Därför är SEO död (fakta och statistik)

november 15, 2011  |  Sökmotoroptimering  |  7 Comments
Därför är SEO död (fakta och statistik)

Jag vet att det ropats varg förut men på senare tid har Google ökat tempot på mitt förutspådda scenario vilket innebär att det blivit hög tid att konstatera fakta. Ta någon minut åt att studera statistiken, bilderna och tolka vad som sker innan du slutligen kommer till slutet där jag har presenterat min lösning på problemet.

Hur Google förändrar sökresultaten

Den 10 september 2010 publicerade jag ett inlägg med titeln ”Google kräver betalt för att visa din sajt” och målade där upp en ganska dyster framtid utifrån denna bilden:

Längst uppe och i högerspalten ser du traditionell reklam i form av Google Adwords, något som på senare tid har utökats med annonser i botten av sökresultaten.

I den rosa kolumnen i mitten så har vi först prisjämförelse mellan olika produkter, något Google arbetar aktivt på och kommer utveckla i framtiden. Kanske kan vi ana att man tvingas betala eller ha en av landets största butiker för att vara med.

Under prisjämförelsen så har vi Google Nyheter. En tjänst för större tidningar såsom Aftonbladet och Kvällsposten. Tidigare försökte även mindre sajter komma med där men av vad jag läst på ett flertal engelska forum så är Google allt hårdare med vilka som tillåts och huvudsakligen blir det större tidningar.

Under nyheterna har vi slutligen Googles kartor som fullständigt tagit över samtliga lokala sökningar. Tidigare bestod dessa av organiska sökresultat men om jag har förstått det rätt så kan man redan idag betala för att få en topplacering.

Utöver detta har vi en drös tjänster Google själv rullat ut. T.ex. valutakonvertering, prisjämförelse på flyg, matchresultat, etc. Inom snar framtid så kommer man troligtvis (baserat på företag man köpt upp) lansera en tjänst för att recensera företag och givetvis lär det synas i sökresultatet vilket tar ännu mer plats.

Slutligen har vi 1-2 organiska resultat som resten ska slåss om. Problemet är att Google inte nöjer sig med sina nuvarande förändringar utan nyligen bestämde sig för att ge färskare resultat. Det innebär att senaste nytt inom bland annat TV, olympiska spelen, sport, etc. kommer före traditionella faktafyllda resultat.

Antalet sökningar minskar

Samtidigt kommer det inte som någon chock att en större andel av befolkningen bli bättre på att söka. Istället för att använda traditionellt stora termer så är man mycket specifika i sina sökningar. Den långa svansen ökar men det innebär också att det blir dyrare att bygga länkar mot enskilda fraser eftersom ersättningen är lägre.

Ni är inte bara fler som ska slåss om mindre plats utan nu måste du även slåss på flera fronter om det ska vara meningsfullt att lägga pengar på länkbygge.

Du vet inte vilka sökord som konverterar

Slutligen satte Google nyligen in nådastöten genom att sluta rapportera vilka sökord besökarna använder för att trilla in på din sajt. Visserligen gäller det hittills endast för inloggade användare men i takt med att Google fortsätter växa (lanserar ny musiktjänst inom kort) så kommer allt fler ha ett användarkonto.

Enligt Google själva så rör det sig inte om några större andelar men idag meddelade SEOmoz att hela 12 procent (!) av deras statistik försvunnit.

Resultatet har blivit att allt fler slåss om färre organiska positioner för en kortare tid på sökord ingen söker på samtidigt som det är rena spekulationer om du får något tillbaka.

Där finns fortfarande en hel del branschen där Google fortfarande inte vandrat in men om där finns pengar att tjäna så kommer man garanterat förr eller senare.

Min lösning och hur jag väljer att agera

Jag slutar med SEO-optimering. Givetvis kommer jag fortsätta optimera rubriker, bildtexter och liknande men från och med nu så kommer jag sluta bygga länkar för sökfraser som traditionellt ansetts vara bra. Inte heller komma jag lita på Google igen och ger därmed blanka fan i deras uppskattade söksiffror.

Istället för att försöka locka besökare till mig (genom sökmotorerna) så beger jag mig till besökarna. Tack vare smidiga verktyg så är det möjligt att få en lista på alla blogginlägg och användare på Twitter som nämnt mitt område de senaste timmarna eller den senaste veckan. Istället för att bygga länkar för att ranka på sökfraser som ingen söker på så möter jag upp besökarna på deras hemmaplan och bygger auktoritet genom forum och gästinlägg. Det är dags att ta ett steg tillbaka och lyfta blicken.

Någonstans på vägen så blev allting ett sätt att bygga länkar. Du skrev forumskommentarer för att få en länk till din sajt. Du skrev gästinlägg för att i slutet kunna slänga in några länkar. Jag hävdar att det är dags att sluta lägga tid och pengar på att optimera mot fraser för att istället bli en auktoritär källa.

