193 ämnen att skriva om – den enda listan du behöver

januari 13, 2012  |  Blogga
193 ämnen att skriva om - den enda listan du behöver

Den absolut vanligaste frågan jag får av bloggare är – vad ska jag skriva om? Tyvärr drogs jag själv med detta problemet tidigare och började därför samla på mig generella idéer som fungerar på alla sorters blogger. Några av dem är förhållandevis lika med anledning att olika vinklingar väcker olika idéer.

Mitt råd är att du, liksom jag, bokmärker sidan och återkommer. I takt med att vi blir äldre och tar in mer kunskap så förändras våra erfarenheter. Ett ämne som idag känns helt hopplöst kan vara otroligt inspirerande att skriva om nästa månad.

Tanken med tipsen nedanför är få lägga in dina egna erfarenheter, värderingar och kunskap. Skriver man om det man redan kan så blir det inte bara lättare att skriva utan det blir dessutom mycket mer personligt vilket är utmärkt när du gästbloggar och vill att läsarna ska lära känna dig för att sedan prenumerera på din blogg.

Vad vill du uppnå?

Innan du börjar skriva så måste du bestämma dig för vad du egentligen vill uppnå med inlägget. Vill du väcka reaktion, göra läsarna upprörda och få läsare eller vill du vinna deras förtroende och på sikt tjäna pengar? Visst – ställer du till med oreda så kommer du få uppmärksamhet och möjligtvis inlänkar men frågan är vad det ger för resultat i det långa loppet. Nedanför har jag listat de vanligaste ämnena som orsakar bråk.

