Dra nytta av återkommande material och få återkommande besökare

maj 5, 2012  |  Blogga  |  5 Comments

Den i särklass bästa metoden för att få återkommande besökare är utan tvekan nyhetsbrev där du kan bygga personlig kontakt så fort du fångat in läsarnas kontaktuppgifter. Vanligtvis sker detta med hjälp av en gratisprodukt för att läsaren ska känna att han får något tillbaka vilket du kan se på mitt senaste exempel med den nyligen publicerade e-boken Overcome Sugar Addiction.

”Personlig kontakt?”, tänker du.. Jo, det finns några enkla justeringar du kan använda dig för att samtliga tusentals prenumeranter ska känna sig lika viktiga.

  • Hälsa personen välkommen med dennes förnamn.
  • Använd du-form istället för ni-form
  • Undvik stelbent språk och skriv personligt
  • Gör nyhetsbreven tidsoberoende
  • Avsluta med ditt namn och vad du ska bjuda på i nästa brev

Idag är dock inte nyhetsbrev i fokus. Istället handlar det om återkommande innehåll. Idén är att göra läsarna nyfikna för att sedan avsluta med en cliffhanger som gör att läsaren tvingas återvända för att se hur historien kommer att sluta.

Det klassiska exemplet är en artikelserie där du delar upp artiklarna i steg 1, steg 2, etc. Vill du lära läsarna att tjäna pengar på internet så kan t.ex. steg 1 vara att hitta sin passion för att sedan följas upp med steg 2 som fokuserar på hur man registrerar en domän och hittar ett bra webbhotell när man hittat sin passion.

Ett annat scenario är att du varje vecka eller månad avslöjar återkommande statistik. Tidigare körde jag t.ex. en promenadtävling med Runkeeper i fokus där jag i början på varje månad publicerade ett inlägg med statistik och länkar till tävlingens mest ambitiösa deltagare. Resultatet blev att samtliga deltagare var intresserade av att se vem som vann och hur man själv lyckades placera sig.

Driver du en musikblogg så kan du varje fredag publicera en video där du visar exakt hur man spelar en ny låt. På så vis kan du se till att läsarna återvänder varje fredag för att på sikt registrera sig så att man inte missar någon av låtarna.

När du väl kommit på ett bra ämne så kan du skapa en samlingssida där du förklarar vad serien går ut på och varför du har skapat den. För att fortsätta det ovan nämnda exemplet så kan du ge sidan titeln ”Hur man skapar en e-bok”. På så vis ökar du sannolikheten att läsarna rekommenderar serien till sina vänner. Istället för att tipsa om din bloggs huvudsida så kan du få nischade användare som hittar exakt det man letade efter. Genom att erbjuda en serie så sjunker avvisningsfrekvensen samtidigt som varje del i serien ökar sannolikheten att läsaren blir prenumerant.

193 ämnen att skriva om – den enda listan du behöver

januari 13, 2012  |  Blogga  |  7 Comments
193 ämnen att skriva om - den enda listan du behöver

Den absolut vanligaste frågan jag får av bloggare är – vad ska jag skriva om? Tyvärr drogs jag själv med detta problemet tidigare och började därför samla på mig generella idéer som fungerar på alla sorters blogger. Några av dem är förhållandevis lika med anledning att olika vinklingar väcker olika idéer.

Mitt råd är att du, liksom jag, bokmärker sidan och återkommer. I takt med att vi blir äldre och tar in mer kunskap så förändras våra erfarenheter. Ett ämne som idag känns helt hopplöst kan vara otroligt inspirerande att skriva om nästa månad.

Tanken med tipsen nedanför är få lägga in dina egna erfarenheter, värderingar och kunskap. Skriver man om det man redan kan så blir det inte bara lättare att skriva utan det blir dessutom mycket mer personligt vilket är utmärkt när du gästbloggar och vill att läsarna ska lära känna dig för att sedan prenumerera på din blogg.

Vad vill du uppnå?

Innan du börjar skriva så måste du bestämma dig för vad du egentligen vill uppnå med inlägget. Vill du väcka reaktion, göra läsarna upprörda och få läsare eller vill du vinna deras förtroende och på sikt tjäna pengar? Visst – ställer du till med oreda så kommer du få uppmärksamhet och möjligtvis inlänkar men frågan är vad det ger för resultat i det långa loppet. Nedanför har jag listat de vanligaste ämnena som orsakar bråk.

