Omvandla okända Twitter-användare till kunder

oktober 7, 2011  |  Läsvärt, Marknadsföring  |  3 Comments
Omvandla okända Twitter-användare till kunder

Twitter har länge lyfts fram som en fantastisk kanal för att knyta kontakter med andra inom samma område, företag använder Twitter regelbundet för att nå ut till sina kunder och en del har satt i system att automatiskt börja följa eller skicka ett meddelande till konton som nämner utvalda sökord. Själv twittrar jag regelbundet (följ mig) om mina projekt och entreprenörskap men har även kört ett konto där jag autoföljde personer som nämnde en produkt. Det gick så bra att utöver pengarna det drog in så placerade jag mig dessutom strax bakom företaget på Google.com.

Idag har jag lagt ner det och tänkte därför ta upp en något bättre metod där du hjälper Twitter-användaren samtidigt som du får en potentiell kund på köpet. Notera att metoden huvudsakligen rekommenderas inom områden där du har höga marginaler och råd att Twittra längre stunder utan att tjäna pengar på det.

Tanken bakom marknadsföringsmetoden

Idén är att, liksom i metoden ovanför, hitta användare på Twitter som behöver hjälp med något inom ditt produktområde. Därefter skickar du ett vänligt tweet och besvarar personens frågor för att sedan avsluta med att informera om din egen sajt där personen kan hitta mer information om han vill läsa vidare.

I exemplet nedanför äger vi en sajt som säljer resor:

1) Välj ut konverterande nyckelord

Nu har jag inte genomfört en sökordsanalys för resebranschen utöver mitt sista minuten-exempel med lönsamma sökord men vi utgår ifrån att ”vill resa” och ”resa till” är två nyckelfraser som kan resultera i en hel del potentiella kunder.

2) Plocka fram RSS-flöde för dina nyckelord

Tyvärr är det så att Twitters sökmotor är helt värdelös när det kommer till att söka på flera termer samtidigt och vi tvingas därför dela upp nyckelordet. Våra två nyckelord från ovan skulle alltså resultera i följande RSS-flöden:

http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=vill%20resa
http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=resa%20till

Givetvis blir det ohållbart och vi beger oss därför till Yahoo Pipes för att slå samman de olika RSS-flödena och sortera ut dubletter. Tyvärr har jag inte möjlighet att detaljerat gå igenom hur Yahoo Pipes fungerar men genom trial & error och deras guider så bör du hitta rätt. Din pipe bör se ut på följande vis:

  1. Fetch feed: Fyll i upp till 10 olika RSS-flöden från Twitter.
  2. Fetch feed: Fyll i ytterligare RSS-flöden från Twitter.
  3. Union: Används för att koppla samman de båda fetch feed.
  4. Unique: Sortera bort dubletter för att undvika upprepning.
  5. Sort: Sortera alla tweets efter datum för att få bättre överblick.
  6. Pipe output: Blir det slutgiltiga resultatet.

När detta är gjort och du sparat din pipe så får du en RSS-länk innehållande alla sökorden som du enkelt kan lägga in i Google Reader för att få nya tweets.

3) Hitta en potentiell kund

Tack vare snabbknapparna i Google Reader (J/K) så kan vi snabbt springa igenom dagens alla tweets tills vi slutligen hittar följande som är en potentiell kund:

Johanna letar uppenbarligen efter en resa i december och är en potentiell kund som inte kostat dig en krona – allt du behöver göra är att hjälpa henne  hitta rätt.

4) Ditt svar på Twitter

Du börjar med att ge henne ett tips utifrån dina egna erfarenheter. Därefter avslutar du med att tipsa om din sajt där du genom en sökmotor listar resor i december:

Jag besökte nyligen Analya och kan varmt rekommendera Turkiet. Annars har du fler tips på http://DinSajt.se/

Det viktiga är att slänga med adressen i förbifarten. Ligger allt fokus på sajten så känns det som irriterande spam vilket bara skadar dig i längden.

Tips och trix på vägen

Där finns ett par tips på vägen du bör tänka på för att inte uppfattas som irriterande och stöta iväg de potentiella kunderna. Givet är att du lägger in en riktig avatar, namn och biografi på Twitter. Ingen (!) tar en standardbild på allvar.

Nästa steg är att vara personlig och unik i din kommunikation. Undvik att kommentera en trött kväll eftersom risken då är stor att du, mer eller mindre medvetet, börjar skapa en standardfras som du skickar ut till alla.

Slutligen bör du hålla koll på alla användare du pratar med. Tyvärr har jag inte hittat något program för detta utan gör det manuellt i ett textdokument men betänk själv att du regelbundet fick länktips från samma användare så fort du nämnde resor. Spara därför användarnamnen och kolla textdokumentet innan du besvarar en tweet.