Ämnen att undvika

  • Politik
  • Genus
  • Religion
  • Lögner
  • Konspirationsteorier

Lista på bloggämnen

  1. Identifiera ett problem inom ditt område och presentera en möjlig lösning.
  2. Berätta om dina syskon, har du lärt dig något av dem?
  3. Fundera på vad det största problemet dina läsare är.
  4. Skapa en lista med 101 resurser, guider, människor, sajter, böcker, etc.
  5. Vad inspirerade dig att börja inom din bransch.
  6. Dela med dig av statistik som kan vara intressant för andra inom din bransch.
  7. Vem eller vad vore inspirerande för dina läsare att höra, läsa eller se?
  8. Länka till någon annans blogginlägg och erbjud din sida av saken.
  9. Dela ett fantastiskt erbjudande med dina läsare.
  10. Fråga dina läsare om deras favoritredskap / tips och sammanställ.
  11. Berätta hur du slog dig in på marknaden och varför.
  12. Visa hur du har genomfört ett lyckat case.
  13. Skriv om en bra kundupplevelse och vad man kan lära från den.
  14. Dela med dig av anteckningar och ytterligare information efter en föreläsning.
  15. Sammanställ information du själv kommer använda (likt denna)
  16. Förklara konsekvenserna av hur en dagsnyhet kan påverka din nisch.
  17. Uppdatera och återpublicera ett populärt men gammalt blogginlägg.
  18. Vilka är dina favoritböcker?
  19. Skicka ut en fråga eller formulär på Twitter och blogga om resultatet.
  20. Genomför ett test eller experiment och blogga om resultatet.
  21. Publicera en lista på ämnen du vill att dina läsare ska skriva om.
  22. Förklara vad i din branch som gör dig frustrerad.
  23. Lyft fram dina anställda och sätt ett ansikte på ditt företag.
  24. Blogga, inkl. bilder, om ett event du har varit på och vad du lärde dig.
  25. Skriv ner dina mål för det kommande året eller månaden.
  26. Förenkla någons liv.
  27. Vilka misstag ser du nybörjare göra gång på gång?
  28. Skriv om en dålig kundupplevelse och vad man kan lära från den.
  29. Hur gick det med dina mål? Har du lärt dig något?
  30. Blogga om något du råkat ut för under dagen.
  31. Berätta hur din bransch kommer förändras det kommande året.
  32. Vad gör du för att glömma arbetet och koppla av?
  33. 10 låtar som ger dig inspiration i arbetet.
  34. Hur du hanterar dina projekt.
  35. Skriv en lista med dina prioriteringar.
  36. Skrev ett brev till ditt yngre jag – medryckande och perfekt för nybörjare.
  37. Dela med dig av ett speciellt barndomsminne.
  38. Vad är din definition på framgång – när har du lyckats?
  39. Fundera på en uppfinning som skulle förändra allt i din bransch.
  40. Bjud in en konkurrent och skapa en egen debatt.
  41. Publicera vilka sökord som är vanligast förekommande på din blogg.
  42. Jämför fördelar och nackdelar med två populära produkter i din bransch.
  43. Dela med dig av dina strategier och var transparent.
  44. Vilka bloggar läser du regelbundet?
  45. Ge specifika tips för hur läsarna ska agera under högtider.
  46. Motbevisa en vedertagen myt inom din bransch.
  47. Vad skulle du vilja se åtgärdat i din bransch?
  48. Visa upp nya produkter som nyligen har kommit.
  49. Vad ________ kan lära oss om _________.
  50. Gör en rolig observation.
  51. Intervjua och lyft fram en av dina återkommande kunder.
  52. Blogga om misstag du gjort, lärt dig och hur man kan undvika dem.
  53. Skriv om dina lärdomar från en populär TV-serie.
  54. Hur man kan tjäna pengar på att arbeta inom din bransch.
  55. Skriv ett öppet brev till en person du vill komma i kontakt med.
  56. Skriv en detaljerad guide till något du tenderar att göra ofta.
  57. Har du lärt dig något från dina gamla yrken?
  58. Dela med dig om du lärt dig något nytt under den gångna veckan.
  59. Hur ser ditt arbetsschema ut – när får du mest gjort?
  60. Intervjua en konkurrent om hans arbetsmetoder.
  61. Inspirera människor till att agera och inte bara läsa.
  62. Sammanställ en lista med skämt om din nisch.
  63. Hur kan man dra nytta av det fantastiska/värdelösa vädret?
  64. Berätta vad man kan lära sig av en känd sportprofil eller kändis.
  65. Vilken, om någon, utbildning bör man läsa för att arbeta i din bransch?
  66. Berätta hur du skulle kunna förändra en produkt/sajt till det bättre.
  67. Ta kontakt med företag och skapa en intressant tävling.
  68. Vad är de största svårigheterna du står framför i år?
  69. Tipsa om ett fantastiskt verktyg som kan hjälpa dina läsare.
  70. Finns det någon nuvarande debatt du kan vidareutveckla?
  71. Berätta om en signifikant milstolpe
  72. Reflektera över hur tiderna förändras.
  73. Dela med dig av industrihemligheter.
  74. 10 saker du ogillar med din bransch och hur det skulle kunna ändras.
  75. Intervjua ett barn och fråga vad han/hon tror har för tankar om din bransch.
  76. Vad man måste veta innan man ger sig in i din bransch.
  77. Var är de nu? – Berätta var stjärnorna inom din bransch tog vägen.
  78. Vilka prylar skulle du inte klara dig utan?
  79. Plocka in en pryo och låt honom eller henne sammanställa sina upplevelser.
  80. Recensera populära böcker inom ditt område.
  81. Berätta hur du håller koll på dina idéer och mål.
  82. Skapa en lista med tips som är enkla att applicera för att få resultat.
  83. Publicera svar till vanligt förekommande frågor via mail.
  84. Dela med dig om hur man kan bli mer produktiv på mindre tid.
  85. Intervjua en expert och publicera intervjun.
  86. Finns det några dåliga produkter dina läsare absolut borde undvika.
  87. Sammanställ en lista på ofta förekommande myter.
  88. Visa exempel på företag eller personer inom din bransch som inspiration.
  89. Ge tips på uppfinningar eller projekt du skulle vilja se.
  90. Fråga kollegor vad de skulle gjort annorlunda och sammanställ.
  91. Publicera besöksstatistik för din sajt.
  92. Publicera ett inlägg och be om läsarnas frågor som du sedan besvarar.
  93. Berätta varför saker är bättre idag än för 10 år sedan.
  94. Om du började om idag – vad skulle du gjort annorlunda?
  95. Vad skulle du göra med 10 000, 100 000 eller 1 000 000 kr?