Ämnen att undvika

  • Politik
  • Genus
  • Religion
  • Lögner
  • Konspirationsteorier

Lista på bloggämnen

  1. Identifiera ett problem inom ditt område och presentera en möjlig lösning.
  2. Berätta om dina syskon, har du lärt dig något av dem?
  3. Fundera på vad det största problemet dina läsare är.
  4. Skapa en lista med 101 resurser, guider, människor, sajter, böcker, etc.
  5. Vad inspirerade dig att börja inom din bransch.
  6. Dela med dig av statistik som kan vara intressant för andra inom din bransch.
  7. Vem eller vad vore inspirerande för dina läsare att höra, läsa eller se?
  8. Länka till någon annans blogginlägg och erbjud din sida av saken.
  9. Dela ett fantastiskt erbjudande med dina läsare.
  10. Fråga dina läsare om deras favoritredskap / tips och sammanställ.
  11. Berätta hur du slog dig in på marknaden och varför.
  12. Visa hur du har genomfört ett lyckat case.
  13. Skriv om en bra kundupplevelse och vad man kan lära från den.
  14. Dela med dig av anteckningar och ytterligare information efter en föreläsning.
  15. Sammanställ information du själv kommer använda (likt denna)
  16. Förklara konsekvenserna av hur en dagsnyhet kan påverka din nisch.
  17. Uppdatera och återpublicera ett populärt men gammalt blogginlägg.
  18. Vilka är dina favoritböcker?
  19. Skicka ut en fråga eller formulär på Twitter och blogga om resultatet.
  20. Genomför ett test eller experiment och blogga om resultatet.
  21. Publicera en lista på ämnen du vill att dina läsare ska skriva om.
  22. Förklara vad i din branch som gör dig frustrerad.
  23. Lyft fram dina anställda och sätt ett ansikte på ditt företag.
  24. Blogga, inkl. bilder, om ett event du har varit på och vad du lärde dig.
  25. Skriv ner dina mål för det kommande året eller månaden.
  26. Förenkla någons liv.
  27. Vilka misstag ser du nybörjare göra gång på gång?
  28. Skriv om en dålig kundupplevelse och vad man kan lära från den.
  29. Hur gick det med dina mål? Har du lärt dig något?
  30. Blogga om något du råkat ut för under dagen.
  31. Berätta hur din bransch kommer förändras det kommande året.
  32. Vad gör du för att glömma arbetet och koppla av?
  33. 10 låtar som ger dig inspiration i arbetet.
  34. Hur du hanterar dina projekt.
  35. Skriv en lista med dina prioriteringar.
  36. Skrev ett brev till ditt yngre jag – medryckande och perfekt för nybörjare.
  37. Dela med dig av ett speciellt barndomsminne.
  38. Vad är din definition på framgång – när har du lyckats?
  39. Fundera på en uppfinning som skulle förändra allt i din bransch.
  40. Bjud in en konkurrent och skapa en egen debatt.
  41. Publicera vilka sökord som är vanligast förekommande på din blogg.
  42. Jämför fördelar och nackdelar med två populära produkter i din bransch.
  43. Dela med dig av dina strategier och var transparent.
  44. Vilka bloggar läser du regelbundet?
  45. Ge specifika tips för hur läsarna ska agera under högtider.
  46. Motbevisa en vedertagen myt inom din bransch.
  47. Vad skulle du vilja se åtgärdat i din bransch?
  48. Visa upp nya produkter som nyligen har kommit.
  49. Vad ________ kan lära oss om _________.
  50. Gör en rolig observation.
  51. Intervjua och lyft fram en av dina återkommande kunder.
  52. Blogga om misstag du gjort, lärt dig och hur man kan undvika dem.
  53. Skriv om dina lärdomar från en populär TV-serie.
  54. Hur man kan tjäna pengar på att arbeta inom din bransch.
  55. Skriv ett öppet brev till en person du vill komma i kontakt med.
  56. Skriv en detaljerad guide till något du tenderar att göra ofta.
  57. Har du lärt dig något från dina gamla yrken?
  58. Dela med dig om du lärt dig något nytt under den gångna veckan.
  59. Hur ser ditt arbetsschema ut – när får du mest gjort?
  60. Intervjua en konkurrent om hans arbetsmetoder.
  61. Inspirera människor till att agera och inte bara läsa.
  62. Sammanställ en lista med skämt om din nisch.
  63. Hur kan man dra nytta av det fantastiska/värdelösa vädret?
  64. Berätta vad man kan lära sig av en känd sportprofil eller kändis.
  65. Vilken, om någon, utbildning bör man läsa för att arbeta i din bransch?
  66. Berätta hur du skulle kunna förändra en produkt/sajt till det bättre.
  67. Ta kontakt med företag och skapa en intressant tävling.
  68. Vad är de största svårigheterna du står framför i år?
  69. Tipsa om ett fantastiskt verktyg som kan hjälpa dina läsare.
  70. Finns det någon nuvarande debatt du kan vidareutveckla?
  71. Berätta om en signifikant milstolpe
  72. Reflektera över hur tiderna förändras.
  73. Dela med dig av industrihemligheter.
  74. 10 saker du ogillar med din bransch och hur det skulle kunna ändras.
  75. Intervjua ett barn och fråga vad han/hon tror har för tankar om din bransch.
  76. Vad man måste veta innan man ger sig in i din bransch.
  77. Var är de nu? – Berätta var stjärnorna inom din bransch tog vägen.
  78. Vilka prylar skulle du inte klara dig utan?
  79. Plocka in en pryo och låt honom eller henne sammanställa sina upplevelser.
  80. Recensera populära böcker inom ditt område.
  81. Berätta hur du håller koll på dina idéer och mål.
  82. Skapa en lista med tips som är enkla att applicera för att få resultat.
  83. Publicera svar till vanligt förekommande frågor via mail.
  84. Dela med dig om hur man kan bli mer produktiv på mindre tid.
  85. Intervjua en expert och publicera intervjun.
  86. Finns det några dåliga produkter dina läsare absolut borde undvika.
  87. Sammanställ en lista på ofta förekommande myter.
  88. Visa exempel på företag eller personer inom din bransch som inspiration.
  89. Ge tips på uppfinningar eller projekt du skulle vilja se.
  90. Fråga kollegor vad de skulle gjort annorlunda och sammanställ.
  91. Publicera besöksstatistik för din sajt.
  92. Publicera ett inlägg och be om läsarnas frågor som du sedan besvarar.
  93. Berätta varför saker är bättre idag än för 10 år sedan.
  94. Om du började om idag – vad skulle du gjort annorlunda?
  95. Vad skulle du göra med 10 000, 100 000 eller 1 000 000 kr?