Oetiskt eller en oanvänd marknadsföringskanal – Vad säger du?

74 entreprenörer som bloggar om sina webbprojekt

juli 28, 2011  |  Läsvärt, Övrigt  |  15 Comments
74 entreprenörer som bloggar om sina webbprojekt

Under den korta period sommaren når Sverige och vi får chans att spendera tid utomhus utan jackor så kan det vara svårt att motivera sig. Varför sitta framför en dator när du kan ligga ute och få en vacker solbränna? Botemedlet stavas inspiration och därför har jag samlat ihop en lista med 74 entreprenörer som bloggar om sina webbprojekt. Vad är mer inspirerande än att se andra tjäna pengar på internet?

Samtliga bloggar kommer från min dåligt sorterade RSS-läsare så om jag har missat någon får du gärna lämna en kommentar – föresten, lämna en kommentar oavsett!

Det som slår mig är att ingen i listan har samma för- och efternamn samt att väldigt få kvinnor bloggar om sina webbprojekt. Dela med dig till listan så att fler kan inspireras och förhoppningsvis får vi se fler entreprenörer som bloggar!

Sökordsanalys: Den kompletta guiden

juli 14, 2011  |  Blogga, Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  29 Comments

Att välja rätt nyckelord är den avgörande pusselbiten som bestämmer om ditt nästa inlägg får tusentals läsare eller endast lockar dina närmsta vänner. Försöker du dessutom tjäna pengar så kan en sökordsanalys vara skillnaden mellan att tvingas lägga ner din verksamhet och få en fullt acceptabel lön för ditt arbete.

Betänk att sommaren närmar sig och du bestämmer dig för att tipsa om vackra klänningar för att locka nya besökare och tjäna några kronor när dina besökare klickar vidare till butiken och beställer. Vilken av följande titlar skulle du använt?

  • 10 vackra klänningar
  • 10 snygga klänningar

Valde du 10 vackra klänningar så kan du ha förlorat 10 000 besökare. Trots att titlarna är närmast identiska så uppskattar Google att 1000 personer söker på “snygga klänningar” varje månad och endast 170 på “vackra klänningar”. Slår du ut skillnaden på 12 månader så motsvarar det 9960 sökningar. Tyvärr är det inte så enkelt utan andra saker såsom oriktiga siffror, CTR och konkurrens spelar in men det visar verkligen hur stor skillnad en sökanalys kan göra för din blogg.

Sökordsanalys

Överväger du att publicera ett inlägg i stil med exemplet ovanför så se till att slå på stort. Lägg ner extra energi och samla 99 eller 101 istället för bara 10. På så vis ökar sannolikheten att fler uppmärksammar och länkar till inlägget. För bara någon månad sedan skrev min syster att hon hade 42 st klänningar i sin garderob så visst tusan går det. Se bara till att bibehålla en hög kvalité på listan. 10 fantastiska böcker är t.ex. alltid bättre än 99 st som ingen vill läsa. Kvalité före kvantitet.

Missa inte mina tidigare inlägg med 6 unika tips för att hitta sökord inom din bransch och den detaljerade beskrivningen över hur jag hittade 2819 lönsamma nyckelord.

Det finns 3 sorters sökord

Alla sökfraser går att dela upp i tre kategorier baserat på konkurrens och antal sökande. De tre kategorierna är huvud, stomme och den långa svansen (long tail).

Huvudet samlar drömfraserna som flest människor söker på. För att fortsätta exemplet ovanför med klänningarna så skulle sökfrasen “klänningar” sorteras under denna kategorin. Problemet med dessa nyckelorden är att nystartade bloggar inte har en chans att hävda sig mot företag som lägger tusentals kronor på SEO.

Stommen passar oss svenskar bättre genom att vara mer lagom. Sökorden som placeras i kategorin har färre antal sökningar varje månad men därmed också lägre konkurrens. En bra sökfras i stommen skulle kunna vara “snygga klänningar”.

Svansen är ett begrepp myntat av Chris Anderson 2004 och syftar på att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de traditionella storsäljarna. I termer om sökmotoroptimering så betyder det att tusentals sökfraser utan konkurrens och besökare kan vara lika viktiga som huvudfraserna. T.ex. “snygga klänningar till bröllop”.

Nyckelordsanalys

Börja aldrig med att försöka placera dig på en huvudfras. Då endast placering 1-3 räknas (mer om det längre ner) så kommer resultatet bli att du inte får några besökare. Utan besökare så kommer du tröttna på ditt bloggande. Sikta istället på en lättare sökfras i stommen och döp t.ex. bloggen till “snygga klänningar”. Publicera sedan inlägg som riktar sig till den långa svansen för att få besökare. Allt eftersom fler inlägg publiceras så kommer du ranka på fler sökord. När du väl har tagit förstaplaceringen på nyckelordet i stommen så kan du gå efter huvudordet. Tack vare bloggens titel och ankartexterna på inlänkarna (“snygga klänningar”) så har du redan mycket vunnit i din jakt på att placera dig först på frasen “klänningar”.

