Så många besökare krävs för att bli ekonomiskt oberoende

januari 15, 2012  |  Tjäna pengar
Så många besökare krävs för att bli ekonomiskt oberoende

Häromdagen skrev Fredrik Lager ett intressant inlägg med frågan varför vill du bli ekonomiskt oberoende? Det fick mig att fundera på termen ekonomiskt oberoende och jag hittade information om Robert Kiyosaki som menar att:

Man har nått ekonomiskt oberoende om man har tillräckligt hög passiv inkomst för att kunna ta ledigt ett år från sitt företag eller jobb och ha lika bra ekonomi när man kommer tillbaka.

Problemet med internet är att slutar du sköta dina sajter så kommer de förr eller senare bli omsprungna av konkurrenterna. Visserligen kan du använda inkomsterna till att anställa någon och på så vis få 100% passiv inkomst men i mitt fall så är detta en hobby och jag menar därför att ekonomiskt oberoende innebär jag bara behöver lägga någon timme i veckan, oavsett var jag är i världen, för att garantera att mina relativt passiva inkomster fortsätter trilla in i en stadig ström.

Frågan är – vad krävs det för att täcka mina utgifter och bli ekonomiskt oberoende?

Det har jag försökt svara på nedanför genom den fiktiva studenten Anders som lägger upp en budget över sina utgifter, räknar ut vad han måste tjäna innan skatt och slutligen tar reda på hur många besökare som krävs för att nå den summan.

Lägg upp en budget

Det första du måste göra är att räkna ut hur mycket pengar som krävs för att du ska kunna leva den livsstil du vill ha. I vårt exempel är Anders fortfarande student och har därför relativt låga utgifter. Vi tänker oss att han lägger upp följande budget:

  • Hyra: 4500
  • Mobil: 400
  • Mat: 3000
  • Studiematerial: 600
  • Transport: 200
  • Hygien: 300
  • Tandvård: 90
  • Frisör: 120
  • Förbrukningsvaror: 200
  • Försäkring: 120
  • Kläder: 1000
  • Övrigt: 1500

Nöje ingår i övrigt. Den totala summan blir då 12 030 kr. Vi multiplicerar summan med 12 för att få fram årsinkomsten och får fram att Anders måste tjäna 144 360 kr efter skatt för att kunna leva sitt, förhållandevis lyxiga, studentliv.

För den som överväger att själv lägga upp en budget så rekommenderar jag att du även lägger upp en kategori för sparande till oförutsedda händelser, resor, etc.

Räkna ut din bruttolön

Naturligtvis ska staten ha sin del för att kunna göra väl utvalda investeringar som gynnar oss medborgare. Tyvärr har jag inte hittat någon omvänd kalkylator där man kan mata in den summan man önskar tjäna utan vi tvingas istället använda ett formulär för att räkna ut skatt för egenföretagare och testa oss fram.

Väl där så fyller du helt enkelt i födelseår, kommun, församling, karensdagar och chansar på en vinstsumma som kan tänkas vara rimlig.

I vårt exempel med Anders (född -89) så kommer vi efter några försök fram till att han måste tjäna 208 360 kr brutto för att få ut 12 030 kr i månaden netto.

Räkna ut antalet besökare som krävs

Nu kommer den intressanta biten. Vi vet hur mycket du måste tjäna om året för att få den livsstilen du önskar men vad betyder det i termer om besökare? Vi loggar in på vårt AdSense- eller affiliatekonto (såsom Adtraction) och plockar fram följande:

  • Click Trough Ratio (CTR)
  • CPC (Cost Per Click)
  • Antal sidvisningar per besökare (SB)

Den sista siffran hämtar du från ditt Analytics-konto eftersom vi är intresserade av hur stor andel av besökarna som klickar på reklam, inte hur stor andel av de många tusen sidvisningarna som resulterar i ett klick – det är ointressant.

Vi måste även veta utgifterna. Anders har en vanlig blogg med domän (99 kr) och webbhotell (1500 kr) vilket ger en total månadskostnad på 133.25 kr.