Sverige ligger fortfarande ljusår ifrån utvecklingen i USA (Google tar över en marknad i taget) och i övergångsfasen så har kritikerna rätt i att det mycket slit per besökare att bli aktiv på forum och bloggar. Det handlar dock om att bestiga ett berg och när du väl nått toppen så har du ett förtroende att luta dig tillbaka på. Samtidigt fångar du givetvis upp besökare med hjälp av ett nyhetsbrev och omvandlar dem till återkommande besökare eller kunder utifrån vad du är ute efter.

Min rekommendation till företag

Givetvis förstår jag att företag inte har tid att vara aktiv på alla tjänster. Istället rekommenderar jag att man överväger möjligheterna att annonsera. Strunta i länkbygge och fokusera 100% på att få en bra ROI genom Googles tjänster.

Nu vet du hur det ligger till och vart framtiden är på väg. Bollen är din..

Sökordsanalys: Den kompletta guiden

juli 14, 2011  |  Blogga, Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  29 Comments

Att välja rätt nyckelord är den avgörande pusselbiten som bestämmer om ditt nästa inlägg får tusentals läsare eller endast lockar dina närmsta vänner. Försöker du dessutom tjäna pengar så kan en sökordsanalys vara skillnaden mellan att tvingas lägga ner din verksamhet och få en fullt acceptabel lön för ditt arbete.

Betänk att sommaren närmar sig och du bestämmer dig för att tipsa om vackra klänningar för att locka nya besökare och tjäna några kronor när dina besökare klickar vidare till butiken och beställer. Vilken av följande titlar skulle du använt?

  • 10 vackra klänningar
  • 10 snygga klänningar

Valde du 10 vackra klänningar så kan du ha förlorat 10 000 besökare. Trots att titlarna är närmast identiska så uppskattar Google att 1000 personer söker på “snygga klänningar” varje månad och endast 170 på “vackra klänningar”. Slår du ut skillnaden på 12 månader så motsvarar det 9960 sökningar. Tyvärr är det inte så enkelt utan andra saker såsom oriktiga siffror, CTR och konkurrens spelar in men det visar verkligen hur stor skillnad en sökanalys kan göra för din blogg.

Sökordsanalys

Överväger du att publicera ett inlägg i stil med exemplet ovanför så se till att slå på stort. Lägg ner extra energi och samla 99 eller 101 istället för bara 10. På så vis ökar sannolikheten att fler uppmärksammar och länkar till inlägget. För bara någon månad sedan skrev min syster att hon hade 42 st klänningar i sin garderob så visst tusan går det. Se bara till att bibehålla en hög kvalité på listan. 10 fantastiska böcker är t.ex. alltid bättre än 99 st som ingen vill läsa. Kvalité före kvantitet.

Missa inte mina tidigare inlägg med 6 unika tips för att hitta sökord inom din bransch och den detaljerade beskrivningen över hur jag hittade 2819 lönsamma nyckelord.

Det finns 3 sorters sökord

Alla sökfraser går att dela upp i tre kategorier baserat på konkurrens och antal sökande. De tre kategorierna är huvud, stomme och den långa svansen (long tail).

Huvudet samlar drömfraserna som flest människor söker på. För att fortsätta exemplet ovanför med klänningarna så skulle sökfrasen “klänningar” sorteras under denna kategorin. Problemet med dessa nyckelorden är att nystartade bloggar inte har en chans att hävda sig mot företag som lägger tusentals kronor på SEO.

Stommen passar oss svenskar bättre genom att vara mer lagom. Sökorden som placeras i kategorin har färre antal sökningar varje månad men därmed också lägre konkurrens. En bra sökfras i stommen skulle kunna vara “snygga klänningar”.

Svansen är ett begrepp myntat av Chris Anderson 2004 och syftar på att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de traditionella storsäljarna. I termer om sökmotoroptimering så betyder det att tusentals sökfraser utan konkurrens och besökare kan vara lika viktiga som huvudfraserna. T.ex. “snygga klänningar till bröllop”.

Nyckelordsanalys

Börja aldrig med att försöka placera dig på en huvudfras. Då endast placering 1-3 räknas (mer om det längre ner) så kommer resultatet bli att du inte får några besökare. Utan besökare så kommer du tröttna på ditt bloggande. Sikta istället på en lättare sökfras i stommen och döp t.ex. bloggen till “snygga klänningar”. Publicera sedan inlägg som riktar sig till den långa svansen för att få besökare. Allt eftersom fler inlägg publiceras så kommer du ranka på fler sökord. När du väl har tagit förstaplaceringen på nyckelordet i stommen så kan du gå efter huvudordet. Tack vare bloggens titel och ankartexterna på inlänkarna (“snygga klänningar”) så har du redan mycket vunnit i din jakt på att placera dig först på frasen “klänningar”.

