiliatenätverk) men nyligen upptäckte jag att man knutit till sig ett par nya annonsörer som kan vara av intresse. Idag erbjuder man:
- Lustjakt
- Monsieur
- Scandinavian Hälsokost
- Slipskungen
- Tapeter Tyger
Vad som är förhållandevis ovanligt i affiliatebranschen är att flera av dem betalar ersättning per klick och inte avslut. På så vis är det otroligt enkelt att börja tjäna även om man inte får lika stor ersättning när det väl sker en försäljning. Vanligtvis föredrar jag att få ersättning vid avslut eftersom det räcker med få besökare för att tjäna hyfsat med pengar. Om du däremot har förhållandevis spridda besökarna så kan det vara en god idé att överväga PPC via Google AdSense och ADsettings.
Tyvärr har jag inte använt dem tillräckligt länge för att kunna uttala mig om varken kvalité eller hur betalningen fungerar. Däremot så har jag frågat runt och det visade sig att ADsettings är en vidareutveckling av Syno som startade 2008 och har fått relativt god kritik av de jag talat med. Inga kända problem vilket är positivt.
Besök ADsettings för att läsa mer om vad de erbjuder.
Jag vet att det ropats varg förut men på senare tid har Google ökat tempot på mitt förutspådda scenario vilket innebär att det blivit hög tid att konstatera fakta. Ta någon minut åt att studera statistiken, bilderna och tolka vad som sker innan du slutligen kommer till slutet där jag har presenterat min lösning på problemet.
Hur Google förändrar sökresultaten
Den 10 september 2010 publicerade jag ett inlägg med titeln ”Google kräver betalt för att visa din sajt” och målade där upp en ganska dyster framtid utifrån denna bilden:

Längst uppe och i högerspalten ser du traditionell reklam i form av Google Adwords, något som på senare tid har utökats med annonser i botten av sökresultaten.
I den rosa kolumnen i mitten så har vi först prisjämförelse mellan olika produkter, något Google arbetar aktivt på och kommer utveckla i framtiden. Kanske kan vi ana att man tvingas betala eller ha en av landets största butiker för att vara med.
Under prisjämförelsen så har vi Google Nyheter. En tjänst för större tidningar såsom Aftonbladet och Kvällsposten. Tidigare försökte även mindre sajter komma med där men av vad jag läst på ett flertal engelska forum så är Google allt hårdare med vilka som tillåts och huvudsakligen blir det större tidningar.
Under nyheterna har vi slutligen Googles kartor som fullständigt tagit över samtliga lokala sökningar. Tidigare bestod dessa av organiska sökresultat men om jag har förstått det rätt så kan man redan idag betala för att få en topplacering.
Utöver detta har vi en drös tjänster Google själv rullat ut. T.ex. valutakonvertering, prisjämförelse på flyg, matchresultat, etc. Inom snar framtid så kommer man troligtvis (baserat på företag man köpt upp) lansera en tjänst för att recensera företag och givetvis lär det synas i sökresultatet vilket tar ännu mer plats.
Slutligen har vi 1-2 organiska resultat som resten ska slåss om. Problemet är att Google inte nöjer sig med sina nuvarande förändringar utan nyligen bestämde sig för att ge färskare resultat. Det innebär att senaste nytt inom bland annat TV, olympiska spelen, sport, etc. kommer före traditionella faktafyllda resultat.
Antalet sökningar minskar
Samtidigt kommer det inte som någon chock att en större andel av befolkningen bli bättre på att söka. Istället för att använda traditionellt stora termer så är man mycket specifika i sina sökningar. Den långa svansen ökar men det innebär också att det blir dyrare att bygga länkar mot enskilda fraser eftersom ersättningen är lägre.
Ni är inte bara fler som ska slåss om mindre plats utan nu måste du även slåss på flera fronter om det ska vara meningsfullt att lägga pengar på länkbygge.
Du vet inte vilka sökord som konverterar
Slutligen satte Google nyligen in nådastöten genom att sluta rapportera vilka sökord besökarna använder för att trilla in på din sajt. Visserligen gäller det hittills endast för inloggade användare men i takt med att Google fortsätter växa (lanserar ny musiktjänst inom kort) så kommer allt fler ha ett användarkonto.