Min informationssida om klamydia är ett bra exempel på hur viktig den långa svansen är för söktrafiken. Mitt nyckelord står endast för 16% av besökarna från Google. Istället kommer 54% av besökarna från 1508 olika sökord! Du kan omöjligt optimera mot alla dessa utan det blir en tacksam bonus i takt med att du publicerar mer innehåll och därmed placerar dig högre på fler sökord.

Den långa svansen

Vill du veta mer om fenomenet med den långa svansen så rekommenderar jag varmt Chris Andersons bok på ämnet som går under titeln The Long Tail.

Satsa på lönsamma nyckelord

Vill du tjäna pengar på din blogg är antalet besökare irrelevant. Jag har små sajter med ett hundratal besökare om dagen som ändå drar in mycket mer än andra bloggar med tusentals dagliga besökare. Anledningen? Besökarnas syfte! Väljer du att starta en sajt med roliga spel så kommer en stor del av besökarna vara ungdomar som vill slå ihjäl tid under skoldagen. Av naturliga skäl så är få intresserade av att köpa något och därmed blir inkomsten per besökare också väldigt låg.

På samma vis kan du få högre inkomst per spenderad arbetstimme. Ponera att du driver en blomsterbutik med en önskan att tjäna pengar. Istället för att ge dig efter söktermen “blommor” med mördande konkurrens från alla möjliga företag så kan du fokusera på sökfrasen “beställa blommor”. Konkurrensen är lägre samtidigt som du vet att besökarna är ute efter en sak – nämligen att spendera pengar.

Undvik därför områden där besökarna bara är ute efter snabba svar och fokusera på att lösa problem. Söker någon på “bli av med akne” så är sannolikheten stor att personen kan tänka sig betala för en produkt. Samma sak gäller för “få vita tänder”, “mjäll” och liknande problem som kräver produkter för att behandla.

Produkter som sökfraser är fortfarande väldigt effektiva på så vis att konkurrensen är låg och besökarna är ofta ute efter att köpa produkten. Tyvärr är Google väl medvetna om detta och erbjuder därför allt oftare direktlänkar till butikerna.

Betalande sökord

Exempel på populära sökord där besökarna vill spendera pengar:

  • Billig
  • Billiga
  • Billigt
  • Begagnad
  • Begagnade
  • Beställ
  • Beställa
  • Boka
  • Köp
  • Köpa
  • Handla
  • Prenumerera på
  • Shoppa

Vill du spara tid så kan du ladda ner min lista med 2819 betalande nyckelord.

En stor del av alla sökord är redan upptäckte så funderar du över om där finns några pengar att tjäna så kan du klicka dig in på Google Traffic Estimator och titta på CPC som står för Cost Per Click. Den siffran (64 kr för Tandblekning) är en uppskattad kostnad för vad annonsörerna måste betala per klick för just det sökordet. Annars kommer du väldigt långt på sunt förnuft. Vad bör besökarna vara ute efter?

CPC

Hur många söker på ditt nyckelord?

Då har det blivit dags för den intressanta biten och se vilka av alla dina sökfraser som har potential, d.v.s. vilka nyckelord söker vi svenskar på? Åter igen vänder vi oss till Google Traffic Estimator där du har tre olika matchningstyper (avancerade filter):

Bred räknar alla sökningar som innehåller ditt nyckelord. Har du t.ex. nyckelordet “blommor” så innebär det att sökningar på “bilder på blommor”, “billiga blommor” och “blommor till trädgården”. Givet är att du aldrig kan placera dig först på alla dessa sökorden och siffran är därför helt irrelevant. Använd aldrig bred!

Exakt syftar på den exakta frasen du använder och bara den. Är din sökfras “billiga blommor” så räknar den endast antalet sökningar som sker på den frasen. För egen del så föredrar jag att använda exakt sökning eftersom jag då har ett värsta tänkbara scenario. Där blir alltid fler genom den långa svansen men där bör inte vara färre.

Fras räknar alla fraser som innehåller din ordföljd. Använder du frasen “billiga resor” så kommer andra fraser såsom “billiga resor till turkiet”, “billiga resor med hotell” och “hitta billiga resor” inkluderas i räkneverket så länge din ordföljd finns med i sökfrasen. Användningsområdet här är att försöka få en uppskattning på hur många personer du kan tänkas nå med den långa svansen. Tyvärr kan du sällan nå alla och det blir därför ofta spekulationer ur ett önskescenario.