Min informationssida om klamydia är ett bra exempel på hur viktig den långa svansen är för söktrafiken. Mitt nyckelord står endast för 16% av besökarna från Google. Istället kommer 54% av besökarna från 1508 olika sökord! Du kan omöjligt optimera mot alla dessa utan det blir en tacksam bonus i takt med att du publicerar mer innehåll och därmed placerar dig högre på fler sökord.

Den långa svansen

Vill du veta mer om fenomenet med den långa svansen så rekommenderar jag varmt Chris Andersons bok på ämnet som går under titeln The Long Tail.

Satsa på lönsamma nyckelord

Vill du tjäna pengar på din blogg är antalet besökare irrelevant. Jag har små sajter med ett hundratal besökare om dagen som ändå drar in mycket mer än andra bloggar med tusentals dagliga besökare. Anledningen? Besökarnas syfte! Väljer du att starta en sajt med roliga spel så kommer en stor del av besökarna vara ungdomar som vill slå ihjäl tid under skoldagen. Av naturliga skäl så är få intresserade av att köpa något och därmed blir inkomsten per besökare också väldigt låg.

På samma vis kan du få högre inkomst per spenderad arbetstimme. Ponera att du driver en blomsterbutik med en önskan att tjäna pengar. Istället för att ge dig efter söktermen “blommor” med mördande konkurrens från alla möjliga företag så kan du fokusera på sökfrasen “beställa blommor”. Konkurrensen är lägre samtidigt som du vet att besökarna är ute efter en sak – nämligen att spendera pengar.

Undvik därför områden där besökarna bara är ute efter snabba svar och fokusera på att lösa problem. Söker någon på “bli av med akne” så är sannolikheten stor att personen kan tänka sig betala för en produkt. Samma sak gäller för “få vita tänder”, “mjäll” och liknande problem som kräver produkter för att behandla.

Produkter som sökfraser är fortfarande väldigt effektiva på så vis att konkurrensen är låg och besökarna är ofta ute efter att köpa produkten. Tyvärr är Google väl medvetna om detta och erbjuder därför allt oftare direktlänkar till butikerna.

Betalande sökord

Exempel på populära sökord där besökarna vill spendera pengar:

  • Billig
  • Billiga
  • Billigt
  • Begagnad
  • Begagnade
  • Beställ
  • Beställa
  • Boka
  • Köp
  • Köpa
  • Handla
  • Prenumerera på
  • Shoppa

Vill du spara tid så kan du ladda ner min lista med 2819 betalande nyckelord.

En stor del av alla sökord är redan upptäckte så funderar du över om där finns några pengar att tjäna så kan du klicka dig in på Google Traffic Estimator och titta på CPC som står för Cost Per Click. Den siffran (64 kr för Tandblekning) är en uppskattad kostnad för vad annonsörerna måste betala per klick för just det sökordet. Annars kommer du väldigt långt på sunt förnuft. Vad bör besökarna vara ute efter?

CPC

Hur många söker på ditt nyckelord?

Då har det blivit dags för den intressanta biten och se vilka av alla dina sökfraser som har potential, d.v.s. vilka nyckelord söker vi svenskar på? Åter igen vänder vi oss till Google Traffic Estimator där du har tre olika matchningstyper (avancerade filter):

Bred räknar alla sökningar som innehåller ditt nyckelord. Har du t.ex. nyckelordet “blommor” så innebär det att sökningar på “bilder på blommor”, “billiga blommor” och “blommor till trädgården”. Givet är att du aldrig kan placera dig först på alla dessa sökorden och siffran är därför helt irrelevant. Använd aldrig bred!

Exakt syftar på den exakta frasen du använder och bara den. Är din sökfras “billiga blommor” så räknar den endast antalet sökningar som sker på den frasen. För egen del så föredrar jag att använda exakt sökning eftersom jag då har ett värsta tänkbara scenario. Där blir alltid fler genom den långa svansen men där bör inte vara färre.

Fras räknar alla fraser som innehåller din ordföljd. Använder du frasen “billiga resor” så kommer andra fraser såsom “billiga resor till turkiet”, “billiga resor med hotell” och “hitta billiga resor” inkluderas i räkneverket så länge din ordföljd finns med i sökfrasen. Användningsområdet här är att försöka få en uppskattning på hur många personer du kan tänkas nå med den långa svansen. Tyvärr kan du sällan nå alla och det blir därför ofta spekulationer ur ett önskescenario.

Antal sökningar på Google

Intressanta siffror som presenteras är lokala (Sverige) sökningar per månad och tidigare nämnda Cost Per Click. De övriga uppgifterna såsom annonsposition är inte intressanta för oss utan används när man vill annonsera på Google.