  96. Recensera valfri produkt inom din nisch.
  97. Berätta hur du hittar nya klienter.
  98. Publicera en omröstning och blogga om resultatet.
  99. Sammanställ en ordlista med ord som kan vara bra att känna till.
  100. Skapa en video som presenterar dig och bloggen.
  101. När väljer du att dumpa en klient/kund/leverantör?
  102. Skriv om ditt senaste projekt.
  103. Hur lyckades du göra din hobby till ditt yrke?
  104. Berätta hur din hobby eller yrke har förändrat ditt liv.
  105. Vad verkar oviktigt men är ett måste inom din bransch.
  106. Din favoritmetod för att marknadsföra din sajt.
  107. Sammanfatta komplexa ämnen eller nyheter.
  108. Skriv hur man uppnår resultat dina läsare vill nå.
  109. Dina tankar om att åka utomlands och arbeta därifrån.
  110. Skapa en lista med saker du skulle vilja göra innan du dör.
  111. Publicera kunders beröm och deras resultat.
  112. Besvara en fråga från en bloggkommentar.
  113. 5 saker människor borde fokusera på men som man inte gör.
  114. Hur mycket man bör ta betalt inom din bransch.
  115. Berätta om ny teknik och hur det kommer påverka ditt jobb.
  116. Publicera svar till vanliga frågor och sammanställ till en FAQ.
  117. Vad kan läsarna lära sig från det lokala företaget?
  118. Ge tips på kommande event man absolut inte får missa.
  119. Ta kontakt med en tidning och be dem skriva om dig – blogga sedan om det.
  120. Berätta om svårigheterna att försöka göra allting själv.
  121. Ge 5 eller 10 anledningar till varför man bör prenumerera på din blogg.
  122. Ställ samma fråga till flera experten och sammanställ till ett inlägg.
  123. Uppmana läsarna till att ändra ett negativt datum/event till något positivt.
  124. Skriv om en organisation eller välgörenhet du stödjer och varför.
  125. Hyr in en artist och skapa en tecknad serie om din bransch.
  126. Vad är din inställning till gratisarbete – bör man och när då?
  127. Vad är viktigt när man väljer en partner?
  128. Skapa en lista med applikationer till iPhone/Android man måste ha.
  129. Berätta hur du förblir produktiv när du arbetar från hemmet.
  130. Skriv ett brev till ditt framtida jag.
  131. Berätta om dina värderingar och varför dessa är viktiga i din bransch.
  132. Berätta hur mycket man vanligtvis tjänar efter 0, 5, 10, 20 år.
  133. Var ser du dig själv om 5, 10 eller 15 år?
  134. Vilka är TV-serierna du måste se?
  135. Vad skiljer och gör dig bättre än dina konkurrenter?
  136. Vart vill du resa – varför?
  137. Leta upp och publicera motiverande citat, bilder eller videor om din branch.
  138. Skriv om vanliga missuppfattningar inom din nisch.
  139. Skriv om vanliga missuppfattningar utanför din nisch.
  140. Berätta om de framgångar du är mest stolt över.
  141. Publicera en video där du drar nytta av en whiteboard.
  142. Berätta hur du tjänar pengar på din blogg (gärna med statistik)
  143. Den definitiva guiden till valfritt ämne.
  144. Vad kan andra branscher lära sig från din?
  145. Hur garanterar du en god kundupplevelse efter ett köp?
  146. Sammanställ en lista med viktiga verktyg för personer inom ditt område.
  147. Lista betydelsefulla personer (Twitter/blogg/etc) inom ditt område.
  148. Berätta hur du jonglerar yrke, familj och fritid.
  149. Sammanställ populära tidningar med fokus på din bransch.
  150. Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
  151. Skriv om kändisar som använder produkter du rekommenderar.
  152. Rekommendera butiker du vanligtvis beställer ifrån.
  153. Avslöja en skandal eller bluff inom din nisch.
  154. Berätta vad man kan lära sig av den äldre generationen inom ditt yrke.
  155. Var har du varit nyligen och varför?
  156. Förutspå potentiella trender inom din bransch kommande året.
  157. Vad kan din bransch lära sig av andra branscher?
  158. Be någon kritisera din sajt och blogga sedan om förändringen.
  159. Sammanställ en lista på podcasts man borde lyssna på.
  160. Berätta hur man dina läsare kan bli bättre på en viktig färdighet.
  161. Vad önskar du att någon hade skrivit om din bransch?
  162. Diskutera hur sociala medier påverkar din bransch.
  163. Överväg att börja spela in podcasts – gärna med 1-2 kollegor.
  164. Hur man samarbetar med andra inom din bransch.
  165. Besök en föreläsning och blogga om vad du lärde dig.
  166. Förklara hur din industri har förändrats senaste 5, 10, 15 åren.
  167. Besvara en fråga från ett respektabelt forum inom branschen.
  168. Vem var din bästa mentor och vad gjorde hon/honom speciell?
  169. Har du haft några tunga motgångar och hur tog du dig förbi dem?
  170. Berätta det senaste du lärde dig från en bok.
  171. Sammanställ en lista på topp 10 bloggar inom din nisch.
  172. Spekulera hur branschen kan se ut om 5, 10 eller 15 år.
  173. Viktiga forum du rekommenderar att dina läsare är aktiva på.
  174. Ta bilder och visa upp hur ditt kontor eller arbetsplats ser ut.
  175. Vad håller dig vaken om nätterna?
  176. Dela med dig av dina favoritrecept.
  177. Ställ en fråga och låt läsarna besvara den.
  178. Skapa en detaljerad steg för steg-guide åt nybörjare i din nisch.
  179. Recensera mjukvara som du använder regelbundet.
  180. Hur kan man vara produktiv om strömmen skulle gå?
  181. Hur hanterar och håller du koll på dina saker online?
  182. Berätta hur ditt arbetsmönster ser ut för ett vanligt problem.
  183. Förklara vad man absolut inte bör göra i din bransch.
  184. Sammanfatta andras läsvärda inlägg som publicerats under veckan.
  185. Blogga om nya lagar som kan tänkas påverka din nisch.
  186. Var kan du anställa en bra __________.
  187. Ta kontakt med någon du respekterar och be honom eller henne gästblogga.
  188. Vilka fyra döda eller levande personer skulle du helst äta med – varför?
  189. Berätta om dina drömmar och hur du planerar att uppnå dem.
  190. Berätta om en person som har påverkat dig.
  191. Berätta om viktiga erfarenheter du lärt dig.
  192. Sammanställ en lista med dina mest populära inlägg förra året.
  193. Beskriv hur du lyckades överkomma en svår händelse.

