6 metoder för att hitta alla nyckelord inom din nisch

juni 12, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering  |  11 Comments
6 metoder för att hitta alla nyckelord inom din nisch

Idag blir det ett inlägg av hög kvalité när vi tittar på sex olika metoder för att någorlunda automatiskt hitta alla tiotusentals nyckelord som kan tänkas existera inom din specifika bransch. Oavsett om du är på jakt efter titlar till nya blogginlägg eller sökord att bygga upp hela nischsajter så kommer du förhoppningsvis lära dig någon ny metod för att hitta nyckelord.

Använd gratistjänsten Text Mechanic för att filtrera bort dubbletter som uppkommer efter varje metod. Innan du går in på relaterade sökord och longtail så bör du rensa ut alla ord som inte är intressanta för att undvika variationer av dessa.

Stjäl dina konkurrenters nyckelord

Inom samtliga nischer så finns det redan väletablerade sajter så vi börjar helt enkelt med att använda Google Sökordshjälpmedel för att få reda på vilka nyckelord dina konkurrenter har optimerat mot. Nej, det är inte META-informationen.

  1. Gör en sökning på en handfull olika sökord inom din bransch och samla ihop en lista på så många tänkbara konkurrenter/kollegor du kan hitta.
  2. Öppna Google Sökordshjälpmedel
  3. Mata in adressen till din första konkurrent under ”Webbplats”.
  4. Se 1 – 100 nya sökord dyka upp.
  5. Klicka på ”Hämta” -> ”Alla” -> ”CSV för Excel”
  6. Repetera på samtliga konkurrenter som du har samlat ihop.

Nu bör du ha en bra grundstomme över nyckelorden som används i branschen men bläddra ner för att få reda på hur du vidareutvecklar dessa nyckelord.

Använd prisjämförelsesajter och e-butiker

Denna metoden är otroligt uppenbar men förtjänar att vara med eftersom den fortfarande fungerar väldigt bra. Prisjämförelsesajter och e-butiker optimeras ständigt för att lyfta fram de mest eftertraktade produkterna så dra nytta av det genom att plocka fram en lista på de mest populära produkterna inom din nisch.

De tre stora prisjämförelsesajterna är:

Huvudkategorierna såsom ”blixtar” och ”objektiv” har redan otroligt hög konkurrens så utgå ifrån produkterna där återförsäljarna ofta är sämre.

Använd din statistik från Google Webmaster Tools

Åsikterna om Google Webmaster Tools går isär men en fantastisk funktion är att du får reda på en mängd olika sökord som din blogg har dykt upp i sökresultatet för men där man nödvändigtvis inte har klickat in på din blogg. På så vis får du veta sökord som din blogg placerar sig hyfsat på och kan vara väl värda att optimera mot.

  1. Logga in på Google Webmaster Tools.
  2. Välj ”More” under Search queries.
  3. Utöka datumen uppe i det högra hörnet (40 dagar är max).
  4. Klicka på ”Download this table” för att ladda ner en CSV-fil med dina sökord.
  5. Öppna i Excel och radera de tre första raderna innan du markerar A-kolumen.
  6. Välj ”Text till kolumner” under fliken data och klicka på nästa.
  7. Kryssa i ”Komma” och lämna resten tomt. Klicka sedan på nästa, följt av slutför.
  8. Sök och ersätt alla Ã¥, ä, ö med å, ä och ö.

Dessa sökorden förändras ständigt så det kan vara en idé att samla regelbundet.

Använd din statistik från Google Analytics

Google Analytics är en fenomenal källa till statistik om dina besökare och vad passar då bättre än att ta reda på vilka sökord som gör att besökarna faktiskt landar på din sajt? Fördelen här gentemot Webmaster Tools är dels att dessa sökorden faktiskt har resulterat i besökare men även att du kan plocka fram väldigt gammal statistik genom att justera datumintervallet och hämta fler år gammal data.