Kom ihåg att alltid ta siffrorna med en nypa salt. För några år sedan satsade jag stenhårt på ett värdefullt sökord som, enligt Google, fick 301 000 sökningar varje månad. Efter flera månaders hårt arbete med bland annat dyra tävlingar för att få länkar så tog jag en tredjeplats utan att få nämnvärt med besökare. Idag har sökmotorn en trovärdig siffra och påstår att det sker 2 900 sökningar vilket stämmer mycket bättre med hur många besökare jag fick. I efterhand är det uppenbart att 301 000 är på tok för mycket för den svenska marknaden men jag hoppades ändå på att det skulle var några tiotusen åtminstone.

Driver du redan en sajt inom ämnet eller har en vän som gör det så är Google Webmaster Tools en bra start. Där kan du se exakt hur många gånger din sajt har visats i sökresultatet vilket ofta ger en bra uppskattning på om det är värt att satsa på förstaplatsen eller nöja dig med en femteplats och sikta på andra sökord.

Visningar på Google

Om så inte är fallet utan du överväger att testa en helt ny nisch så bör du se efter om där finns en Wikipedia-sida. Då kan du enkelt använda dig av stats.grok.se för att se exakt hur många sidvisningar en specifik artikel på Wikipedia fick under respektive månad. Förvisso är risken stor att besökarna kommer in på andra vis och du vet aldrig hur många av sökningarna som leder till Wikipedia men det är en bra backup för att se om siffrorna från Google är någorlunda realistiska.

Vill du vara helt säker på hur många sökningar det sker så måste du antingen fråga någon bland topplaceringarna eller använda Google AdWords för att annonsera på sökordet en längre tid och därmed få reda på hur många som söker. Beroende på hur attraktivt sökordet är så kan det kosta en bra slant men överväger du ett nyckelord med väldigt hög konkurrens så bör du absolut göra det innan du spenderar åtskilliga timmar eller stora summor på att försöka ta förstaplatsen. Det fina med annonsering är att du dessutom kan mäta saker såsom sidvisningar, spenderad tid på sajten, konvertering och mycket annat för den specifika frasen.

Var uppmärksam!

Ord ändrar ständigt betydelse och dina förväntningar stämmer kanske inte alls överrens med vad övriga personer förväntar sig när man söker på ordet. Ta t.ex. det engelska ordet Twilight som betyder skymning. För några år sedan skulle en sökning gett mängder av vackra naturbilder men idag har den amerikanska populärkulturen helt ersatt resultaten med Hollywoodfilmerna.

Kontrollera även så att inte Google rättar sökningen. I allt fler fall bortser Google från felstavningar och levererar resultaten för den korrekta stavningen istället. Det betyder att antalet sökningar på felstavningar minskar drastiskt.

Ett annat område där Google knuffar undan allt mer av sökresultaten är nyckelord som innehåller orter. Därför rekommenderar jag att du helt enkelt struntar i dessa och istället försöker placera dig först genom Google Maps men det kommer jag gå närmare in på i ett framtida inlägg här på Affiliatenytt.

Missade du vågen?

Trender kommer och går – framtiden ligger i att kunna förutsäga dessa. Tills dess får vi nöja oss med att undvika sökord som redan är på väg utför. Sökordet “farmville” har idag 6600 exakta sökningar vilket är en bra siffra tills du ser trendkurvan.

Trender för nyckelord

Det är uppenbart att intresset har slocknat och antalet sökningar kommer fortsätta minska tills spelet glöms bort som en notis i internethistorien.

Diagrammet kommer från Google Trender som är ett fantastiskt redskap när du vill se hur efterfrågan för ett nyckelord ser ut. Siktar du på en tillräckligt populär sökfras så kan du t.o.m. få fram en prognos för hur intresset kommer se ut närmsta året.

Analysera konkurrensen för sökordet

Nu bör du ha en drös nyckelord och det har blivit dags att undersöka konkurrenterna för att se om du har en chans på förstaplatserna.

2006 släppte AOL data för 20 miljoner sökningar vilket resulterade i AOL skandalen eftersom en del av sökningarna gick att spåra till enskilda individer men vad som är mer intressant för oss är att CTR (Click Through Ratio) för de olika positionerna avslöjades. Som du kan se så är det bara topp 3 som är intressanta. Har du inte en chans att placera dig bland topp 3 så bör du satsa på ett annat nyckelord.

  1. 42.13%
  2. 11.90%
  3. 8.50%
  4. 6.06%
  5. 4.92%
  6. 4.05%
  7. 3.41%
  8. 3.01%
  9. 2.85%
  10. 2.99%

Nu varierar CTR givetvis för alla sökord men ett exempel från mina egna sajter bekräftar att topp 3-placeringarna är det som spelar roll.

Click Through Ratio

Av samma anledning är det helt ointressant att veta antalet träffar för söktermen när du ska analysera konkurrensen. Du vet att det är topp 3 som räknas och därmed är dessa tre du måste konkurrera med. För att göra en drastisk jämförelse med djurriket så skulle jag hellre springa 100 meter mot 999 sköldpaddor än 3 geparder. På så vis spelar det ingen roll hur många sajter du slåss mot utan det intressanta är hur starka dina huvudkonkurrenter är.