Utifrån sitt AdSense- och Analytics-konto så får han följande siffror:

  • CTR: 1.45%
  • CPC: 2.31 kr
  • SB: 3 st
  • Vinst: 208 360 / 12 = 17 363.34

Därefter plockar vi fram vår formel och sätter in siffrorna:

  • besökare = (bruttovinst – kostnader) / (CTR x CPC x SB)
  • besökare = (17 363.34 – 133.25) / (0.0145 x  2.31 x 3)
  • besökare = 17 230.09 / 0.100485
  • besökare = 171 469

Slutligen dividerar vi besökarantalet med 30 för att få fram hur många besökare man måste få om dagen vilket gör att vi får fram siffran 5 716 besökare.

Slutsats

Siffrorna är tydliga. För att Anders ska få fram en månadslön på 12 030 kr netto så måste han i snitt få 5 716 unika besökare om dagen på sin blogg.

Problemet med formeln är att i takt med att besökarna blir återkommande läsare så som kommer CTR minska drastiskt. Ytterst få, om någon, klickar på reklam varje gång man läser på en av sina favoritbloggar. Vad man kan göra är att se till så att det dagligen dyker upp 5 716 nya besökare (t.ex. genom Google). Det går även att  konvertera läsarna till återkommande kunder genom att erbjuda egna produkter och kontinuerligt länka till relaterade affiliateprogram av hög kvalité.

Ett annat problem är att CPC kan sjunka om du börjar få besökare på helt andra termer. T.ex. så ger ett klick i en text om att ”låna pengar” högre ersättning än ett klick i en text om murgröna. Exakt hur det fungerar kan du läsa i mitt inlägg om sökordsanalys och då är det viktigt att du justerar dina siffror regelbundet.

Hur många besökare behöver du för att bli ekonomiskt oberoende?


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

21 Comments


  1. Kan du hjälpa mig räkna hur mycket i månaden jag måste dra in före skatt till mitt företag för jag ska kunna plocka ut en lön på 20’000 kr/månaden? =)

    • Tycker att sajten beskriver det ganska bra men gjorde det ändå åt dig. Tyvärr har jag ingen information om dig och uppskattade därför att du är född -92 och boende i Lycksele. Det betyder att du skulle behöva tjäna 31 378 kr i månaden för att ha 20 000 kr efter skatt.

      • Tack och bock. Blir att satsa på 31378 kr varje månad då =)

        • 31.378 räcker inte. Du skall betala sociala avgifter också. Räkna som tumregel när du har enskild firma att betala en krona till skattekontot för varje krona du sätter på ditt lönekonto, så slipper du ligga vaken om nätterna och vara orolig att åka på en skattesmäll. Kruxet med enskilda firmor är att man inte betalar vanlig löneskatt som andra utan man skattar på vinsten. Dessa skatter innebär i praktiken ungefär 45-48% av vinsten beroende på hur man gör med schablonavdrag och liknande. Men räknar man med hälften hela året så kan man stämma av i slutet på året innan man gör bokslutet och få en helt skattefri månad i december vilket kan vara trevligt som julbonus…..

          Sen kan du dra av datorkostnader, telefon, transporter och liknande innan du tar fram vinsten. Så man får lite lägre kostnader som privatperson när man har en egen firma. Man kan tom dra av arbetsyta i sitt hem….

  2. Bra inlägg, kul med siffrorna. Robert Kiyosaki är lite väl optimistisk / förskönande ibland (passiv inkomst är ett fin begrepp, men precis som du lyfter fram i bloggen, det kräver någon slags fortsatt arbete ändå), men jag tror många har inspirerats av honom ändå – och det går ju att åstadkomma mycket med nätet och affiliate eller liknande metoder!

  3. Om man jobbar med konverteringen och får upp CPC’n så behöver man inte lika mycket besökare 🙂

    • Precis. En god idé är att läsa igenom mitt inlägg om sökordsanalys för att öka CPC. Därefter handlar det om kontinuerliga A/B-test för att ändra färger, placering, annonsör, etc. med mål att öka CTR.