Antal sökningar på Google

Intressanta siffror som presenteras är lokala (Sverige) sökningar per månad och tidigare nämnda Cost Per Click. De övriga uppgifterna såsom annonsposition är inte intressanta för oss utan används när man vill annonsera på Google.

Kom ihåg att alltid ta siffrorna med en nypa salt. För några år sedan satsade jag stenhårt på ett värdefullt sökord som, enligt Google, fick 301 000 sökningar varje månad. Efter flera månaders hårt arbete med bland annat dyra tävlingar för att få länkar så tog jag en tredjeplats utan att få nämnvärt med besökare. Idag har sökmotorn en trovärdig siffra och påstår att det sker 2 900 sökningar vilket stämmer mycket bättre med hur många besökare jag fick. I efterhand är det uppenbart att 301 000 är på tok för mycket för den svenska marknaden men jag hoppades ändå på att det skulle var några tiotusen åtminstone.

Driver du redan en sajt inom ämnet eller har en vän som gör det så är Google Webmaster Tools en bra start. Där kan du se exakt hur många gånger din sajt har visats i sökresultatet vilket ofta ger en bra uppskattning på om det är värt att satsa på förstaplatsen eller nöja dig med en femteplats och sikta på andra sökord.

Visningar på Google

Om så inte är fallet utan du överväger att testa en helt ny nisch så bör du se efter om där finns en Wikipedia-sida. Då kan du enkelt använda dig av stats.grok.se för att se exakt hur många sidvisningar en specifik artikel på Wikipedia fick under respektive månad. Förvisso är risken stor att besökarna kommer in på andra vis och du vet aldrig hur många av sökningarna som leder till Wikipedia men det är en bra backup för att se om siffrorna från Google är någorlunda realistiska.

Vill du vara helt säker på hur många sökningar det sker så måste du antingen fråga någon bland topplaceringarna eller använda Google AdWords för att annonsera på sökordet en längre tid och därmed få reda på hur många som söker. Beroende på hur attraktivt sökordet är så kan det kosta en bra slant men överväger du ett nyckelord med väldigt hög konkurrens så bör du absolut göra det innan du spenderar åtskilliga timmar eller stora summor på att försöka ta förstaplatsen. Det fina med annonsering är att du dessutom kan mäta saker såsom sidvisningar, spenderad tid på sajten, konvertering och mycket annat för den specifika frasen.

Var uppmärksam!

Ord ändrar ständigt betydelse och dina förväntningar stämmer kanske inte alls överrens med vad övriga personer förväntar sig när man söker på ordet. Ta t.ex. det engelska ordet Twilight som betyder skymning. För några år sedan skulle en sökning gett mängder av vackra naturbilder men idag har den amerikanska populärkulturen helt ersatt resultaten med Hollywoodfilmerna.

Kontrollera även så att inte Google rättar sökningen. I allt fler fall bortser Google från felstavningar och levererar resultaten för den korrekta stavningen istället. Det betyder att antalet sökningar på felstavningar minskar drastiskt.

Ett annat område där Google knuffar undan allt mer av sökresultaten är nyckelord som innehåller orter. Därför rekommenderar jag att du helt enkelt struntar i dessa och istället försöker placera dig först genom Google Maps men det kommer jag gå närmare in på i ett framtida inlägg här på Affiliatenytt.

Missade du vågen?

Trender kommer och går – framtiden ligger i att kunna förutsäga dessa. Tills dess får vi nöja oss med att undvika sökord som redan är på väg utför. Sökordet “farmville” har idag 6600 exakta sökningar vilket är en bra siffra tills du ser trendkurvan.

Trender för nyckelord

Det är uppenbart att intresset har slocknat och antalet sökningar kommer fortsätta minska tills spelet glöms bort som en notis i internethistorien.

Diagrammet kommer från Google Trender som är ett fantastiskt redskap när du vill se hur efterfrågan för ett nyckelord ser ut. Siktar du på en tillräckligt populär sökfras så kan du t.o.m. få fram en prognos för hur intresset kommer se ut närmsta året.

Analysera konkurrensen för sökordet

Nu bör du ha en drös nyckelord och det har blivit dags att undersöka konkurrenterna för att se om du har en chans på förstaplatserna.

2006 släppte AOL data för 20 miljoner sökningar vilket resulterade i AOL skandalen eftersom en del av sökningarna gick att spåra till enskilda individer men vad som är mer intressant för oss är att CTR (Click Through Ratio) för de olika positionerna avslöjades. Som du kan se så är det bara topp 3 som är intressanta. Har du inte en chans att placera dig bland topp 3 så bör du satsa på ett annat nyckelord.

  1. 42.13%
  2. 11.90%
  3. 8.50%
  4. 6.06%
  5. 4.92%
  6. 4.05%
  7. 3.41%
  8. 3.01%
  9. 2.85%
  10. 2.99%

Nu varierar CTR givetvis för alla sökord men ett exempel från mina egna sajter bekräftar att topp 3-placeringarna är det som spelar roll.