Saknas det något? Fyll gärna på så uppdaterar jag inlägget.

Ajöss och tack för fisken

augusti 26, 2011  |  Blogga  |  4 Comments
Ajöss och tack för fisken

Rubriken kommer från Douglas Adams succéserie Liftarens guide till galaxen och representerar vad många känner idag. Under natten/förmiddagen drabbades webbhotellet TheCloudHost av en serverkrasch med resultatet att man förlorade all data. Istället möts man av följande text på deras sajt:

Thecloudhost.se har fått en total servercrash med flera hårddiskar totalförstörda. Även backup diskar har gått sönder och att återfå backuperna är nästintill omöjligt

Om jag hade haft mina projekt hos TheCloudHost så skulle jag på mindre än ett dygn gått från att driva eget företag till att bli arbetslös. Saknar du innehåll så får du inga besökare och får du inga besökare så tjänar du inga pengar. Visst går det att börja om från början men det tar månader innan man ser resultat och en sådan motgång skulle jag personligen varken ha råd eller motivation till att hantera.

Problemet är att alldeles för många litar på sina webbhotell. Skulle du ärligt kunna räcka upp handen och säga att du har backup på dina viktiga sajter? Själv är jag otroligt dålig på att ta backup och det är först nyligen som jag flyttade ut i molnet vilket gav mig automatisk backup tack vare gratistjänsten Dropbox.

Hur kan jag skydda mig?

Människor i dagens samhälle är otroligt lata och lägger sällan mer energi än nödvändigt på att förbereda sig inför något som kan ske i framtiden. Därför bör du använda en tjänst som tar backup automatiskt. Då behöver du bara starta tjänsten och vid tillfälle kontrollera att allting fungerar som det ska.

Använder du WordPress så är WP-DB Backup det populäraste alternativet. Genom WP-DB Backup så kan du ställa in en automatisk säkerhetskopiering av din databas som skickas till din mail. Tyvärr stödjer man inte backup av din källkod så mitt råd är att du antingen sparar en kopia varje gång du ändrar bloggen (sker inte så ofta) eller att du regelbundet tar en komplett backup av alla filerna på ditt webbhotell.

Vad kan man göra när olyckan uppstår?

Har du blivit drabbad av TheCloudHost eller något annat webbhotell utan backup så försök återfå texterna. Google är utmärkta på så vis att du kan hitta cache av alla dina indexerade sidor med ”site:url.se”-kommandot i Google.

Tyvärr kräver det att du agerar innan Google upptäcker att sajten är borta samt att du har väldigt mycket tålamod. Att klicka sig in på cache och kopiera texter från ett par hundra eller tusen sidor eller långt ifrån underhållande. Däremot så är det bra mycket bättre än alternativet – att lägga ner sin verksamhet och bli arbetslös.

Andra som har skrivit om TheCloudHosts misslyckande är Fredrik och Johan.

Välj rätt domänleverantör och spara tusenlappar

augusti 15, 2011  |  Blogga  |  No Comments

Varje år brukar IIS köra en domänrea varpå hundratals människor bestämmer sig för att registrera domäner hos leverantörer man vanligtvis inte använder. Risken är att du ett år senare åker på en saftig räkning som är tusentals kronor dyrare än vad den hade varit om du registrerade domänerna genom ditt vanliga webbhotell.

I våras registrerade jag t.ex. 31 domäner hos Surftown när man i våras sålde ut dem för en krona stycket. Om dessa domänerna hade varit .ORG / .NET / .COM så skulle kostnaden när det är dags att förnya dem gått på 7099 kr. Om jag istället väljer att flytta dem till City Network och betala årsavgiften där så skulle kostnaden bli 1984 kr. Resultatet blir att jag sparar över 5115 kr genom några minutes arbete!

Som du ser så lönar sig inte alltid domäneror i längden så se till att flytta dina domäner till den billigaste leverantören för att inte kasta bort pengar i onödan!

Letar du nya projekt så säljer jag just nu ut några av mina domäner på MissDomain.

Sökordsanalys: Den kompletta guiden

juli 14, 2011  |  Blogga, Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  29 Comments

Att välja rätt nyckelord är den avgörande pusselbiten som bestämmer om ditt nästa inlägg får tusentals läsare eller endast lockar dina närmsta vänner. Försöker du dessutom tjäna pengar så kan en sökordsanalys vara skillnaden mellan att tvingas lägga ner din verksamhet och få en fullt acceptabel lön för ditt arbete.

Betänk att sommaren närmar sig och du bestämmer dig för att tipsa om vackra klänningar för att locka nya besökare och tjäna några kronor när dina besökare klickar vidare till butiken och beställer. Vilken av följande titlar skulle du använt?

  • 10 vackra klänningar
  • 10 snygga klänningar

Valde du 10 vackra klänningar så kan du ha förlorat 10 000 besökare. Trots att titlarna är närmast identiska så uppskattar Google att 1000 personer söker på “snygga klänningar” varje månad och endast 170 på “vackra klänningar”. Slår du ut skillnaden på 12 månader så motsvarar det 9960 sökningar. Tyvärr är det inte så enkelt utan andra saker såsom oriktiga siffror, CTR och konkurrens spelar in men det visar verkligen hur stor skillnad en sökanalys kan göra för din blogg.

Sökordsanalys

Överväger du att publicera ett inlägg i stil med exemplet ovanför så se till att slå på stort. Lägg ner extra energi och samla 99 eller 101 istället för bara 10. På så vis ökar sannolikheten att fler uppmärksammar och länkar till inlägget. För bara någon månad sedan skrev min syster att hon hade 42 st klänningar i sin garderob så visst tusan går det. Se bara till att bibehålla en hög kvalité på listan. 10 fantastiska böcker är t.ex. alltid bättre än 99 st som ingen vill läsa. Kvalité före kvantitet.

Missa inte mina tidigare inlägg med 6 unika tips för att hitta sökord inom din bransch och den detaljerade beskrivningen över hur jag hittade 2819 lönsamma nyckelord.