  1. Få fram sökord genom att klicka på visa rapport, följt av visa fullständig rapport.
  2. Ändra ”rowCount%3D500” till ”rowCount%3D20000” i slutet av din URL
  3. Välj datumintervall, notera att 20 000 sökord verkar vara max för export.
  4. Klicka på Export, CSV. Notera att CSV för Excel inte verkar fungera.
  5. Öppna i Excel och ta bort alla rader innan ditt första nyckelord (#237 för mig)
  6. Välj kolumn A och klicka på ”Text till kolumner” under fliken data, följt av nästa.
  7. Kryssa i ”Komma” och lämna resten tomt. Klicka sedan på nästa, följt av slutför.
  8. Sök och ersätt alla Ã¥, ä, ö med å, ä och ö.

Använder du inte Google Analytics redan idag för att få statistik om sökord, populära inlägg, besökare och mycket mer så bör du absolut göra det.

Hitta relaterade sökord

Hittills har vi förlitat oss på vår sökstatistik och vad våra konkurrenter vet om branschen men nu har det blivit dags att hitta alla relaterade sökord.

  1. Ladda ner Best Wonderwheel Scraper eller använd David Jones gratisstjänst för att hitta alla relaterade nyckelord. Nackdelen med gratistjänsten är att du bara kan kontrollera ett sökord i taget, 2 nivåer, samtidigt som du kan hämta tusentals sökord helt automatiskt med BWS och gå 9 nivåer nedåt. För den som är intresserad så finns där en testversion att ladda ner helt gratis.

Det är otroligt simpelt men få i Sverige använder Google Wonder Wheel.

Hitta longtail-sökord med Google Suggest

Metoderna ovanför har använts i syfte för att hitta grundorden och nu har det blivit dags för att gå steget längre genom att hitta alla longtail-sökord. Detta gör vi genom sökorden som föreslås i sökfältet, även kallat Google Suggest.

  1. Ladda ner och installera Google Suggestor 1.0 från Mediafire.
  2. Ändra Language code från ”en” till ”sv” i inställningarna.
  3. Mata in din lista med sökord och tryck på ”Suggest”.
  4. Fortsätt klicka på ”Suggest” tills det inte dyker upp några nya sökord.

Nu bör du ha så gott som varenda longtail sökord som existerar inom din nisch.

Vad som komma skall

När du är klar med samtliga sex metoderna så kommer du utan tvekan ha tusentals olika sökord som är redo att användas. Därför fortsätter jag senare i veckan med att berätta hur du du analyserar konkurrensen och filtrerar ut sökorden som faktiskt gör att du tjänar pengar på din blogg. Prenumerera om du inte vill missa det!

Få länkar från designkataloger

juni 10, 2011  |  Sökmotoroptimering  |  4 Comments
Få länkar från designkataloger

Igår tipsade jag om svenska länkkataloger och idag fortsätter jag på temat enkla länkar genom att lista 100 populära designkataloger. Idén är helt enkelt att du anmäler din blogg till var och en av katalogerna för att få en länk till din sida.

Det bör nämnas att en hel del av sajterna har höga krav och använder du ett standardtema så är det troligtvis inte värt din tid. Har du däremot en snygg blogg som är unik på något vis så är det lätta gratislänkar även om det tar tid.

Precis som med länkkatalogerna så får du gärna fylla på eller uppdatera listan genom att lämna en kommentar. Glöm inte heller bort att prenumerera på mitt nyhetsbrev!

Få länkar från svenska länkkataloger

juni 9, 2011  |  Sökmotoroptimering  |  7 Comments
Få länkar från svenska länkkataloger

Länkar är a och o inom sökmotoroptimering när man vill placera sig bra på Google och Yahoo. Tyvärr är länkar ofta svåra att få och därför är länkkataloger så uppskattade eftersom du får en länk genom att bara fylla i kort information om din webbplats. Idag är värdet på länkarna långt ifrån sin storhetstid men svenska länkkataloger bör, enligt mig, ha en plats i alla bloggars länkbygge.

Listan finns i sin helhet på SEO-forum.se

Jag rekommenderar alla att lägga in sin blogg hos infoo.se och dmoz eftersom de är starkast men även har högst krav på sina webbplatser. Vänta därför tills din sajt har gott om innehåll, besökare och kommentarer innan du ansöker till dessa två.