Click Through Ratio

Av samma anledning är det helt ointressant att veta antalet träffar för söktermen när du ska analysera konkurrensen. Du vet att det är topp 3 som räknas och därmed är dessa tre du måste konkurrera med. För att göra en drastisk jämförelse med djurriket så skulle jag hellre springa 100 meter mot 999 sköldpaddor än 3 geparder. På så vis spelar det ingen roll hur många sajter du slåss mot utan det intressanta är hur starka dina huvudkonkurrenter är.

Nedanför kommer jag nämna och analysera 5 olika värden att titta på för att se hur hård konkurrensen är. Fyll gärna på med egna tips bland kommentarerna.

  • Sitelinks
  • Sökmotoroptimeringen
  • Page Authority
  • Domain Authority
  • Inlänkar
Sitelinks

Först och främst har vi då sitelinks, även kallat webbplatslänkar, som Google automatiskt delar ut till starka sajter där det inte ligger något tvivel om att du förtjänar förstaplatsen. På så vis vet du att om det finns sitelinks så är konkurrensen stentuff och inget du bör ge dig på till en början. Det finns två olika sorter beroende på hur många relevanta träffar sajten har. Dessa ser ut på följande vis:

Webbplatslänkar

Sökmotoroptimering

När du väl konstaterat att huvudkonkurrenten saknar sitelinks så är nästa steg att se hur väloptimerad är den för sökorden och då är det i huvudsak tre olika saker jag tittar på. Först och främst om nyckelordet används i titeln. Därefter tittar jag i källkoden för att se om nyckelordet är inom <H1></H1>. Slutligen skummar jag igenom texten för att se om nyckelord och synonym används. Du vill veta om man siktar på en förstaplats eller om Google placerade den först i brist på alternativ.

Page Authority

När du konstaterat att man faktiskt försöker placera sig högst på sökordet så vill du veta hur auktoritära de är. En bra start är att titta på Page Authority från SEOmoz vars syfte är se hur värdefull en sida är oberoende av dess SEO. Högre PA innebär tuffare konkurrens och du skulle kunna dela upp det i fyra kategorier.

  • PA 0 –25: Låg konkurrens
  • PA 26 – 40: Konkurrens
  • PA 41 – 70: Hög konkurrens
  • PA 71– 100: Extremt hög konkurrens

Det behövs inte mycket för att slå sajterna i första kategorin utan har du en väloptimerad sida så räcker oftast ett fåtal länkar av hög kvalité. I den andra kategorin så blir det genast tuffare och om du vill nå toppen så bör du räkna med ett par månaders hårt arbete. Den tredje kategorin närmar sig gränsen för vad en privatperson klarar och för att slå en väloptimerad sida i denna kategorin så kan det ta något år innan du har en chans. Den fjärde och sista kategorin är i princip omöjlig att röra utan det handlar om stora företag och väldigt populära tjänster.

Domain Authority

PA är inte allt utan vi har också Domain Authority som förutspår hur bra en domän rankar oberoende av inlänkarna till sidan. Ett bra exempel är Wikipedia som har en DA på 98 och därmed automatiskt placerar sig bra på en mängd sökord.

Kom ihåg att både PA och DA, likt Pagerank, använder sig av en logaritmisk skala vilket innebär att steget mellan 20 och 30 är mycket mindre än mellan 70 och 80.

Verktyg för att visa PA & DA

Mozbar

För att plocka fram PA och DA i sökresultaten så rekommenderar jag MozBar som fungerar till både Google Chrome och Mozilla Firefox samt är helt gratis.

Sett över samtliga 10 träffar så kommer värdena variera vilket beror på andra faktorer. Blir därför inte lurad om någon har ett lägre värde utan försök uppskatta vad genomsnittet och medianvärdet ligger på. Ofta är det närmare sanningen.

Kontrollera inlänkarna

Utöver PA och DA så vill jag hävda att inlänkarna är den absolut bästa faktorn för att se hur tuff konkurrensen är. Det totala antalet inlänkar är meningslöst utan istället handlar det om antalet unika domäner som länkar. Varje inlänk är ett tecken på att någon gillar din sajt och vore det inte då troligt att Google föredrar att 26 olika personer gillar en sajt än att bara en person länkar 26 gånger?

Du kan enkelt kontrollera antalet länkande domäner med Open Site Explorer.

Domäner som länkar

Tyvärr är det inte så enkelt utan varje inlänk har ett eget värde, i huvudsak beroende på två olika saker. Dels värdet på sidan där den är placerad men även hur många länkar där finns. Varje länk får en bråkdel av sidans värde så om där är 100 länkar så får varje länk 1/100 men om där är 10 länkar så får varje 1/10 av värdet.