Det finns 3 sorters sökord

Alla sökfraser går att dela upp i tre kategorier baserat på konkurrens och antal sökande. De tre kategorierna är huvud, stomme och den långa svansen (long tail).

Huvudet samlar drömfraserna som flest människor söker på. För att fortsätta exemplet ovanför med klänningarna så skulle sökfrasen “klänningar” sorteras under denna kategorin. Problemet med dessa nyckelorden är att nystartade bloggar inte har en chans att hävda sig mot företag som lägger tusentals kronor på SEO.

Stommen passar oss svenskar bättre genom att vara mer lagom. Sökorden som placeras i kategorin har färre antal sökningar varje månad men därmed också lägre konkurrens. En bra sökfras i stommen skulle kunna vara “snygga klänningar”.

Svansen är ett begrepp myntat av Chris Anderson 2004 och syftar på att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de traditionella storsäljarna. I termer om sökmotoroptimering så betyder det att tusentals sökfraser utan konkurrens och besökare kan vara lika viktiga som huvudfraserna. T.ex. “snygga klänningar till bröllop”.

Nyckelordsanalys

Börja aldrig med att försöka placera dig på en huvudfras. Då endast placering 1-3 räknas (mer om det längre ner) så kommer resultatet bli att du inte får några besökare. Utan besökare så kommer du tröttna på ditt bloggande. Sikta istället på en lättare sökfras i stommen och döp t.ex. bloggen till “snygga klänningar”. Publicera sedan inlägg som riktar sig till den långa svansen för att få besökare. Allt eftersom fler inlägg publiceras så kommer du ranka på fler sökord. När du väl har tagit förstaplaceringen på nyckelordet i stommen så kan du gå efter huvudordet. Tack vare bloggens titel och ankartexterna på inlänkarna (“snygga klänningar”) så har du redan mycket vunnit i din jakt på att placera dig först på frasen “klänningar”.

Min informationssida om klamydia är ett bra exempel på hur viktig den långa svansen är för söktrafiken. Mitt nyckelord står endast för 16% av besökarna från Google. Istället kommer 54% av besökarna från 1508 olika sökord! Du kan omöjligt optimera mot alla dessa utan det blir en tacksam bonus i takt med att du publicerar mer innehåll och därmed placerar dig högre på fler sökord.

Den långa svansen

Vill du veta mer om fenomenet med den långa svansen så rekommenderar jag varmt Chris Andersons bok på ämnet som går under titeln The Long Tail.

Satsa på lönsamma nyckelord

Vill du tjäna pengar på din blogg är antalet besökare irrelevant. Jag har små sajter med ett hundratal besökare om dagen som ändå drar in mycket mer än andra bloggar med tusentals dagliga besökare. Anledningen? Besökarnas syfte! Väljer du att starta en sajt med roliga spel så kommer en stor del av besökarna vara ungdomar som vill slå ihjäl tid under skoldagen. Av naturliga skäl så är få intresserade av att köpa något och därmed blir inkomsten per besökare också väldigt låg.

På samma vis kan du få högre inkomst per spenderad arbetstimme. Ponera att du driver en blomsterbutik med en önskan att tjäna pengar. Istället för att ge dig efter söktermen “blommor” med mördande konkurrens från alla möjliga företag så kan du fokusera på sökfrasen “beställa blommor”. Konkurrensen är lägre samtidigt som du vet att besökarna är ute efter en sak – nämligen att spendera pengar.

Undvik därför områden där besökarna bara är ute efter snabba svar och fokusera på att lösa problem. Söker någon på “bli av med akne” så är sannolikheten stor att personen kan tänka sig betala för en produkt. Samma sak gäller för “få vita tänder”, “mjäll” och liknande problem som kräver produkter för att behandla.

Produkter som sökfraser är fortfarande väldigt effektiva på så vis att konkurrensen är låg och besökarna är ofta ute efter att köpa produkten. Tyvärr är Google väl medvetna om detta och erbjuder därför allt oftare direktlänkar till butikerna.

Betalande sökord

Exempel på populära sökord där besökarna vill spendera pengar:

  • Billig
  • Billiga
  • Billigt
  • Begagnad
  • Begagnade
  • Beställ
  • Beställa
  • Boka
  • Köp
  • Köpa
  • Handla
  • Prenumerera på
  • Shoppa

Vill du spara tid så kan du ladda ner min lista med 2819 betalande nyckelord.

En stor del av alla sökord är redan upptäckte så funderar du över om där finns några pengar att tjäna så kan du klicka dig in på Google Traffic Estimator och titta på CPC som står för Cost Per Click. Den siffran (64 kr för Tandblekning) är en uppskattad kostnad för vad annonsörerna måste betala per klick för just det sökordet. Annars kommer du väldigt långt på sunt förnuft. Vad bör besökarna vara ute efter?

CPC

Hur många söker på ditt nyckelord?

Då har det blivit dags för den intressanta biten och se vilka av alla dina sökfraser som har potential, d.v.s. vilka nyckelord söker vi svenskar på? Åter igen vänder vi oss till Google Traffic Estimator där du har tre olika matchningstyper (avancerade filter):

Bred räknar alla sökningar som innehåller ditt nyckelord. Har du t.ex. nyckelordet “blommor” så innebär det att sökningar på “bilder på blommor”, “billiga blommor” och “blommor till trädgården”. Givet är att du aldrig kan placera dig först på alla dessa sökorden och siffran är därför helt irrelevant. Använd aldrig bred!

Exakt syftar på den exakta frasen du använder och bara den. Är din sökfras “billiga blommor” så räknar den endast antalet sökningar som sker på den frasen. För egen del så föredrar jag att använda exakt sökning eftersom jag då har ett värsta tänkbara scenario. Där blir alltid fler genom den långa svansen men där bör inte vara färre.