Nedanför kommer jag nämna och analysera 5 olika värden att titta på för att se hur hård konkurrensen är. Fyll gärna på med egna tips bland kommentarerna.

  • Sitelinks
  • Sökmotoroptimeringen
  • Page Authority
  • Domain Authority
  • Inlänkar
Sitelinks

Först och främst har vi då sitelinks, även kallat webbplatslänkar, som Google automatiskt delar ut till starka sajter där det inte ligger något tvivel om att du förtjänar förstaplatsen. På så vis vet du att om det finns sitelinks så är konkurrensen stentuff och inget du bör ge dig på till en början. Det finns två olika sorter beroende på hur många relevanta träffar sajten har. Dessa ser ut på följande vis:

Webbplatslänkar

Sökmotoroptimering

När du väl konstaterat att huvudkonkurrenten saknar sitelinks så är nästa steg att se hur väloptimerad är den för sökorden och då är det i huvudsak tre olika saker jag tittar på. Först och främst om nyckelordet används i titeln. Därefter tittar jag i källkoden för att se om nyckelordet är inom <H1></H1>. Slutligen skummar jag igenom texten för att se om nyckelord och synonym används. Du vill veta om man siktar på en förstaplats eller om Google placerade den först i brist på alternativ.

Page Authority

När du konstaterat att man faktiskt försöker placera sig högst på sökordet så vill du veta hur auktoritära de är. En bra start är att titta på Page Authority från SEOmoz vars syfte är se hur värdefull en sida är oberoende av dess SEO. Högre PA innebär tuffare konkurrens och du skulle kunna dela upp det i fyra kategorier.

  • PA 0 –25: Låg konkurrens
  • PA 26 – 40: Konkurrens
  • PA 41 – 70: Hög konkurrens
  • PA 71– 100: Extremt hög konkurrens

Det behövs inte mycket för att slå sajterna i första kategorin utan har du en väloptimerad sida så räcker oftast ett fåtal länkar av hög kvalité. I den andra kategorin så blir det genast tuffare och om du vill nå toppen så bör du räkna med ett par månaders hårt arbete. Den tredje kategorin närmar sig gränsen för vad en privatperson klarar och för att slå en väloptimerad sida i denna kategorin så kan det ta något år innan du har en chans. Den fjärde och sista kategorin är i princip omöjlig att röra utan det handlar om stora företag och väldigt populära tjänster.

Domain Authority

PA är inte allt utan vi har också Domain Authority som förutspår hur bra en domän rankar oberoende av inlänkarna till sidan. Ett bra exempel är Wikipedia som har en DA på 98 och därmed automatiskt placerar sig bra på en mängd sökord.

Kom ihåg att både PA och DA, likt Pagerank, använder sig av en logaritmisk skala vilket innebär att steget mellan 20 och 30 är mycket mindre än mellan 70 och 80.

Verktyg för att visa PA & DA

Mozbar

För att plocka fram PA och DA i sökresultaten så rekommenderar jag MozBar som fungerar till både Google Chrome och Mozilla Firefox samt är helt gratis.

Sett över samtliga 10 träffar så kommer värdena variera vilket beror på andra faktorer. Blir därför inte lurad om någon har ett lägre värde utan försök uppskatta vad genomsnittet och medianvärdet ligger på. Ofta är det närmare sanningen.

Kontrollera inlänkarna

Utöver PA och DA så vill jag hävda att inlänkarna är den absolut bästa faktorn för att se hur tuff konkurrensen är. Det totala antalet inlänkar är meningslöst utan istället handlar det om antalet unika domäner som länkar. Varje inlänk är ett tecken på att någon gillar din sajt och vore det inte då troligt att Google föredrar att 26 olika personer gillar en sajt än att bara en person länkar 26 gånger?

Du kan enkelt kontrollera antalet länkande domäner med Open Site Explorer.

Domäner som länkar

Tyvärr är det inte så enkelt utan varje inlänk har ett eget värde, i huvudsak beroende på två olika saker. Dels värdet på sidan där den är placerad men även hur många länkar där finns. Varje länk får en bråkdel av sidans värde så om där är 100 länkar så får varje länk 1/100 men om där är 10 länkar så får varje 1/10 av värdet.

En bra metod för konkurrenter med färre än 1000 inlänkar är att hämta samtliga från Yahoo  Site Explorer och sedan sortera upp dem utifrån domän. Därefter kontrollerar du alla sidornas PR och PA för att få reda på varje domäns mest värdefulla länk och sammanställer dem till en lista likt denna:

  • 9 domäner som länkar från en PR3-sida.
  • 7 domäner som länkar från en PR2-sida.
  • 3 domäner som länkar från en PR1-sida.

På så vis vet du minsta antal länkande domäner av varje sort som krävs för en förstaplats. Notera att PR inte uppdateras särskilt ofta utan PA kan vara bättre.

