Dra nytta av återkommande material och få återkommande besökare

maj 5, 2012  |  Blogga

Den i särklass bästa metoden för att få återkommande besökare är utan tvekan nyhetsbrev där du kan bygga personlig kontakt så fort du fångat in läsarnas kontaktuppgifter. Vanligtvis sker detta med hjälp av en gratisprodukt för att läsaren ska känna att han får något tillbaka vilket du kan se på mitt senaste exempel med den nyligen publicerade e-boken Overcome Sugar Addiction.

”Personlig kontakt?”, tänker du.. Jo, det finns några enkla justeringar du kan använda dig för att samtliga tusentals prenumeranter ska känna sig lika viktiga.

  • Hälsa personen välkommen med dennes förnamn.
  • Använd du-form istället för ni-form
  • Undvik stelbent språk och skriv personligt
  • Gör nyhetsbreven tidsoberoende
  • Avsluta med ditt namn och vad du ska bjuda på i nästa brev

Idag är dock inte nyhetsbrev i fokus. Istället handlar det om återkommande innehåll. Idén är att göra läsarna nyfikna för att sedan avsluta med en cliffhanger som gör att läsaren tvingas återvända för att se hur historien kommer att sluta.

Det klassiska exemplet är en artikelserie där du delar upp artiklarna i steg 1, steg 2, etc. Vill du lära läsarna att tjäna pengar på internet så kan t.ex. steg 1 vara att hitta sin passion för att sedan följas upp med steg 2 som fokuserar på hur man registrerar en domän och hittar ett bra webbhotell när man hittat sin passion.

Ett annat scenario är att du varje vecka eller månad avslöjar återkommande statistik. Tidigare körde jag t.ex. en promenadtävling med Runkeeper i fokus där jag i början på varje månad publicerade ett inlägg med statistik och länkar till tävlingens mest ambitiösa deltagare. Resultatet blev att samtliga deltagare var intresserade av att se vem som vann och hur man själv lyckades placera sig.

Driver du en musikblogg så kan du varje fredag publicera en video där du visar exakt hur man spelar en ny låt. På så vis kan du se till att läsarna återvänder varje fredag för att på sikt registrera sig så att man inte missar någon av låtarna.

När du väl kommit på ett bra ämne så kan du skapa en samlingssida där du förklarar vad serien går ut på och varför du har skapat den. För att fortsätta det ovan nämnda exemplet så kan du ge sidan titeln ”Hur man skapar en e-bok”. På så vis ökar du sannolikheten att läsarna rekommenderar serien till sina vänner. Istället för att tipsa om din bloggs huvudsida så kan du få nischade användare som hittar exakt det man letade efter. Genom att erbjuda en serie så sjunker avvisningsfrekvensen samtidigt som varje del i serien ökar sannolikheten att läsaren blir prenumerant.


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

5 Comments


  1. Som vanligt Stefan så skriver du ett mycket intressant inlägg. + för det.

  2. Ett bra inlägg om ett hett ämne. Tack!

  3. Det jag även skulle vara intresserad av att veta är olika (exempelvis bra och dåliga) sätt att få prenumeranter på sitt nyhetsbrev. Jag tror precis som du att det är ett riktigt bra sätt att få återkommande besökare!

Leave a Reply