En bra metod för konkurrenter med färre än 1000 inlänkar är att hämta samtliga från Yahoo  Site Explorer och sedan sortera upp dem utifrån domän. Därefter kontrollerar du alla sidornas PR och PA för att få reda på varje domäns mest värdefulla länk och sammanställer dem till en lista likt denna:

  • 9 domäner som länkar från en PR3-sida.
  • 7 domäner som länkar från en PR2-sida.
  • 3 domäner som länkar från en PR1-sida.

På så vis vet du minsta antal länkande domäner av varje sort som krävs för en förstaplats. Notera att PR inte uppdateras särskilt ofta utan PA kan vara bättre.

Tyvärr är det sällan hållbart i praktiken eftersom domäner ofta har fler än 1000 inlänkar vilket är maxantalet du kan hämta från Yahoo. Istället använder jag antalet länkande domäner (111 i exemplet ovanför) för att få en uppskattning. Därefter fokuserar jag på att bygga minst så många länkar av högsta kvalité.

Se upp för vanliga misstag

Ibland händer det att vi hittar till synes fantastiska sökord utan någon konkurrens men ofta finns där en fullt logisk förklaring som du bör se upp med.

Det sker regelbundet att sajter byter domän och därmed väljer att peka om gamla domäner till den nya sajten. Resultatet blir att du har en helt ny sajt i sökresultatet som helt saknar inlänkar men ändå ligger först. Tyvärr känner jag inte till någon tjänst som kan upptäcka redirects idag men du kanske vet?

Google tenderar att tillåta sämre sidor såsom forum bland toppresultaten för att erbjuda en bättre användarupplevelse. En forumstråd bland topp 10 betyder alltså inte att det är fritt fram utan fokusera istället på de andra konkurrenterna.

Vill du gräva djupare i vad som avgör placeringarna på Google så erbjuder SEOmoz intressant läsning under titeln Search Engine Rankings. Där har man samlat data från 12 000 olika sökfraser och 134 personer som arbetar med SEO.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Vill du snabba upp processen så erbjuder SEOmoz ett verktyg som går under namnet Keyword Difficulty Tool (ingen reklamlänk) och är gjort för att automatiskt räkna ut konkurrensen för ett specifikt nyckelord. Det kan vara en bra idé om du har hundratals nyckelord och snabbt vill sortera ut de värdefulla.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Tyvärr är tjänsten inte gratis utan har en månadskostnad på 99 kr. Första månaden är dock gratis och det borde ge tillräckligt tid för att kontrollera dina sökord.

Kommer konkurrensen öka?

Konkurrensen idag stämmer kanske inte alls med vilka sajter som placerar sig i topp om någon månad. Förbered dig därför genom att kontrollera vilka av dina konkurrenter som är aktiva och försöker förbättra sina placeringar.

Först och främst så bör du titta på innehållet. Är det en statisk sida som har varit identisk senare åren eller är det en blogg som uppdateras regelbundet?

Därefter kan du fortsätta och titta på sajtens inlänkar. Tack vare MajesticSEO och läget Backlink History så kan du se exakt i vilken takt konkurrenterna får länkar och därmed kan du också förutse en konkurrent som idag ligger på sida 2. Du får även möjlighet att se under vilka årstider dina konkurrenter bygger länkar.

Framtida konurrens

Återvänd även till Google Trends för att se om ditt sökord är på uppgång. Om så är fallet så kommer det för eller senare dyka upp nya sajter som du vill alliera dig med eller bli av med så fort som möjligt. Därför kan det vara en bra idé att hålla koll på topp 40 för att se om någon ny konkurrent dyker upp. Inte sällan följer nya idéer så du kan säkert lära dig något av att analysera hans initiala arbete.

Avslutning

Inlägget passerade nyss 3500 ord och är därmed inte bara det längsta jag någonsin har skrivit utan det är också det mest detaljerade inom sökordsanalys. Problemet är att vi inte har en chans att ta in så mycket information på en gång utan det kräver repetition för att fastna. Se därför till att bokmärk inlägget efter att du har läst det och återkom nästa gång du ska genomföra en nyckelordsanalys.

Slutligen vill jag be om en gentjänst. Inlägget har tagit fyra dagar och åtskilliga arbetstimmar att skriva så om du anser att du lärde dig något nytt så är jag väldigt glad om du vill länka från din blogg och sprida länken på Twitter eller Facebook.

Nu vill jag höra dina åsikter – hur analyserar du dina konkurrenter?

Hur jag hittade 2819 betalande sökord

juli 7, 2011  |  Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  9 Comments
Hur jag hittade 2819 betalande sökord

Mitt inlägg med 2819 betalande sökord blev väldigt uppskattat och eftersom där har kommit in en hel del förfrågningar om hur jag lyckades hitta alla dessa så blir det givetvis ett detaljerat blogginlägg. Här delar jag allt – helt gratis!

