Automatisera Tumblr och få prenumeranter utan arbete

augusti 28, 2012  |  Marknadsföring  |  4 Comments
Automatisera Tumblr och få prenumeranter utan arbete

1000 nya prenumeranter i månaden. Så lyder statistiken sedan jag i maj 2012 valde att automatisera Tumblr och få tusentals nya prenumeranter helt automatiskt utan att lyfta ett finger. I detta inlägget får du lära dig vad Tumblr är, hur du inom några minuter kan automatisera din marknadsföring och sedan ta det till nästa nivå.

Vad är Tumblr?

Tumblr är en av världens största bloggplattformar och enligt statistik från januari så passerade men, i januari, WordPress med sina 15 miljarder sidvisningar i månaden. Något som garanterat ökat sedan dess då man hade en 30% ökning i månaden.

Till skillnad mot vanliga bloggar så ligger inte värdet i att skapa nytt innehåll utan att istället leta upp innehåll och återblogga det till dina prenumeranter. Du fungerar alltså som någon form av filter. Ditt mål blir därför att automatisera processen och automatiskt återblogga inlägg som lockar din målgrupp.

Exempel på en Tumblr-blogg är Running a Startup och i can read.

Sätt upp din Tumblr-blogg

När du väl listat ut din målgrupp och bestämt dig för vilken typ av innehåll din blogg ska fokusera på så besöker du Tumblr och registrerar din blogg.

Därefter väljer du ett tema och genomför smärre justeringar såsom att länka till din egen sajt i menyn, presenterar dig i sidokolumnen med profilbild, etc. Ditt mål är helt enkelt att göra bloggen så unik och personlig som möjligt.

Fyll bloggen med innehåll

Grundkravet för att locka till sig nya prenumeranter är att någon redan följer din blogg och tipsar dina läsare om dig. Därför krävs det till en början unikt innehåll som gör att bloggare upptäcker dig på diverse taggar (hashtags för Twitter-användare).

Naturligtvis är du inte intresserad av att ladda upp hundratals bilder manuellt och istället använder vi oss av Tumbloadr för att ladda upp en zip-fil med ett femtiotal bilder innehållande utvalda taggar (nyckelord) och länk till din Tumblr-blogg. Kör du fler än 40-50 bilder så är risken stor att alla inte kommer upp så sprid hellre ut det på ett par dagar om du har lyckats samla på dig hundratals bilder.

Kom ihåg att vi inte vill ha läsarna till din huvudsajt nu utan länka till din Tumblr-blogg för att se till så att de blir prenumeranter och marknadsför dig.

Saknar du bilder så kan du säkert lägga upp ett erbjudande på Fiverr eller 50lappen med exempelbild och be någon spara ihop liknande för en billig peng.

Starta automatiseringen

Då har vi kommit till en intressanta biten. Hemligheten i att automatisera Tumblr ligger i följande PHP-script som automatiskt laddar ditt Tumblr-flöde och återbloggar inlägger från de bloggar du följer. På så vis kan du enkelt följa eller avfölja en relevant blogg utan att behöva genomföra några ändringar.

För att få tillgång till scriptet så klickar du på knappen nedanför och tipsar om artikeln på Facebook eller Twitter. Inte allt för mycket begärt med tanke på möjligheterna.

Därefter fyller du i dina inställningar såsom bloggnamn, vilken typ av innehåll du vill sprida (ljud, bild, citat, länkar), antal blogginlägg per anrop, etc. Filen innehåller detaljerade beskrivningar för varje inställning och bör inte vålla några problem. Om du undrar något så besvarar jag alla frågor i kommentarsfältet.

När det är gjort så laddar du upp filen på ditt webbhotell och ställer in ett cronjob för att automatiskt anropa filen. Är cronjobs nytt för dig eller är du osäker på hur det fungerar så kan du bara kontakta ditt webbhotell och be dem sätta upp det till dig.