Enligt Google själva så rör det sig inte om några större andelar men idag meddelade SEOmoz att hela 12 procent (!) av deras statistik försvunnit.
Resultatet har blivit att allt fler slåss om färre organiska positioner för en kortare tid på sökord ingen söker på samtidigt som det är rena spekulationer om du får något tillbaka.
Där finns fortfarande en hel del branschen där Google fortfarande inte vandrat in men om där finns pengar att tjäna så kommer man garanterat förr eller senare.
Min lösning och hur jag väljer att agera
Jag slutar med SEO-optimering. Givetvis kommer jag fortsätta optimera rubriker, bildtexter och liknande men från och med nu så kommer jag sluta bygga länkar för sökfraser som traditionellt ansetts vara bra. Inte heller komma jag lita på Google igen och ger därmed blanka fan i deras uppskattade söksiffror.
Istället för att försöka locka besökare till mig (genom sökmotorerna) så beger jag mig till besökarna. Tack vare smidiga verktyg så är det möjligt att få en lista på alla blogginlägg och användare på Twitter som nämnt mitt område de senaste timmarna eller den senaste veckan. Istället för att bygga länkar för att ranka på sökfraser som ingen söker på så möter jag upp besökarna på deras hemmaplan och bygger auktoritet genom forum och gästinlägg. Det är dags att ta ett steg tillbaka och lyfta blicken.
Någonstans på vägen så blev allting ett sätt att bygga länkar. Du skrev forumskommentarer för att få en länk till din sajt. Du skrev gästinlägg för att i slutet kunna slänga in några länkar. Jag hävdar att det är dags att sluta lägga tid och pengar på att optimera mot fraser för att istället bli en auktoritär källa.
Sverige ligger fortfarande ljusår ifrån utvecklingen i USA (Google tar över en marknad i taget) och i övergångsfasen så har kritikerna rätt i att det mycket slit per besökare att bli aktiv på forum och bloggar. Det handlar dock om att bestiga ett berg och när du väl nått toppen så har du ett förtroende att luta dig tillbaka på. Samtidigt fångar du givetvis upp besökare med hjälp av ett nyhetsbrev och omvandlar dem till återkommande besökare eller kunder utifrån vad du är ute efter.
Min rekommendation till företag
Givetvis förstår jag att företag inte har tid att vara aktiv på alla tjänster. Istället rekommenderar jag att man överväger möjligheterna att annonsera. Strunta i länkbygge och fokusera 100% på att få en bra ROI genom Googles tjänster.
Nu vet du hur det ligger till och vart framtiden är på väg. Bollen är din..
Twitter har länge lyfts fram som en fantastisk kanal för att knyta kontakter med andra inom samma område, företag använder Twitter regelbundet för att nå ut till sina kunder och en del har satt i system att automatiskt börja följa eller skicka ett meddelande till konton som nämner utvalda sökord. Själv twittrar jag regelbundet (följ mig) om mina projekt och entreprenörskap men har även kört ett konto där jag autoföljde personer som nämnde en produkt. Det gick så bra att utöver pengarna det drog in så placerade jag mig dessutom strax bakom företaget på Google.com.
Idag har jag lagt ner det och tänkte därför ta upp en något bättre metod där du hjälper Twitter-användaren samtidigt som du får en potentiell kund på köpet. Notera att metoden huvudsakligen rekommenderas inom områden där du har höga marginaler och råd att Twittra längre stunder utan att tjäna pengar på det.
Tanken bakom marknadsföringsmetoden
Idén är att, liksom i metoden ovanför, hitta användare på Twitter som behöver hjälp med något inom ditt produktområde. Därefter skickar du ett vänligt tweet och besvarar personens frågor för att sedan avsluta med att informera om din egen sajt där personen kan hitta mer information om han vill läsa vidare.
I exemplet nedanför äger vi en sajt som säljer resor:
1) Välj ut konverterande nyckelord
Nu har jag inte genomfört en sökordsanalys för resebranschen utöver mitt sista minuten-exempel med lönsamma sökord men vi utgår ifrån att ”vill resa” och ”resa till” är två nyckelfraser som kan resultera i en hel del potentiella kunder.