Hur det fungerar i teorin

Google har som affärsidé att alltid leverera de mest relevanta svaren till sina besökare och vad är då bättre än att fråga självaste Google om förslag på betalande sökord? Inom resebranschen är t.ex. söktermen ”sista minuten till” bra eftersom vi med hjälp av Google Suggest kan få reda på alla resmål vi svenskar vill resa till.

”Sista minuten till” i Google ger följande resultat:

  • sista minuten till turkiet
  • sista minuten till london
  • sista minuten till sarajevo
  • sista minuten till barcelona
  • sista minuten till pristina
  • sista minuten till grekland
  • sista minuten till kosovo
  • sista minuten till kroatien
  • sista minuten till paris
  • sista minuten till alanya

Problemet är att vi nu endast vet de 10 mest populära resorterna. Där finns en mängd andra bra betalande sökord och ditt mål är att hitta dessa. Hemligheten är därför att arbeta metodiskt och gå igenom hela alfabetet för att hitta exakt alla sökord.

”Sista minuten till a” i Google ger följande resultat:

  • sista minuten till alanya
  • sista minuten till antalya
  • sista minuten till amsterdam
  • sista minuten till alicante
  • sista minuten till agadir
  • sista minuten till amman
  • sista minuten till aten
  • sista minuten till australien
  • sista minuten till alperna
  • sista minuten till aqaba

Här ser du att det plötsligt dyker upp en mängd nya sökord som inte dök upp när du sökte på nyckelfrasen. Därför är det viktigt att du går igenom hela alfabetet exakt som jag har gjort här med ”nyckelord a”, ”nyckelord aa”, ”nyckelord ab”, etc.

Hur det fungerar i praktiken

Givetvis har jag en steg för steg-guide redo så att du kan snabba upp hela processen och hitta dina nyckelord inom ett fåtal minuten. Prenumerera gärna för fler tips!

  1. Ladda ner och installera Google Suggestor 1.0 från Mediafire.
  2. Ändra Language code från ”en” till ”sv” i inställningarna.
  3. Ladda ner mitt alfabet med alla bokstäver från a – öö.
  4. Hitta på relevanta nyckelord inom din nisch likt ”sista minuten till”.
  5. Kombinera dina nyckelord med alfabetet genom MergeWords.
  6. Mata in din lista med sökord i Google Suggestor och tryck på ”Suggest”.
  7. Fortsätt klicka på ”Suggest” tills det inte dyker upp några nya sökord.
  8. Sortera bort dubbletter med gratistjänsten Text Mechanic.

Nu bör du ha en lång lista med tusentals eller åtminstone hundratals nya sökord och nästa steg är att undersöka kvalitén på dessa. Hur många svenskar söker på nyckelordet varje månad? Hur stor är konkurrensen? Finns det några pengar att tjäna på sökordet? Allt detta kommer diskuteras i framtida inlägg!

Missa inte heller mitt inlägg med 6 metoder för att hitta nyckelord i din nisch.

2819 nyckelord där besökarna vill spendera pengar

juni 16, 2011  |  Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  No Comments
2819 nyckelord där besökarna vill spendera pengar

Mitt inlägg om hur du lyckas hitta alla nyckelord i en nisch blev väldigt uppskattat så här kommer en lista på 2819 nyckelord där besökarna är ute efter att spendera pengar. Listan är kanon om du är i behov av nya idéer eller inför nästa domänrea där du kan passa på att investera i så många nischer som möjligt för att sedan se var pengarna finns. Vänta bara inte för länge så att alla bra domäner försvinner.

Listan är i xlsx-format (Excel) för att få med antal sökningar och CPC.

Av naturliga skäl så har jag inte genomfört någon analys av konkurrensen så en hel del nyckelord kommer utan tvekan vara svåra att slå sig in på men med tanke på antalet så bör där finnas en hel del möjligheter att tjäna pengar.

En hel del av nyckelorden innehåller direkta köpord såsom köp eller köpa. Resten av nyckelorden (t.ex. ”bli av med torrhosta”) kan du antingen använda för att marknadsföra informationsprodukter (e-böcker) där du har stora marginaler eller för att rekommendera produkter som löser personens problem. Vill du vara extrem så kan du sälja en e-bok med både tänkbara lösningar och affiliate-länkar.

Vänligen respektera att det har tagit många timmar att sammanställa listan så hänvisa gärna till detta inlägget istället för att sprida listan vind för våg. Anser du att informationen på Affiliatenytt är värdefull så får du gärna länka till bloggen. Jag uppskattar naturligtvis alla omnämnande på Twitter och Pusha, stort tack för dessa, men tyvärr krävs det länkar för att placera sig högre på sökmotorerna.