  96. Recensera valfri produkt inom din nisch.
  97. Berätta hur du hittar nya klienter.
  98. Publicera en omröstning och blogga om resultatet.
  99. Sammanställ en ordlista med ord som kan vara bra att känna till.
  100. Skapa en video som presenterar dig och bloggen.
  101. När väljer du att dumpa en klient/kund/leverantör?
  102. Skriv om ditt senaste projekt.
  103. Hur lyckades du göra din hobby till ditt yrke?
  104. Berätta hur din hobby eller yrke har förändrat ditt liv.
  105. Vad verkar oviktigt men är ett måste inom din bransch.
  106. Din favoritmetod för att marknadsföra din sajt.
  107. Sammanfatta komplexa ämnen eller nyheter.
  108. Skriv hur man uppnår resultat dina läsare vill nå.
  109. Dina tankar om att åka utomlands och arbeta därifrån.
  110. Skapa en lista med saker du skulle vilja göra innan du dör.
  111. Publicera kunders beröm och deras resultat.
  112. Besvara en fråga från en bloggkommentar.
  113. 5 saker människor borde fokusera på men som man inte gör.
  114. Hur mycket man bör ta betalt inom din bransch.
  115. Berätta om ny teknik och hur det kommer påverka ditt jobb.
  116. Publicera svar till vanliga frågor och sammanställ till en FAQ.
  117. Vad kan läsarna lära sig från det lokala företaget?
  118. Ge tips på kommande event man absolut inte får missa.
  119. Ta kontakt med en tidning och be dem skriva om dig – blogga sedan om det.
  120. Berätta om svårigheterna att försöka göra allting själv.
  121. Ge 5 eller 10 anledningar till varför man bör prenumerera på din blogg.
  122. Ställ samma fråga till flera experten och sammanställ till ett inlägg.
  123. Uppmana läsarna till att ändra ett negativt datum/event till något positivt.
  124. Skriv om en organisation eller välgörenhet du stödjer och varför.
  125. Hyr in en artist och skapa en tecknad serie om din bransch.
  126. Vad är din inställning till gratisarbete – bör man och när då?
  127. Vad är viktigt när man väljer en partner?
  128. Skapa en lista med applikationer till iPhone/Android man måste ha.
  129. Berätta hur du förblir produktiv när du arbetar från hemmet.
  130. Skriv ett brev till ditt framtida jag.
  131. Berätta om dina värderingar och varför dessa är viktiga i din bransch.
  132. Berätta hur mycket man vanligtvis tjänar efter 0, 5, 10, 20 år.
  133. Var ser du dig själv om 5, 10 eller 15 år?
  134. Vilka är TV-serierna du måste se?
  135. Vad skiljer och gör dig bättre än dina konkurrenter?
  136. Vart vill du resa – varför?
  137. Leta upp och publicera motiverande citat, bilder eller videor om din branch.
  138. Skriv om vanliga missuppfattningar inom din nisch.
  139. Skriv om vanliga missuppfattningar utanför din nisch.
  140. Berätta om de framgångar du är mest stolt över.
  141. Publicera en video där du drar nytta av en whiteboard.
  142. Berätta hur du tjänar pengar på din blogg (gärna med statistik)
  143. Den definitiva guiden till valfritt ämne.
  144. Vad kan andra branscher lära sig från din?
  145. Hur garanterar du en god kundupplevelse efter ett köp?
  146. Sammanställ en lista med viktiga verktyg för personer inom ditt område.
  147. Lista betydelsefulla personer (Twitter/blogg/etc) inom ditt område.
  148. Berätta hur du jonglerar yrke, familj och fritid.
  149. Sammanställ populära tidningar med fokus på din bransch.
  150. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
  151. Skriv om kändisar som använder produkter du rekommenderar.
  152. Rekommendera butiker du vanligtvis beställer ifrån.
  153. Avslöja en skandal eller bluff inom din nisch.
  154. Berätta vad man kan lära sig av den äldre generationen inom ditt yrke.
  155. Var har du varit nyligen och varför?
  156. Förutspå potentiella trender inom din bransch kommande året.
  157. Vad kan din bransch lära sig av andra branscher?
  158. Be någon kritisera din sajt och blogga sedan om förändringen.
  159. Sammanställ en lista på podcasts man borde lyssna på.
  160. Berätta hur man dina läsare kan bli bättre på en viktig färdighet.
  161. Vad önskar du att någon hade skrivit om din bransch?
  162. Diskutera hur sociala medier påverkar din bransch.
  163. Överväg att börja spela in podcasts – gärna med 1-2 kollegor.
  164. Hur man samarbetar med andra inom din bransch.
  165. Besök en föreläsning och blogga om vad du lärde dig.
  166. Förklara hur din industri har förändrats senaste 5, 10, 15 åren.
  167. Besvara en fråga från ett respektabelt forum inom branschen.
  168. Vem var din bästa mentor och vad gjorde hon/honom speciell?
  169. Har du haft några tunga motgångar och hur tog du dig förbi dem?
  170. Berätta det senaste du lärde dig från en bok.
  171. Sammanställ en lista på topp 10 bloggar inom din nisch.
  172. Spekulera hur branschen kan se ut om 5, 10 eller 15 år.
  173. Viktiga forum du rekommenderar att dina läsare är aktiva på.
  174. Ta bilder och visa upp hur ditt kontor eller arbetsplats ser ut.
  175. Vad håller dig vaken om nätterna?
  176. Dela med dig av dina favoritrecept.
  177. Ställ en fråga och låt läsarna besvara den.
  178. Skapa en detaljerad steg för steg-guide åt nybörjare i din nisch.
  179. Recensera mjukvara som du använder regelbundet.
  180. Hur kan man vara produktiv om strömmen skulle gå?
  181. Hur hanterar och håller du koll på dina saker online?
  182. Berätta hur ditt arbetsmönster ser ut för ett vanligt problem.
  183. Förklara vad man absolut inte bör göra i din bransch.
  184. Sammanfatta andras läsvärda inlägg som publicerats under veckan.
  185. Blogga om nya lagar som kan tänkas påverka din nisch.
  186. Var kan du anställa en bra __________.
  187. Ta kontakt med någon du respekterar och be honom eller henne gästblogga.
  188. Vilka fyra döda eller levande personer skulle du helst äta med – varför?
  189. Berätta om dina drömmar och hur du planerar att uppnå dem.
  190. Berätta om en person som har påverkat dig.
  191. Berätta om viktiga erfarenheter du lärt dig.
  192. Sammanställ en lista med dina mest populära inlägg förra året.
  193. Beskriv hur du lyckades överkomma en svår händelse.