Tyvärr är det sällan hållbart i praktiken eftersom domäner ofta har fler än 1000 inlänkar vilket är maxantalet du kan hämta från Yahoo. Istället använder jag antalet länkande domäner (111 i exemplet ovanför) för att få en uppskattning. Därefter fokuserar jag på att bygga minst så många länkar av högsta kvalité.

Se upp för vanliga misstag

Ibland händer det att vi hittar till synes fantastiska sökord utan någon konkurrens men ofta finns där en fullt logisk förklaring som du bör se upp med.

Det sker regelbundet att sajter byter domän och därmed väljer att peka om gamla domäner till den nya sajten. Resultatet blir att du har en helt ny sajt i sökresultatet som helt saknar inlänkar men ändå ligger först. Tyvärr känner jag inte till någon tjänst som kan upptäcka redirects idag men du kanske vet?

Google tenderar att tillåta sämre sidor såsom forum bland toppresultaten för att erbjuda en bättre användarupplevelse. En forumstråd bland topp 10 betyder alltså inte att det är fritt fram utan fokusera istället på de andra konkurrenterna.

Vill du gräva djupare i vad som avgör placeringarna på Google så erbjuder SEOmoz intressant läsning under titeln Search Engine Rankings. Där har man samlat data från 12 000 olika sökfraser och 134 personer som arbetar med SEO.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Vill du snabba upp processen så erbjuder SEOmoz ett verktyg som går under namnet Keyword Difficulty Tool (ingen reklamlänk) och är gjort för att automatiskt räkna ut konkurrensen för ett specifikt nyckelord. Det kan vara en bra idé om du har hundratals nyckelord och snabbt vill sortera ut de värdefulla.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Tyvärr är tjänsten inte gratis utan har en månadskostnad på 99 kr. Första månaden är dock gratis och det borde ge tillräckligt tid för att kontrollera dina sökord.

Kommer konkurrensen öka?

Konkurrensen idag stämmer kanske inte alls med vilka sajter som placerar sig i topp om någon månad. Förbered dig därför genom att kontrollera vilka av dina konkurrenter som är aktiva och försöker förbättra sina placeringar.

Först och främst så bör du titta på innehållet. Är det en statisk sida som har varit identisk senare åren eller är det en blogg som uppdateras regelbundet?

Därefter kan du fortsätta och titta på sajtens inlänkar. Tack vare MajesticSEO och läget Backlink History så kan du se exakt i vilken takt konkurrenterna får länkar och därmed kan du också förutse en konkurrent som idag ligger på sida 2. Du får även möjlighet att se under vilka årstider dina konkurrenter bygger länkar.

Framtida konurrens

Återvänd även till Google Trends för att se om ditt sökord är på uppgång. Om så är fallet så kommer det för eller senare dyka upp nya sajter som du vill alliera dig med eller bli av med så fort som möjligt. Därför kan det vara en bra idé att hålla koll på topp 40 för att se om någon ny konkurrent dyker upp. Inte sällan följer nya idéer så du kan säkert lära dig något av att analysera hans initiala arbete.

Avslutning

Inlägget passerade nyss 3500 ord och är därmed inte bara det längsta jag någonsin har skrivit utan det är också det mest detaljerade inom sökordsanalys. Problemet är att vi inte har en chans att ta in så mycket information på en gång utan det kräver repetition för att fastna. Se därför till att bokmärk inlägget efter att du har läst det och återkom nästa gång du ska genomföra en nyckelordsanalys.

Slutligen vill jag be om en gentjänst. Inlägget har tagit fyra dagar och åtskilliga arbetstimmar att skriva så om du anser att du lärde dig något nytt så är jag väldigt glad om du vill länka från din blogg och sprida länken på Twitter eller Facebook.

Nu vill jag höra dina åsikter – hur analyserar du dina konkurrenter?

Var smart och undvik att registrera varumärken

juli 9, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering  |  7 Comments
Var smart och undvik att registrera varumärken

Idag finns det tusentals attraktiva varumärken som de flesta svenskar känner till såsom Coca Cola, Ferrari, CDON, Converse, Nikon, etc. Av naturliga skäl kan företagen själva inte placera sig högst på alla sökningar och därför är det ofta lockande att registrera en domän med ett företagsnamn för att på så vis göra det mycket lättare att placera sig först. Det kan vara allt ifrån converseskor.se med sikte på termen ”Converse skor” till cdonrabattkod.se med sikte på ”CDON rabattkod”.

Själv har jag gjort misstaget ett flertal gånger med bland annat cdonrabattkod.se, superhjaltejul.se, dellrabattkod.se och domänen jag har nämnt ett flertal gånger i andra sammanhang – googleadsensegenerator.com

GoogleAdSenseGenerator.com

Till skillnad mot de andra domänerna så registrerade jag inte googleadsensegenerator.com för att placera mig högt på Google utan för att helt enkelt erbjuda en bra tjänst. Det hela började med att jag tröttnade på alla dessa skärmdumpar som amerikanska säljare använda som ”bevis” för att man tjänade hundratusentals kronor på metoder som du enkelt kunde lära dig genom att bara köpa deras e-bok för några hundralappar. Givetvis är alla dessa fejk och för att visa detta så erbjöd jag mina besökare att skapa en egen skärmdump från AdSense.

