Bli effektiv på Twitter genom att sätta upp egna spelregler

november 10, 2012  |  Produktivitet
Bli effektiv på Twitter genom att sätta upp egna spelregler

Ursäkta mitt språk men Twitter har blivit ett jävla brus på senare år. Dagligen diskuteras det flitigt om ämnen såsom rasism, feminism och politik med välgrundade argument såsom rövknullad, valpar som kissar i tvätten, dödshot, etc. Varje vecka har vi dessutom en ny skvallernyhet som hela Sverige verkar engagera sig i. Tidigare har det varit Tintin – nu är det tydligen ett blogginlägg från Katrin Zytomierska.

Missförstå mig inte, Twitter har en del fantastiska fördelar. T.ex. får man ta del av unika branschnyheter och intressant information från entreprenörers vardag. Problemet är att skitsnack inte bara tar upp plats utan från och till så lyckas det även provocera vilket stjäl energi du kan lägga på att skapa något vettigt.

Naturligtvis går det att få bort mycket genom att vara väldigt selektiv med vilka men följer men för eller senare så hittar du människor med fantastisk branschinformation eller en spännande vardag samtidigt som personen lägger tid på att kommentera varenda skvallernyhet som varken gör från eller till för ditt liv.

Lösningen på skitsnacket

Lösningen är att helt enkelt blockera meningslösa nyckelord. På bilden ser du en handfull av de 230+ nyckelord jag blockerar för tillfället.

När levererade Aftonbladet senast en läsvärd artikel? Varför få nyheter om mjukvara jag inte använder? När kom det senaste en vettig kommentar på Twitter om ämnen såsom bögarna, Bush, Dawit, Jimmie Åkesson eller feminism?

Tack vare Tweetbot så döljs nyckelorden oavsett om jag använder min dator, iPhone eller iPad. Lägger jag till ett nyckelord så synkroniseras samtliga plattformar.

Självklart är ämnen såsom feminism och rasism viktiga men jag tvivlar på att det i längden är hälsosamt för någon att dagligen få en vinklad bild full med personpåhopp och skällsord varenda gång man besöker Twitter för intressanta diskussioner.

Följ mig

Följ gärna mitt konto ducedo om du är intresserad av entreprenörskap, branschnyheter eller träning. Jag ger mig regelbundet in i diskussioner och besvarar frågor men tänker både en och två gånger innan jag publicerar tweets som alla ser.


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

3 Comments


  1. Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag har inte varit någon flitig ”twittrare” på väldigt länge men nu när jag inhandlade en iPhone så blev allt mycket roligare! Då fick jag verkligen upp ögonen för Twitter och vilken grym resurs detta är.

    Men… Jag upptäckte ganska snabbt problem. Följer jag en person som är aktiv inom exempelvis SEO branschen så är det ganska självklart att jag inte vill läsa om vad han/hon åt till frukost, politiska åsikter eller foto på katter, barn etc…

    Det är väldigt trevligt att man vill dela med sig av sitt liv men samtliga twitterföljare vill nog hellre läsa om saker som relaterar till SEO. På så sätt tappar man följare i snabb takt tror jag.

    Har även märkt att svenskar i största allmänhet vill ge sig in i debatter och gärna har en åsikt om allt på Twitter. Det är inte fel, men det blir såååååå fel när man arbetar inom en viss bransch. Man bör fundera en stund på följande frågor:

    ”Varför har jag så många följare ? Vad är dem intresserade av att läsa om ?”

    När man vet svaret så bör man börja twittra om just det och hålla sig till det. Annars får man bli superkändis. Då lär ens följare tycka att det är väldigt intressant vad man åt till frukost imorse…

    • Absolut Rasmus. Just debatterna är väl det som irriterar mest på så vis att det ofta väcker negativa känslor samtidigt som formatet på 140 tecken är värdelöst om man vill före ett resonemang. I bästa fall enas man om att inte vara överens och i värsta fall så skapar man osämja med personpåhopp från inridande ”vita riddare” som tar den ena sidans parti.

      Det är svårt att låta bli att påpeka något man anser vara vinklat eller helt fel men det ger sällan något i längden och jag försöker därför låta bli. En effektiv metod är att helt undvika dem genom att blockera nyckelord (t.ex. politik) som ofta resulterar i upprörda känslor.

      Sedan finns naturligtvis argumentet att det är valfritt att följa och gillar man inte det så kan man avfölja. Problemet uppstår när en person har väldigt intressanta tweets om en bransch men samtidigt skriver mycket ointressant. Man tvingas köpa hela paketet så att säga.

      I slutändan är det naturligtvis upp till var och en vad man vill skriva om och då är blockering av nyckelord en hyfsad lösning. Önskar bara att fler använde hashtags på sina tweets så att det blev lättare att blockera ämnen jag inte är intresserad av.

  2. Det är absolut upp till var och en vad man skriver, men en rekommendation är att hålla sig till de väsentliga sakerna som ens följare ”förväntar” sig. Jag tror att man vinner mycket på detta i längden då fler och fler rekommenderar att följa just denna personen på Twitter.

    Innan jag läste detta inlägg så visste jag inte att man kunde blockera sökord. Så jag tackar och tar emot tipset. Det ska jag definitivt använda mig av!

Leave a Reply