Fras räknar alla fraser som innehåller din ordföljd. Använder du frasen “billiga resor” så kommer andra fraser såsom “billiga resor till turkiet”, “billiga resor med hotell” och “hitta billiga resor” inkluderas i räkneverket så länge din ordföljd finns med i sökfrasen. Användningsområdet här är att försöka få en uppskattning på hur många personer du kan tänkas nå med den långa svansen. Tyvärr kan du sällan nå alla och det blir därför ofta spekulationer ur ett önskescenario.

Antal sökningar på Google

Intressanta siffror som presenteras är lokala (Sverige) sökningar per månad och tidigare nämnda Cost Per Click. De övriga uppgifterna såsom annonsposition är inte intressanta för oss utan används när man vill annonsera på Google.

Kom ihåg att alltid ta siffrorna med en nypa salt. För några år sedan satsade jag stenhårt på ett värdefullt sökord som, enligt Google, fick 301 000 sökningar varje månad. Efter flera månaders hårt arbete med bland annat dyra tävlingar för att få länkar så tog jag en tredjeplats utan att få nämnvärt med besökare. Idag har sökmotorn en trovärdig siffra och påstår att det sker 2 900 sökningar vilket stämmer mycket bättre med hur många besökare jag fick. I efterhand är det uppenbart att 301 000 är på tok för mycket för den svenska marknaden men jag hoppades ändå på att det skulle var några tiotusen åtminstone.

Driver du redan en sajt inom ämnet eller har en vän som gör det så är Google Webmaster Tools en bra start. Där kan du se exakt hur många gånger din sajt har visats i sökresultatet vilket ofta ger en bra uppskattning på om det är värt att satsa på förstaplatsen eller nöja dig med en femteplats och sikta på andra sökord.

Visningar på Google

Om så inte är fallet utan du överväger att testa en helt ny nisch så bör du se efter om där finns en Wikipedia-sida. Då kan du enkelt använda dig av stats.grok.se för att se exakt hur många sidvisningar en specifik artikel på Wikipedia fick under respektive månad. Förvisso är risken stor att besökarna kommer in på andra vis och du vet aldrig hur många av sökningarna som leder till Wikipedia men det är en bra backup för att se om siffrorna från Google är någorlunda realistiska.

Vill du vara helt säker på hur många sökningar det sker så måste du antingen fråga någon bland topplaceringarna eller använda Google AdWords för att annonsera på sökordet en längre tid och därmed få reda på hur många som söker. Beroende på hur attraktivt sökordet är så kan det kosta en bra slant men överväger du ett nyckelord med väldigt hög konkurrens så bör du absolut göra det innan du spenderar åtskilliga timmar eller stora summor på att försöka ta förstaplatsen. Det fina med annonsering är att du dessutom kan mäta saker såsom sidvisningar, spenderad tid på sajten, konvertering och mycket annat för den specifika frasen.

Var uppmärksam!

Ord ändrar ständigt betydelse och dina förväntningar stämmer kanske inte alls överrens med vad övriga personer förväntar sig när man söker på ordet. Ta t.ex. det engelska ordet Twilight som betyder skymning. För några år sedan skulle en sökning gett mängder av vackra naturbilder men idag har den amerikanska populärkulturen helt ersatt resultaten med Hollywoodfilmerna.

Kontrollera även så att inte Google rättar sökningen. I allt fler fall bortser Google från felstavningar och levererar resultaten för den korrekta stavningen istället. Det betyder att antalet sökningar på felstavningar minskar drastiskt.

Ett annat område där Google knuffar undan allt mer av sökresultaten är nyckelord som innehåller orter. Därför rekommenderar jag att du helt enkelt struntar i dessa och istället försöker placera dig först genom Google Maps men det kommer jag gå närmare in på i ett framtida inlägg här på Affiliatenytt.

Missade du vågen?

Trender kommer och går – framtiden ligger i att kunna förutsäga dessa. Tills dess får vi nöja oss med att undvika sökord som redan är på väg utför. Sökordet “farmville” har idag 6600 exakta sökningar vilket är en bra siffra tills du ser trendkurvan.

Trender för nyckelord

Det är uppenbart att intresset har slocknat och antalet sökningar kommer fortsätta minska tills spelet glöms bort som en notis i internethistorien.

Diagrammet kommer från Google Trender som är ett fantastiskt redskap när du vill se hur efterfrågan för ett nyckelord ser ut. Siktar du på en tillräckligt populär sökfras så kan du t.o.m. få fram en prognos för hur intresset kommer se ut närmsta året.

Analysera konkurrensen för sökordet

Nu bör du ha en drös nyckelord och det har blivit dags att undersöka konkurrenterna för att se om du har en chans på förstaplatserna.

2006 släppte AOL data för 20 miljoner sökningar vilket resulterade i AOL skandalen eftersom en del av sökningarna gick att spåra till enskilda individer men vad som är mer intressant för oss är att CTR (Click Through Ratio) för de olika positionerna avslöjades. Som du kan se så är det bara topp 3 som är intressanta. Har du inte en chans att placera dig bland topp 3 så bör du satsa på ett annat nyckelord.

  1. 42.13%
  2. 11.90%
  3. 8.50%
  4. 6.06%
  5. 4.92%
  6. 4.05%
  7. 3.41%
  8. 3.01%
  9. 2.85%
  10. 2.99%

Nu varierar CTR givetvis för alla sökord men ett exempel från mina egna sajter bekräftar att topp 3-placeringarna är det som spelar roll.

Click Through Ratio

Av samma anledning är det helt ointressant att veta antalet träffar för söktermen när du ska analysera konkurrensen. Du vet att det är topp 3 som räknas och därmed är dessa tre du måste konkurrera med. För att göra en drastisk jämförelse med djurriket så skulle jag hellre springa 100 meter mot 999 sköldpaddor än 3 geparder. På så vis spelar det ingen roll hur många sajter du slåss mot utan det intressanta är hur starka dina huvudkonkurrenter är.