Till en början var där inget större intresse men efter ett tag blev den viral, spreds på hundratals bloggar och forum samt lockade tiotusentals besökare om dagen.

Tyvärr resulterade det även i att Google fick upp ögonen för domänen och begärde genast att jag skulle säga upp den. Bevisen mot mig var överväldigande. Utöver att använda varumärkena ”Google” och ”Google AdSense” i domänen så hade jag även använt mig av deras logga och skärdumpar från deras system. Det var trots allt hela tjänstens syfte – att skapa en skärmdump som såg ut att vara äkta.

I bakspegeln så är jag säker på att tjänsten skulle blivit minst lika populär även om jag inte använt deras varumärke i domänen och det är det är syftet med inlägget och min historia. Strunta helt enkelt i att registrera andras varumärken så slipper du oroa dig för att en dag behöva stänga ner tjänsten och därmed förlora allt ditt arbete.

Så fungerar det i Sverige och vad är en ATF?

I Sverige gäller principen ”först till kvarn” för tilldelning av domännamn:

den som först ansöker om en ledig domän får den utan förprövning. Om man anser att någon annan har registrerat ett domännamn man själv har rätt till kan man överklaga tilldelningen av domännamnet i efterhand genom ATF

För att få en domän som någon annan har registrerat krävs alltså en ATF som man ansöker om hos IIS. Det krävs dock att tre punkter uppfylls för att parten ska få rätt och därmed få rättigheterna över domänen. Dessa tre punkter är:

  • Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
  • Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
  • Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Det krävs alltså uppenbart intrång för att du ska riskera att förlora en domän men lyd mitt råd och undvik varumärken för att inte riskera att förlora allt ditt arbete.

Besök gärna IIS och se pågående ärenden för att se några exempel.

ÅÄÖ i domännamn

juli 8, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering  |  2 Comments
ÅÄÖ i domännamn

2003 blev det för första gången möjligt att registrera svenska tecken i domäner, även kallat IDN-domäner vilket står för Internationalised Domain Names. Intresset har av förklarliga skäl varit låg men regelbundet dyker det upp en del frågetecken och förfrågningar om hur dessa ska hanteras vilket jag kommer ta upp här.

Vad är problemet med IDN-domäner?

Det stora problemet är att många tjänster fortfarande inte har stöd för åäö vilket gör att länkarna blir brutna eller helt enkelt inte fungerar. Nikke Lindqvist har skrivit ett bra inlägg om detta under titeln ÅÄÖ-domäner och sökmotoroptimering.

Nikke nämner bland annat Twitter som exempel. Sveriges näst största sociala tjänst efter Facebook saknar stöd för åäö! Liknande problem dras WordPress med som idag är världens största bloggplattform. Om dessa två kolosser dras med problemet så kan vi bara spekulera i hur många andra tjänster som saknar stöd för åäö.

En del hävdar att åäö-versionen ger högre värde i sökmotorerna. Dvs, att fjärrkontroll.se skulle vara mer värdeful än fjarrkontroll.se om man vill placera sig på söktermen fjärrkontroll. Personligen så har jag inte studerat fenomenet men anser ändå att problemen är större än den potentiella vinst en IDN-domän skulle ge.

Ska man då helt enkelt strunta i dessa? Nej, så drastiska ska vi inte vara.

Så bör du hantera situationen

Mitt råd är istället att du registrerar båda versionerna såsom jag har gjort med min artikelkatalog och sedan pekar IDN-versionen till din vanliga domän (be ditt webbhotell om hjälp). På så vis slipper du alla problem som kan tänkas uppstå men får samtidigt alla besökarna som kan tänkas skriva in åäö-versionen i sökfältet.

Du får även möjligheten att använda åäö-versionen i marknadsföringen. Det ser trots allt mycket bättre ut att skriva ut adress Hälsoartiklar.se än Halsoartiklar.se i en reklamkampanj. Det blir dessutom mycket lättare att komma ihåg.

Så, för att sammanfatta:

  1. Registrera båda versionerna av domänen.
  2. Peka om IDN-versionen till din andra domän.
  3. Marknadsför med ÅÄÖ i din reklamkampanj.

Imorgon kommer vi diskutera ATF – alla IT-entreprenörers mardröm.

Hur jag hittade 2819 betalande sökord

juli 7, 2011  |  Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  9 Comments
Hur jag hittade 2819 betalande sökord

Mitt inlägg med 2819 betalande sökord blev väldigt uppskattat och eftersom där har kommit in en hel del förfrågningar om hur jag lyckades hitta alla dessa så blir det givetvis ett detaljerat blogginlägg. Här delar jag allt – helt gratis!