Ett varningens ord

Alla metoder har sina nackdelar och problemet med att automatisera Tumblr är att du inte har stenkoll på vad som sprids. I mitt fall så har jag t.ex. valt att endast återblogga inlägg som minst 50 andra redan återbloggat för att få bort det mesta av låg kvalité men risken är alltid att din Tumblr-blogg återbloggar något du inte står för.

Det kan vara myter, tveksamma åsikter eller rent av konkurrenter. Enligt mig är det ett litet pris man får betala men du bör vara medveten om det.

Ta automatiseringen till nästa nivå

Varför nöja dig med en Tumblr-blogg? När du väl startat bloggen och laddat upp dina första bilder så sköts resten helt automatiskt. Varför då nöja dig med en blogg när du utan större arbete kan skapa fler och locka ännu fler prenumeranter?

Risken är uppenbar att Tumblr reagerar negativt om du startar upp mängder av automatiserade bloggar och det kan därför vara en idé att antingen gå genom proxies eller placera ut arbetet på flera webbhotell för att undvika upptäckt.

För att öka dina chanser och locka olika prenumeranter så kan du inrikta bloggarna på olika men relaterande ämnen. Har du t.ex. en e-butik för kläder så kan du starta upp en blogg för varje typ av plagg. Vill du sedan gå ännu djupare så kan du ha en blogg för finkläder, en annan för vardagskläder, etc. Möjligheterna är oändliga.

Tjäna pengar på Tumblr

Grundidén för mig var att driva trafik till min e-bok om sockerberoende men om du saknar en produkt så är det teoretiskt möjligt att direkt på Tumblr-bloggen tipsa om produkter och då driva trafik direkt till utvalda affiliateprogram.

Möjligtvis bör du sätta upp en egen domän för att ”tvätta” länkarna och undvika att Tumblr upptäcker vad du håller på med och väljer att radera din blogg eller tar bort din affiliate-id från länkarna. Det är alltid en risk man tar på gratisbloggar.

Osäker på vilka områden som går att tjäna pengar på? Läs min sökordsanalys.

Omvandla okända Twitter-användare till kunder

oktober 7, 2011  |  Läsvärt, Marknadsföring  |  3 Comments
Omvandla okända Twitter-användare till kunder

Twitter har länge lyfts fram som en fantastisk kanal för att knyta kontakter med andra inom samma område, företag använder Twitter regelbundet för att nå ut till sina kunder och en del har satt i system att automatiskt börja följa eller skicka ett meddelande till konton som nämner utvalda sökord. Själv twittrar jag regelbundet (följ mig) om mina projekt och entreprenörskap men har även kört ett konto där jag autoföljde personer som nämnde en produkt. Det gick så bra att utöver pengarna det drog in så placerade jag mig dessutom strax bakom företaget på Google.com.

Idag har jag lagt ner det och tänkte därför ta upp en något bättre metod där du hjälper Twitter-användaren samtidigt som du får en potentiell kund på köpet. Notera att metoden huvudsakligen rekommenderas inom områden där du har höga marginaler och råd att Twittra längre stunder utan att tjäna pengar på det.

Tanken bakom marknadsföringsmetoden

Idén är att, liksom i metoden ovanför, hitta användare på Twitter som behöver hjälp med något inom ditt produktområde. Därefter skickar du ett vänligt tweet och besvarar personens frågor för att sedan avsluta med att informera om din egen sajt där personen kan hitta mer information om han vill läsa vidare.

I exemplet nedanför äger vi en sajt som säljer resor:

1) Välj ut konverterande nyckelord

Nu har jag inte genomfört en sökordsanalys för resebranschen utöver mitt sista minuten-exempel med lönsamma sökord men vi utgår ifrån att ”vill resa” och ”resa till” är två nyckelfraser som kan resultera i en hel del potentiella kunder.