Nedanför kommer jag nämna och analysera 5 olika värden att titta på för att se hur hård konkurrensen är. Fyll gärna på med egna tips bland kommentarerna.

  • Sitelinks
  • Sökmotoroptimeringen
  • Page Authority
  • Domain Authority
  • Inlänkar
Sitelinks

Först och främst har vi då sitelinks, även kallat webbplatslänkar, som Google automatiskt delar ut till starka sajter där det inte ligger något tvivel om att du förtjänar förstaplatsen. På så vis vet du att om det finns sitelinks så är konkurrensen stentuff och inget du bör ge dig på till en början. Det finns två olika sorter beroende på hur många relevanta träffar sajten har. Dessa ser ut på följande vis:

Webbplatslänkar

Sökmotoroptimering

När du väl konstaterat att huvudkonkurrenten saknar sitelinks så är nästa steg att se hur väloptimerad är den för sökorden och då är det i huvudsak tre olika saker jag tittar på. Först och främst om nyckelordet används i titeln. Därefter tittar jag i källkoden för att se om nyckelordet är inom <H1></H1>. Slutligen skummar jag igenom texten för att se om nyckelord och synonym används. Du vill veta om man siktar på en förstaplats eller om Google placerade den först i brist på alternativ.

Page Authority

När du konstaterat att man faktiskt försöker placera sig högst på sökordet så vill du veta hur auktoritära de är. En bra start är att titta på Page Authority från SEOmoz vars syfte är se hur värdefull en sida är oberoende av dess SEO. Högre PA innebär tuffare konkurrens och du skulle kunna dela upp det i fyra kategorier.

  • PA 0 –25: Låg konkurrens
  • PA 26 – 40: Konkurrens
  • PA 41 – 70: Hög konkurrens
  • PA 71– 100: Extremt hög konkurrens

Det behövs inte mycket för att slå sajterna i första kategorin utan har du en väloptimerad sida så räcker oftast ett fåtal länkar av hög kvalité. I den andra kategorin så blir det genast tuffare och om du vill nå toppen så bör du räkna med ett par månaders hårt arbete. Den tredje kategorin närmar sig gränsen för vad en privatperson klarar och för att slå en väloptimerad sida i denna kategorin så kan det ta något år innan du har en chans. Den fjärde och sista kategorin är i princip omöjlig att röra utan det handlar om stora företag och väldigt populära tjänster.

Domain Authority

PA är inte allt utan vi har också Domain Authority som förutspår hur bra en domän rankar oberoende av inlänkarna till sidan. Ett bra exempel är Wikipedia som har en DA på 98 och därmed automatiskt placerar sig bra på en mängd sökord.

Kom ihåg att både PA och DA, likt Pagerank, använder sig av en logaritmisk skala vilket innebär att steget mellan 20 och 30 är mycket mindre än mellan 70 och 80.

Verktyg för att visa PA & DA

Mozbar

För att plocka fram PA och DA i sökresultaten så rekommenderar jag MozBar som fungerar till både Google Chrome och Mozilla Firefox samt är helt gratis.

Sett över samtliga 10 träffar så kommer värdena variera vilket beror på andra faktorer. Blir därför inte lurad om någon har ett lägre värde utan försök uppskatta vad genomsnittet och medianvärdet ligger på. Ofta är det närmare sanningen.

Kontrollera inlänkarna

Utöver PA och DA så vill jag hävda att inlänkarna är den absolut bästa faktorn för att se hur tuff konkurrensen är. Det totala antalet inlänkar är meningslöst utan istället handlar det om antalet unika domäner som länkar. Varje inlänk är ett tecken på att någon gillar din sajt och vore det inte då troligt att Google föredrar att 26 olika personer gillar en sajt än att bara en person länkar 26 gånger?

Du kan enkelt kontrollera antalet länkande domäner med Open Site Explorer.

Domäner som länkar

Tyvärr är det inte så enkelt utan varje inlänk har ett eget värde, i huvudsak beroende på två olika saker. Dels värdet på sidan där den är placerad men även hur många länkar där finns. Varje länk får en bråkdel av sidans värde så om där är 100 länkar så får varje länk 1/100 men om där är 10 länkar så får varje 1/10 av värdet.

En bra metod för konkurrenter med färre än 1000 inlänkar är att hämta samtliga från Yahoo  Site Explorer och sedan sortera upp dem utifrån domän. Därefter kontrollerar du alla sidornas PR och PA för att få reda på varje domäns mest värdefulla länk och sammanställer dem till en lista likt denna:

  • 9 domäner som länkar från en PR3-sida.
  • 7 domäner som länkar från en PR2-sida.
  • 3 domäner som länkar från en PR1-sida.

På så vis vet du minsta antal länkande domäner av varje sort som krävs för en förstaplats. Notera att PR inte uppdateras särskilt ofta utan PA kan vara bättre.

Tyvärr är det sällan hållbart i praktiken eftersom domäner ofta har fler än 1000 inlänkar vilket är maxantalet du kan hämta från Yahoo. Istället använder jag antalet länkande domäner (111 i exemplet ovanför) för att få en uppskattning. Därefter fokuserar jag på att bygga minst så många länkar av högsta kvalité.

Se upp för vanliga misstag

Ibland händer det att vi hittar till synes fantastiska sökord utan någon konkurrens men ofta finns där en fullt logisk förklaring som du bör se upp med.

Det sker regelbundet att sajter byter domän och därmed väljer att peka om gamla domäner till den nya sajten. Resultatet blir att du har en helt ny sajt i sökresultatet som helt saknar inlänkar men ändå ligger först. Tyvärr känner jag inte till någon tjänst som kan upptäcka redirects idag men du kanske vet?

Google tenderar att tillåta sämre sidor såsom forum bland toppresultaten för att erbjuda en bättre användarupplevelse. En forumstråd bland topp 10 betyder alltså inte att det är fritt fram utan fokusera istället på de andra konkurrenterna.