Saknas det något? Fyll gärna på så uppdaterar jag inlägget.


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

7 Comments


  1. Bara att börja uppifrån och ner då…

  2. Det va ingen dålig sammanställning…

    Att gå igenom och inte minst genomföra samtliga punkter kommer ta sin lilla tid så jag ska därför välja ut lite ”guldkorn” och använda mig av. Perfekt resurs när man inte riktigt vet vad man ska göra 🙂

    Håller även helt med dig kring ämnet politik. Oftast orsakar detta enbart hätska diskussioner på bloggar och även hat. Antingen hat till skribenten eller till någon som kommenterar.

    När det var val här i Sverige besökte jag en hel del politikbloggar och språket i kommentarsfälten var allt annat än barntillåtet… Tråkigt att se men tyvärr är det många starka åsikter kring politik.

    • Problemet, i mina ögon, med ämnen jag avråder att man skriver om är att varje läger har sina åsikter – punkt. Det är omöjligt att hålla en seriös diskussion utan personerna tenderar att enbart lyssna på den information som bekräftar hans eller hennes åsikt. Allt eftersom man fortsätter kasta statistik på varandra så dyker någon och börjar använda sig av personangrepp varpå det hela urspårar.

      Visst – det kan vara perfekt länkbete men det är inte särskilt klokt att reta upp personerna du sedan vill ska klicka på reklam och köpa något. Att spendera är inte första tanken när man arg.

      • Precis, sådant var fallet i minst 8/10 på de bloggar jag besökte. När sen Sverigedemokraterna kom på tal var det totalt kört…

        Om man letar efter extremt bra ämnen på länkbete så ska man definitivt blogga om SD. Helst i positivt syfte då detta är garanterade inlänkar.

        När man sen har fått massor av inlänkar kan man göra en total kovändning i ämnet = Ingen som hatar dig längre, nya inlänkar, nya besökare, mer pengar !

        Bara fördelar 😉 I teorin låter det bra men undrar hur det hade gått i praktiken ?

        • Tror inte att man kan vända fullkomligt. Antingen kommer du vara förknippade med dina åsikter (internet glömmer aldrig) oavsett vad du hävdar i efter eller så är det uppenbart länkbete och då kommer du få skit för det.

          Annars är det en klassiker att gå emot den vedertagna åsikter – det resulterar alltid i uppmärksamhet oavsett ämne.

  3. Tack för länken stefan och riktigt bra uppföljning med det här inlägget! Tycker att du gör en riktigt bra sammanställning och intressanta beräkningar. Utifrån ditt exempel som ger lite drygt 5700 besökare så känns inte det som en omöjlighet.

    Men för egen del så tror jag att det skulle vara mer lönsamt rent tidsmässigt att snygga till CPC och CTR siffrorna för min del. 5700 är ändå en hel del besökare men samtidigt inte omöjligt.

    Ska helt klart bokmärka detta inlägg och gå tillbaka för att räkna på lite egna siffror.

  4. Jäklar, verkligen en lång lista! Imponerande sammanställt!

Leave a Reply