2) Plocka fram RSS-flöde för dina nyckelord

Tyvärr är det så att Twitters sökmotor är helt värdelös när det kommer till att söka på flera termer samtidigt och vi tvingas därför dela upp nyckelordet. Våra två nyckelord från ovan skulle alltså resultera i följande RSS-flöden:

http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=vill%20resa
http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=resa%20till

Givetvis blir det ohållbart och vi beger oss därför till Yahoo Pipes för att slå samman de olika RSS-flödena och sortera ut dubletter. Tyvärr har jag inte möjlighet att detaljerat gå igenom hur Yahoo Pipes fungerar men genom trial & error och deras guider så bör du hitta rätt. Din pipe bör se ut på följande vis:

  1. Fetch feed: Fyll i upp till 10 olika RSS-flöden från Twitter.
  2. Fetch feed: Fyll i ytterligare RSS-flöden från Twitter.
  3. Union: Används för att koppla samman de båda fetch feed.
  4. Unique: Sortera bort dubletter för att undvika upprepning.
  5. Sort: Sortera alla tweets efter datum för att få bättre överblick.
  6. Pipe output: Blir det slutgiltiga resultatet.

När detta är gjort och du sparat din pipe så får du en RSS-länk innehållande alla sökorden som du enkelt kan lägga in i Google Reader för att få nya tweets.

3) Hitta en potentiell kund

Tack vare snabbknapparna i Google Reader (J/K) så kan vi snabbt springa igenom dagens alla tweets tills vi slutligen hittar följande som är en potentiell kund:

Johanna letar uppenbarligen efter en resa i december och är en potentiell kund som inte kostat dig en krona – allt du behöver göra är att hjälpa henne  hitta rätt.

4) Ditt svar på Twitter

Du börjar med att ge henne ett tips utifrån dina egna erfarenheter. Därefter avslutar du med att tipsa om din sajt där du genom en sökmotor listar resor i december:

Jag besökte nyligen Analya och kan varmt rekommendera Turkiet. Annars har du fler tips på http://DinSajt.se/

Det viktiga är att slänga med adressen i förbifarten. Ligger allt fokus på sajten så känns det som irriterande spam vilket bara skadar dig i längden.

Tips och trix på vägen

Där finns ett par tips på vägen du bör tänka på för att inte uppfattas som irriterande och stöta iväg de potentiella kunderna. Givet är att du lägger in en riktig avatar, namn och biografi på Twitter. Ingen (!) tar en standardbild på allvar.

Nästa steg är att vara personlig och unik i din kommunikation. Undvik att kommentera en trött kväll eftersom risken då är stor att du, mer eller mindre medvetet, börjar skapa en standardfras som du skickar ut till alla.

Slutligen bör du hålla koll på alla användare du pratar med. Tyvärr har jag inte hittat något program för detta utan gör det manuellt i ett textdokument men betänk själv att du regelbundet fick länktips från samma användare så fort du nämnde resor. Spara därför användarnamnen och kolla textdokumentet innan du besvarar en tweet.

Oetiskt eller en oanvänd marknadsföringskanal – Vad säger du?

Få besökare från svenska tävlingssajter

juni 13, 2011  |  Fler besökare, Marknadsföring  |  5 Comments
Få besökare från svenska tävlingssajter

Regelbundna tävlingar är utan tvekan en av de mest effektiva metoderna för att locka återkommande läsare. Lyckas du dessutom övertala ett företag att sponsra med priser så kan du snabbt öka din besökarkrets. Problemet är att företag ibland ber om statistik på antalet deltagare för att få valuta för pengarna men det är inte helt enkelt om du har en mindre blogg. Därför kan det vara en bra idé att använda dig av diverse tävlingssajter för att gratis sprida budskapet om din tävling.

Tyvärr brukar deltagarna gå från sajt till sajt så det är troligtvis ingen effektiv metod för att få trogna läsare men börjar du publicera regelbundna tävlingar så finns där all anledning till att prenumerera på dina utskick om framtida tävlingar.

Till skillnad mot mina listor på länkkataloger och designkataloger så ger dessa tävlingssidorna inga vettiga inlänkar till din sida så om du är ute efter att sökmotoroptimera din blogg så rekommenderar jag mina andra tips.

Lämna gärna en kommentar om jag har glömt någon eller det visar sig att någon av tävlingssajterna ovanför inte godkänner nya bidrag längre.