  4. Det här var faktiskt något jag nyligen har suttit och funderat på. För mig skulle ”ekonomiskt oberoende” betyda speciellt en viktig sak, frihet. Jag vill främst kunna resa var jag vill, upptäcka världen och bosätta mig var jag vill, när jag vill. Jag vill inte sitta fast i kalla Sverige med ett svensson-liv och jobb 8-17.

    Det är i alla fall vad som motiverar mig att fortsätta kämpa om varje ny liten besökare. Pengar är faktiskt frihet, vare sig man vill det eller inte…

  5. Johan,

    Jag har en åsikt i detta ämne som du också gärna får skriva ett blogginlägg om.

    Du skriver att för att få ut cirka 12 000 kr netto i månaden så behöver man i genomsnitt 5 600 besökare om dagen. Och det stämmer nog för de flesta. Varje besökare är alltså för dig värd 7 öre netto.

    Men, kom ihåg detta: För 70:e person som klickar på din Adsense.unit så får du 2.31 kr. Det innebär att den som betalar för annonsen värderar dina besökare till 3.4 kr brutto (detta är vad annonsören betalar till Google för att du skall få 2.31 kr per klick)!

    Du värderar alltså dina besökare till 7 öre per besökare, medan annonsören är redo att betala 340 öre per besökare.

    Vad kan vi då lära oss av detta? Jo, att vi måste lära oss av våra annonsörer! Allt fockus ligger idag på att bygga länkar och bygga upp antalet besökare. Fockus i framtiden måste skifta till att kopiera våra annonsörer.

    Dubblerar du antalet besökare från 5 600 till 12 000 ökar din nettoinkomst bara 100 %. Kan du kopiera dina annonsörers affärside och göra din besökare lika lönsamma (3.4 kr per besökare) ökar dina intäkter istället 48 gånger!!

    Alla sajtägare borde alltså kontrollera vad ens annonsörer säljer för varor och tjänster och undersöka om det är möjligt att själv sälja detta på den egna hemsidan.

    Om du värderar varje besökare till 7 öre, medan din annonsör värderar dem till 3.4 kr så finns det oerhörd stor potential att öka intäkterna. I framtiden måste vi som skall överleva i denna bransch gå från att vara annonssäljare till att själva på säljare på våra sajter.

  6. Tillägg till mitt inlägg ovan:

    Med 5 700 unika besökare per dag och nettointäkt om 12 000 kr i månaden så är varje besökare värd 7 öre netto, cirka 10 öre brutto.

    Annonsören som du får 2.31 kr per klick av betalar 3.4 kr till Google.

    Det innebär att annonsören ser varje besökare på din sida som värd 3.4 kr. MEN annonsören vill ju även ha avkastning på sina pengar så för annonsören är varje besökare värd mellan 4 till 5 kronor!

    Nu till det intressanta: Om du kan gå från att varje besökare för dig själv är värd 10 öre till 5 kronor så går du från en bruttoinkomst från 500 kr per dag till 25 000 kr per dag.

    Fler måste våga ta steget från att vara passiva annonssäljare till sälja varor och tjänster på sina hemsidor. Där ligger de riktigt stora intäkterna.

  7. fortsättning på mitt inlägg ovan

    med 5 700 dagliga besökare innebär det att din hemsida ovan har över 2 miljoner besökare om året.

    Jämför detta med ett vanligt IKEA-varuhus som årligen har 1.5 miljoner besökare eller Gröna Lund med 1.4 miljoner besökare om året.

    Varför nöja sig med ett värde om 7 öre per besökare? Har du lyckats uppnå 5 – 6 000 besökare om dagen så har du fler besökare än ett IKEA-varuhus.

    I framtiden kommer allt handla om att göra sina besökare lönsamma. Din annonsör värderar redan idag var och en av dina besökare till ett minimivärde om 3.4 kronor per besökare. Kan du göra detsamma så har du intäkter om 6.8 miljoner kronor om året.

    I framtiden måste vi alla bli säljare på våra hemsida och gå ifrån att vara annonsörer. Detta om vi skall lyckas långsiktigt.

    Vi måste lära oss betydligt mer om försäljning, bokföring, tekniska lösningar för betalning via internet och mindre om programmering och SEO.