Hur det fungerar i teorin

Google har som affärsidé att alltid leverera de mest relevanta svaren till sina besökare och vad är då bättre än att fråga självaste Google om förslag på betalande sökord? Inom resebranschen är t.ex. söktermen ”sista minuten till” bra eftersom vi med hjälp av Google Suggest kan få reda på alla resmål vi svenskar vill resa till.

”Sista minuten till” i Google ger följande resultat:

  • sista minuten till turkiet
  • sista minuten till london
  • sista minuten till sarajevo
  • sista minuten till barcelona
  • sista minuten till pristina
  • sista minuten till grekland
  • sista minuten till kosovo
  • sista minuten till kroatien
  • sista minuten till paris
  • sista minuten till alanya

Problemet är att vi nu endast vet de 10 mest populära resorterna. Där finns en mängd andra bra betalande sökord och ditt mål är att hitta dessa. Hemligheten är därför att arbeta metodiskt och gå igenom hela alfabetet för att hitta exakt alla sökord.

”Sista minuten till a” i Google ger följande resultat:

  • sista minuten till alanya
  • sista minuten till antalya
  • sista minuten till amsterdam
  • sista minuten till alicante
  • sista minuten till agadir
  • sista minuten till amman
  • sista minuten till aten
  • sista minuten till australien
  • sista minuten till alperna
  • sista minuten till aqaba

Här ser du att det plötsligt dyker upp en mängd nya sökord som inte dök upp när du sökte på nyckelfrasen. Därför är det viktigt att du går igenom hela alfabetet exakt som jag har gjort här med ”nyckelord a”, ”nyckelord aa”, ”nyckelord ab”, etc.

Hur det fungerar i praktiken

Givetvis har jag en steg för steg-guide redo så att du kan snabba upp hela processen och hitta dina nyckelord inom ett fåtal minuten. Prenumerera gärna för fler tips!

  1. Ladda ner och installera Google Suggestor 1.0 från Mediafire.
  2. Ändra Language code från ”en” till ”sv” i inställningarna.
  3. Ladda ner mitt alfabet med alla bokstäver från a – öö.
  4. Hitta på relevanta nyckelord inom din nisch likt ”sista minuten till”.
  5. Kombinera dina nyckelord med alfabetet genom MergeWords.
  6. Mata in din lista med sökord i Google Suggestor och tryck på ”Suggest”.
  7. Fortsätt klicka på ”Suggest” tills det inte dyker upp några nya sökord.
  8. Sortera bort dubbletter med gratistjänsten Text Mechanic.

Nu bör du ha en lång lista med tusentals eller åtminstone hundratals nya sökord och nästa steg är att undersöka kvalitén på dessa. Hur många svenskar söker på nyckelordet varje månad? Hur stor är konkurrensen? Finns det några pengar att tjäna på sökordet? Allt detta kommer diskuteras i framtida inlägg!

Missa inte heller mitt inlägg med 6 metoder för att hitta nyckelord i din nisch.

2819 nyckelord där besökarna vill spendera pengar

juni 16, 2011  |  Läsvärt, Sökmotoroptimering  |  No Comments
2819 nyckelord där besökarna vill spendera pengar

Mitt inlägg om hur du lyckas hitta alla nyckelord i en nisch blev väldigt uppskattat så här kommer en lista på 2819 nyckelord där besökarna är ute efter att spendera pengar. Listan är kanon om du är i behov av nya idéer eller inför nästa domänrea där du kan passa på att investera i så många nischer som möjligt för att sedan se var pengarna finns. Vänta bara inte för länge så att alla bra domäner försvinner.

Listan är i xlsx-format (Excel) för att få med antal sökningar och CPC.

Av naturliga skäl så har jag inte genomfört någon analys av konkurrensen så en hel del nyckelord kommer utan tvekan vara svåra att slå sig in på men med tanke på antalet så bör där finnas en hel del möjligheter att tjäna pengar.

En hel del av nyckelorden innehåller direkta köpord såsom köp eller köpa. Resten av nyckelorden (t.ex. ”bli av med torrhosta”) kan du antingen använda för att marknadsföra informationsprodukter (e-böcker) där du har stora marginaler eller för att rekommendera produkter som löser personens problem. Vill du vara extrem så kan du sälja en e-bok med både tänkbara lösningar och affiliate-länkar.

Vänligen respektera att det har tagit många timmar att sammanställa listan så hänvisa gärna till detta inlägget istället för att sprida listan vind för våg. Anser du att informationen på Affiliatenytt är värdefull så får du gärna länka till bloggen. Jag uppskattar naturligtvis alla omnämnande på Twitter och Pusha, stort tack för dessa, men tyvärr krävs det länkar för att placera sig högre på sökmotorerna.

Lycka till med sökorden och prenumerera gärna för att få fler inlägg av hög kvalité.