Glöm inte att prenumerera för ytterligare tips om enkla länkar.

Få obegränsat med dofollow-länkar från Flickr

juni 5, 2011  |  Sökmotoroptimering  |  20 Comments
Få obegränsat med dofollow-länkar från Flickr

Uppdatering: Buggen är nu åtgärdad och metoden fungerar inte längre.

Flickr är idag en av världens största bildsajter efter att ha passerat 5 miljarder bilder i september och har därför blivit belönad med pagerank 9. För att få perspektiv på siffran så har Aftonbladet pagerank 8 och CDON pagerank 6.

I april uppdagades det att programmerarna bakom sajten fuskat lite med valideringen av utgående länkar vilket gör att vem som helst kan registrera sig på Flickr och peka dofollow-länkar med otroligt hög pagerank till sin egen sajt. Trots att det har gått över 2 månader sedan man blev medvetna om problemet så har man på Flickr ännu inte tagit sig tid att åtgärda problemet. Därför kan det mycket väl vara värt din tid även om du bara får behålla inlänkarna i några månader.

Hur gör man?

Det är oerhört enkelt. Allting du behöver göra är att lägga till följande på slutet:

#http://www.flickr.com/photos/

Min URL för omTVserier skulle alltså se ut på följande vis:

http://omtvserier.se/#http://www.flickr.com/photos/

Länkarna går att mata in med enkel HTML i samtliga kommentarsfält (se mitt inlägg om perfekta länkar) så gå antingen in på de populäraste bilderna eller om du har mjukvara såsom Scrapebox så kontrollera pagerank på så många sidor du orkar.

Var genuin

Kom ihåg att skriv inte strunt eller spam bara för att få in din länk utan lämna kommentarer på bilder du har något att säga om. På så vis får Flickr bra innehåll och du får en otroligt värdeful bakåtlänk vilket skapar värde för er alla.

Hur ska en perfekt länk se ut?

juni 1, 2011  |  Sökmotoroptimering  |  2 Comments
Hur ska en perfekt länk se ut?

Sedan urminnes tider har sajters placering på sökmotorerna såsom Google till stor del bestämts av antalet inlänkar. Trots det så är det ytterst få av våra svenska bloggar som verkligen drar nytta av den potentiella länkkraft som finns utan alldeles för ofta skriver man bara ut en ren URL. Därför kommer jag detaljerat förklara hur en länk bör se ut för att du ska placera dig högre på ditt önskade sökord.

Exempel på en perfekt länk

Ett mål alla inom SEO-branschen har är att placera sig först på Google för sitt eget namn. Därför tänkte jag visa hur jag skulle utforma en länk för att hjälpa min personliga sajt www.stefannilsson.com att placera sig först på Stefan Nilsson.

<a href="http://www.stefannilsson.com">Stefan Nilsson</a>

HTML-koden ovanför skulle alltså skriva ut följande: Stefan Nilsson

Regler att följa

Det hela är egentligen väldigt enkelt och där finns bara två regler du alltid måste följa. Dessa är (1) att göra länken klickbar (annars räknas den inte) samt (2) att den klickbara länk-texten är ordet du vill optimera mot. Du ska alltså aldrig använda ord såsom här eller klicka här utan använd Stefan Nilsson om du vill ligga först på det.

Så nästa gång någon skriver om din blogg så lämna en kommentar och be dem göra länken klickbar eller ändra länk-texten så att den verkligen är det ordet du vill placera dig bra på. Ett bra tips för att få inlänkar från andra är att först länka till dem och sedan berätta det för dem. Då kommer man inte bara upptäcka dig utan dessutom känna sig skyldig att återgälda tjänsten. Ett klassiskt knep inom försäljningsbranschen. Vill du länka hit så får du gärna använda följande länk:

<a href="http://affiliatenytt.se">Tjäna pengar på din blogg</a>

Glöm inte bort att prenumerera på mitt nyhetsbrev!