Vill du gräva djupare i vad som avgör placeringarna på Google så erbjuder SEOmoz intressant läsning under titeln Search Engine Rankings. Där har man samlat data från 12 000 olika sökfraser och 134 personer som arbetar med SEO.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Vill du snabba upp processen så erbjuder SEOmoz ett verktyg som går under namnet Keyword Difficulty Tool (ingen reklamlänk) och är gjort för att automatiskt räkna ut konkurrensen för ett specifikt nyckelord. Det kan vara en bra idé om du har hundratals nyckelord och snabbt vill sortera ut de värdefulla.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Tyvärr är tjänsten inte gratis utan har en månadskostnad på 99 kr. Första månaden är dock gratis och det borde ge tillräckligt tid för att kontrollera dina sökord.

Kommer konkurrensen öka?

Konkurrensen idag stämmer kanske inte alls med vilka sajter som placerar sig i topp om någon månad. Förbered dig därför genom att kontrollera vilka av dina konkurrenter som är aktiva och försöker förbättra sina placeringar.

Först och främst så bör du titta på innehållet. Är det en statisk sida som har varit identisk senare åren eller är det en blogg som uppdateras regelbundet?

Därefter kan du fortsätta och titta på sajtens inlänkar. Tack vare MajesticSEO och läget Backlink History så kan du se exakt i vilken takt konkurrenterna får länkar och därmed kan du också förutse en konkurrent som idag ligger på sida 2. Du får även möjlighet att se under vilka årstider dina konkurrenter bygger länkar.

Framtida konurrens

Återvänd även till Google Trends för att se om ditt sökord är på uppgång. Om så är fallet så kommer det för eller senare dyka upp nya sajter som du vill alliera dig med eller bli av med så fort som möjligt. Därför kan det vara en bra idé att hålla koll på topp 40 för att se om någon ny konkurrent dyker upp. Inte sällan följer nya idéer så du kan säkert lära dig något av att analysera hans initiala arbete.

Avslutning

Inlägget passerade nyss 3500 ord och är därmed inte bara det längsta jag någonsin har skrivit utan det är också det mest detaljerade inom sökordsanalys. Problemet är att vi inte har en chans att ta in så mycket information på en gång utan det kräver repetition för att fastna. Se därför till att bokmärk inlägget efter att du har läst det och återkom nästa gång du ska genomföra en nyckelordsanalys.

Slutligen vill jag be om en gentjänst. Inlägget har tagit fyra dagar och åtskilliga arbetstimmar att skriva så om du anser att du lärde dig något nytt så är jag väldigt glad om du vill länka från din blogg och sprida länken på Twitter eller Facebook.

Nu vill jag höra dina åsikter – hur analyserar du dina konkurrenter?

Var smart och undvik att registrera varumärken

juli 9, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering  |  7 Comments
Var smart och undvik att registrera varumärken

Idag finns det tusentals attraktiva varumärken som de flesta svenskar känner till såsom Coca Cola, Ferrari, CDON, Converse, Nikon, etc. Av naturliga skäl kan företagen själva inte placera sig högst på alla sökningar och därför är det ofta lockande att registrera en domän med ett företagsnamn för att på så vis göra det mycket lättare att placera sig först. Det kan vara allt ifrån converseskor.se med sikte på termen ”Converse skor” till cdonrabattkod.se med sikte på ”CDON rabattkod”.

Själv har jag gjort misstaget ett flertal gånger med bland annat cdonrabattkod.se, superhjaltejul.se, dellrabattkod.se och domänen jag har nämnt ett flertal gånger i andra sammanhang – googleadsensegenerator.com

GoogleAdSenseGenerator.com

Till skillnad mot de andra domänerna så registrerade jag inte googleadsensegenerator.com för att placera mig högt på Google utan för att helt enkelt erbjuda en bra tjänst. Det hela började med att jag tröttnade på alla dessa skärmdumpar som amerikanska säljare använda som ”bevis” för att man tjänade hundratusentals kronor på metoder som du enkelt kunde lära dig genom att bara köpa deras e-bok för några hundralappar. Givetvis är alla dessa fejk och för att visa detta så erbjöd jag mina besökare att skapa en egen skärmdump från AdSense.

Till en början var där inget större intresse men efter ett tag blev den viral, spreds på hundratals bloggar och forum samt lockade tiotusentals besökare om dagen.

Tyvärr resulterade det även i att Google fick upp ögonen för domänen och begärde genast att jag skulle säga upp den. Bevisen mot mig var överväldigande. Utöver att använda varumärkena ”Google” och ”Google AdSense” i domänen så hade jag även använt mig av deras logga och skärdumpar från deras system. Det var trots allt hela tjänstens syfte – att skapa en skärmdump som såg ut att vara äkta.

I bakspegeln så är jag säker på att tjänsten skulle blivit minst lika populär även om jag inte använt deras varumärke i domänen och det är det är syftet med inlägget och min historia. Strunta helt enkelt i att registrera andras varumärken så slipper du oroa dig för att en dag behöva stänga ner tjänsten och därmed förlora allt ditt arbete.

Så fungerar det i Sverige och vad är en ATF?

I Sverige gäller principen ”först till kvarn” för tilldelning av domännamn:

den som först ansöker om en ledig domän får den utan förprövning. Om man anser att någon annan har registrerat ett domännamn man själv har rätt till kan man överklaga tilldelningen av domännamnet i efterhand genom ATF

För att få en domän som någon annan har registrerat krävs alltså en ATF som man ansöker om hos IIS. Det krävs dock att tre punkter uppfylls för att parten ska få rätt och därmed få rättigheterna över domänen. Dessa tre punkter är:

  • Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
  • Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
  • Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Det krävs alltså uppenbart intrång för att du ska riskera att förlora en domän men lyd mitt råd och undvik varumärken för att inte riskera att förlora allt ditt arbete.

Besök gärna IIS och se pågående ärenden för att se några exempel.