    • Naturligtvis är det så och likt alla funktioner så kan man öka summan genom att öka en av de olika variablerna vi stoppar in, vilket jag är inne på i slutet. Optimera sajten och öka CTR så tjänar man mer. Ändra inkomstmodell / öka ersättning per besökare och du kommer tjäna mer.

      Du får dock inte glömma bort att 2 miljoner besök inte per automatik innebär 2 miljoner besökare. En stor del av dessa tenderar att vara återkommande och då försvinner genast en stor del av värdet. På samma vis värderar inte annonsörerna att 100% av mina besökare är värda 4-5 kr utan endast en liten del (ca 5%) är i köpläge och klickar vidare till annonsören – det är dessa annonsören värderar så högt.

      Jag instämmer dock i att det bästa alla kan göra är att själva sälja från sidan istället för att skicka vidare dem. Ersättningen för att själv sälja något blir högre och man knyter dessutom kontakt med kunden vilket öppnar för återkommande köp.

  8. Det var rolig läsning Stefan. Jag ska faktiskt ta och göra detta för att se hur mycket mer jag måste satsa på att driva trafik.

  9. Intressant skrivet av Anonym ovan..

    Istället för att fundera på hur många besökare jag behöver i månaden, så är jag mer inne på: Vid vilken inkomst från webbprojekt är jag beredd att sluta mitt (framtida) 9-5 jobb för? Lurigt, lurigt.

  10. Intressanta tankar.

    När det gäller intäkt per besökare så varierar det enormt mycket beroende på sajt och framförallt branch. Det går att hitta en del intressanta siffror som finns att tillgå för alla. Intäkter kan man se för en del sajter på Allabolag(.se) och besöksantalet på KIA-index. Mha det går det att göra en grov uppskattning av vad en besökare är värd för olika sajter. Exvis:

    Leta(.se) omsätter 0,15 kr per besökare
    Lagsidan(.se) omsätter 0,18 kr per besökare
    Compricer(.se) omsätter hela 3,51 kr per beökare

    Alla siffror för 2009.

    • Stefan Nilsson

      Visst är det så att siffrorna varierar och ofta även inom samma bransch beroende på bl.a. målgrupp.

      Däremot så håller jag inte riktigt med om att man enbart kan ta ett företags inkomster och dividera med antal besökare eftersom ett företag kan ha en drös olika sajter eller inkomstmodeller vilket gör att statistiken blir skev och därmed fel.

      • Stefan, jag håller med dig om att man ska ta sådana siffror med en rejäl nypa salt.

        Men vet inte vad som ingår i omsättningen för resp företag, men det går ändå att få en viss indikation på intjäningsförmågan mellan olika brancher.

        Prisjakt, Pricerunner och Compricer (0,84/1,76/3,51 kr per besökare) som alla har besökare som i sin process ligger ”nära till köp” omsätter klart mer per besökare än sajter där besökarna är längre ifrån köp. Exvis Lagsidan, Leta.se och AllaAnnonser.se (0,18/0,15/0,25 kr per besökare)

  11. Kul artikel! Alltid motiverande att läsa inlägg som denna!

  12. När ni pratar om att sälja direkt från sin egna sajt istället för att skicka vidare besökarna, pratar vi drop-shipping alt. egna produkter då?

    Kan ganska lungt konstatera att besökarantalet behöver stiga drastiskt innan jag säger upp mig från mitt heltidsjobb, hehe.

  13. Intressanta tankar… men ”pengar måste man jobba för” så enkelt är det. Även en passiv inkomst via internet kräver en aktiv marknadsföring och sidans utveckling för att kunna behålla den stora mängden besökare. Med tanke på konkurrenter besökare/kunder kommer och går hela tiden.

  14. Intressant inlägg! Aktiv försäljning, alltså att någon ringer runt och säljer annonser ökar intäkterna rejält. Krävs så klart att någon kan och vill sälja. Man kan slippa lönekostnader till säljaren (om denne kan sälja bra och har f-skatt) om man drar procent direkt på annonsintäkterna.

Trackbacks

  1. Långsiktighet med uppbyggnad av Passiv Inkomst | Passivainkomster.eu

Leave a Reply