Lycka till med sökorden och prenumerera gärna för att få fler inlägg av hög kvalité.

Rekommenderade plugin till WordPress

juni 3, 2011  |  Läsvärt, Wordpress  |  2 Comments
Rekommenderade plugin till Wordpress

Wordpress har vuxit fram till att bli det allra mest populära verktyget för alla som vill starta sin egen blogg. Utöver att WordPress är gratis så är alla plugin en stor anledning till att det har blivit så otroligt populärt. I skrivande stund finns det cirka 15000 plugin som är gratis och ytterligare ett tusental som kostar pengar.

Här har jag samlat ihop alla mina rekommenderade plugin till WordPress som används på så gott som samtliga mina bloggar. Givetvis finns det bloggar där jag använder fler såsom SEO Smart LinksomTVserier men alla plugin i denna listan är sådana som jag anser att samtliga bör ha. Inte minst kontaktformuläret!

01

Akismet

Det enda skyddet du behöver mot oönskat spam. Så fort en kommentar skickas in så kontrolleras informationen mot en global databas för att se om IP, mail och URL har blivit spammarkerade av andra tidigare. Om så är fallet så fastnar kommentaren automatiskt i spamfiltret. Inga fler jobbiga bokstäver som bara skrämmer iväg besökarna.

02

All in One SEO Pack

Det allra mest kompletta pluginet för sökmotoroptimering på din WordPress-blogg. Inga konstigheter utan med några snabba knapptryckningar så får du optimerade titlar, självgenererade META-taggar, fix för att undvika duplicate content som Google bestraffar och möjligheten att själv finjustera allting i varenda inlägg.

03

Broken Link Checker

Internet förändras kontinuerligt vilket gör att sidor tas bort eller flyttas runt. Genom BLC får du automatiskt en varning så fort en sida som du länkar till har försvunnit. På så vis kan du leta upp alternativ och länka till den istället vilket uppskattas av både sökmotorerna och besökarna.

04

Contact Form 7

Alla (!) sajter ska ha ett kontaktformulär eftersom någon för eller senare vill komma i kontakt med dig. Det smidiga med Contact Form 7 är att det bara fungerar. Allt du behöver göra är att aktivera det och ändra din kontaktadress i inställningarna. Se min kontaktsida för exempel.

05

LinkWithin

En av de bäst fungerande metoderna för att hålla kvar besökare på din blogg är att presenterade relaterade inlägg i slutet på varje inlägg. Visar du dessutom dessa med bilder så fungerar det ännu bättre. LinkWithin gör detta automatiskt åt dig och allt du behöver göra är att aktivera det.

06

No Self Ping

Det är rekommenderat att du regelbundet länkar tillbaka till dina gamla inlägg för att både läsaren ska få nytta av dem men även för att fler interna länkar gör att inläggen placerar sig högre på Google. Problemet är att varje gång du länkar till ett gammalt inlägg så dyker det upp en trackback längst ner på sidan. Genom No Self Ping så inaktiveras dessa för dina egna länkar.

07

Nofollow Free

Alla som någon gång har startat en blogg vet hur svårt det är att få kommentarer i början. Genom att aktivera Nofollow Free så får alla som kommenterar en dofollow-länk tillbaka vilket ger bättre placering på sökmotorerna. Se min kompletta lista på svenska dofollow-bloggar.

08

Popup Dominator

Prenumeranter är ständigt på tapeten idag eftersom ingen vet hur länge man får besökare från sökmotorerna. Har man då 1000 prenumeranter så vet man att dessa återkommer oavsett om Google lägger ner imorgon. Den absolut bästa metoden för att fånga in dessa är genom en enkel popup och Popup Dominator är utan tvekan det bästa pluginet på marknaden.

09

Smart YouTube

Används på samtliga mina bloggar för att enkelt infoga YouTube-klipp i blogginlägg. Klistra bara in länken och byt ut http mot httpv så visas ett videoklipp helt efter dina inställningar med färg och storlek.

10

Thank Me Later

Personer som lämnar kommentarer är till för att vårdas och genom Thank Me Later så kan du automatiskt skicka ut ett tack-mail ett specifikt antal dagar efter att kommentaren gjordes. Perfekt metod för att fånga upp engångsbesökare och be dem prenumerera på ditt nyhetsbrev.

Kom gärna med dina egna förslag i kommentarerna nedanför. Precis som jag skrev ovanför så finns det tiotusentals olika plugin och därmed är det otroligt svårt att hålla koll på samtliga. Vilka använder du regelbundet som jag har missat?

Glöm inte heller att anmäla dig till nyhetsbrevet i högerspalten för att få regelbundna tips om hur du kan få fler besökare och tjäna pengar på din blogg.