2) Plocka fram RSS-flöde för dina nyckelord
Tyvärr är det så att Twitters sökmotor är helt värdelös när det kommer till att söka på flera termer samtidigt och vi tvingas därför dela upp nyckelordet. Våra två nyckelord från ovan skulle alltså resultera i följande RSS-flöden:
http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=vill%20resa
http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=resa%20till
Givetvis blir det ohållbart och vi beger oss därför till Yahoo Pipes för att slå samman de olika RSS-flödena och sortera ut dubletter. Tyvärr har jag inte möjlighet att detaljerat gå igenom hur Yahoo Pipes fungerar men genom trial & error och deras guider så bör du hitta rätt. Din pipe bör se ut på följande vis:
- Fetch feed: Fyll i upp till 10 olika RSS-flöden från Twitter.
- Fetch feed: Fyll i ytterligare RSS-flöden från Twitter.
- Union: Används för att koppla samman de båda fetch feed.
- Unique: Sortera bort dubletter för att undvika upprepning.
- Sort: Sortera alla tweets efter datum för att få bättre överblick.
- Pipe output: Blir det slutgiltiga resultatet.
När detta är gjort och du sparat din pipe så får du en RSS-länk innehållande alla sökorden som du enkelt kan lägga in i Google Reader för att få nya tweets.
3) Hitta en potentiell kund
Tack vare snabbknapparna i Google Reader (J/K) så kan vi snabbt springa igenom dagens alla tweets tills vi slutligen hittar följande som är en potentiell kund:

Johanna letar uppenbarligen efter en resa i december och är en potentiell kund som inte kostat dig en krona – allt du behöver göra är att hjälpa henne hitta rätt.
4) Ditt svar på Twitter
Du börjar med att ge henne ett tips utifrån dina egna erfarenheter. Därefter avslutar du med att tipsa om din sajt där du genom en sökmotor listar resor i december:
Jag besökte nyligen Analya och kan varmt rekommendera Turkiet. Annars har du fler tips på http://DinSajt.se/
Det viktiga är att slänga med adressen i förbifarten. Ligger allt fokus på sajten så känns det som irriterande spam vilket bara skadar dig i längden.
Tips och trix på vägen
Där finns ett par tips på vägen du bör tänka på för att inte uppfattas som irriterande och stöta iväg de potentiella kunderna. Givet är att du lägger in en riktig avatar, namn och biografi på Twitter. Ingen (!) tar en standardbild på allvar.
Nästa steg är att vara personlig och unik i din kommunikation. Undvik att kommentera en trött kväll eftersom risken då är stor att du, mer eller mindre medvetet, börjar skapa en standardfras som du skickar ut till alla.
Slutligen bör du hålla koll på alla användare du pratar med. Tyvärr har jag inte hittat något program för detta utan gör det manuellt i ett textdokument men betänk själv att du regelbundet fick länktips från samma användare så fort du nämnde resor. Spara därför användarnamnen och kolla textdokumentet innan du besvarar en tweet.
Oetiskt eller en oanvänd marknadsföringskanal – Vad säger du?
Idag när jag loggade in på Adtraction så upptäckte jag två nya knappar i vänsterspalten, nämligen produktflöden och AdTailor. Tyvärr vet jag inte om produktflöden är helt nytt hos Adtraction eller om man bara valt att samla det på ett ställe för bättre översikt. Trevligt är det oavsett och vore väldigt användbart för t.ex. min sajt om billiga filmer om man nu haft CDON som annonsör.
Vad som däremot fångade min uppmärksamhet var AdTailor. Är du sedan tidigare affiliate hos Adrecord så känner du igen funktionen som YourAd. Idén är att man genom en sökfunktion i admin-panelen kan hitta relevanta produkter från alla annonsörer som ligger i deras databas. Det innebär att du genom ett knapptryck kan söka efter tusentals olika produkter och blanda annonsörer hur som helst utan att behöva uppdatera länkarna. Allting sköts automatiskt från affiliateprogrammet.
AdTailor hos Adtraction
YourAd hos Adrecord
Mina tankar
Som affiliate uppmuntrar jag alla förbättringar och det är ett intressant format som kan göra att fler vågar/orkar börja med affiliateverksamhet. Tips till Adtraction är att lägga till ett fält för storlek (sliders är grymt svåra att få exakt) samt ge oss möjlighet att redigera våra skapade annonser (Bugg? Lär vara en tidsfråga iallafall).
Vad tror du om detta annonsformat? Kommer det locka vardagsbloggarna?




