6 metoder för att hitta alla nyckelord inom din nisch

juni 12, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering
6 metoder för att hitta alla nyckelord inom din nisch

Idag blir det ett inlägg av hög kvalité när vi tittar på sex olika metoder för att någorlunda automatiskt hitta alla tiotusentals nyckelord som kan tänkas existera inom din specifika bransch. Oavsett om du är på jakt efter titlar till nya blogginlägg eller sökord att bygga upp hela nischsajter så kommer du förhoppningsvis lära dig någon ny metod för att hitta nyckelord.

Använd gratistjänsten Text Mechanic för att filtrera bort dubbletter som uppkommer efter varje metod. Innan du går in på relaterade sökord och longtail så bör du rensa ut alla ord som inte är intressanta för att undvika variationer av dessa.

Stjäl dina konkurrenters nyckelord

Inom samtliga nischer så finns det redan väletablerade sajter så vi börjar helt enkelt med att använda Google Sökordshjälpmedel för att få reda på vilka nyckelord dina konkurrenter har optimerat mot. Nej, det är inte META-informationen.

  1. Gör en sökning på en handfull olika sökord inom din bransch och samla ihop en lista på så många tänkbara konkurrenter/kollegor du kan hitta.
  2. Öppna Google Sökordshjälpmedel
  3. Mata in adressen till din första konkurrent under ”Webbplats”.
  4. Se 1 – 100 nya sökord dyka upp.
  5. Klicka på ”Hämta” -> ”Alla” -> ”CSV för Excel”
  6. Repetera på samtliga konkurrenter som du har samlat ihop.

Nu bör du ha en bra grundstomme över nyckelorden som används i branschen men bläddra ner för att få reda på hur du vidareutvecklar dessa nyckelord.

Använd prisjämförelsesajter och e-butiker

Denna metoden är otroligt uppenbar men förtjänar att vara med eftersom den fortfarande fungerar väldigt bra. Prisjämförelsesajter och e-butiker optimeras ständigt för att lyfta fram de mest eftertraktade produkterna så dra nytta av det genom att plocka fram en lista på de mest populära produkterna inom din nisch.

De tre stora prisjämförelsesajterna är:

Huvudkategorierna såsom ”blixtar” och ”objektiv” har redan otroligt hög konkurrens så utgå ifrån produkterna där återförsäljarna ofta är sämre.

Använd din statistik från Google Webmaster Tools

Åsikterna om Google Webmaster Tools går isär men en fantastisk funktion är att du får reda på en mängd olika sökord som din blogg har dykt upp i sökresultatet för men där man nödvändigtvis inte har klickat in på din blogg. På så vis får du veta sökord som din blogg placerar sig hyfsat på och kan vara väl värda att optimera mot.

  1. Logga in på Google Webmaster Tools.
  2. Välj ”More” under Search queries.
  3. Utöka datumen uppe i det högra hörnet (40 dagar är max).
  4. Klicka på ”Download this table” för att ladda ner en CSV-fil med dina sökord.
  5. Öppna i Excel och radera de tre första raderna innan du markerar A-kolumen.
  6. Välj ”Text till kolumner” under fliken data och klicka på nästa.
  7. Kryssa i ”Komma” och lämna resten tomt. Klicka sedan på nästa, följt av slutför.
  8. Sök och ersätt alla Ã¥, ä, ö med å, ä och ö.

Dessa sökorden förändras ständigt så det kan vara en idé att samla regelbundet.

Använd din statistik från Google Analytics

Google Analytics är en fenomenal källa till statistik om dina besökare och vad passar då bättre än att ta reda på vilka sökord som gör att besökarna faktiskt landar på din sajt? Fördelen här gentemot Webmaster Tools är dels att dessa sökorden faktiskt har resulterat i besökare men även att du kan plocka fram väldigt gammal statistik genom att justera datumintervallet och hämta fler år gammal data.

  1. Få fram sökord genom att klicka på visa rapport, följt av visa fullständig rapport.
  2. Ändra ”rowCount%3D500” till ”rowCount%3D20000” i slutet av din URL
  3. Välj datumintervall, notera att 20 000 sökord verkar vara max för export.
  4. Klicka på Export, CSV. Notera att CSV för Excel inte verkar fungera.
  5. Öppna i Excel och ta bort alla rader innan ditt första nyckelord (#237 för mig)
  6. Välj kolumn A och klicka på ”Text till kolumner” under fliken data, följt av nästa.
  7. Kryssa i ”Komma” och lämna resten tomt. Klicka sedan på nästa, följt av slutför.
  8. Sök och ersätt alla Ã¥, ä, ö med å, ä och ö.

Använder du inte Google Analytics redan idag för att få statistik om sökord, populära inlägg, besökare och mycket mer så bör du absolut göra det.

Hitta relaterade sökord

Hittills har vi förlitat oss på vår sökstatistik och vad våra konkurrenter vet om branschen men nu har det blivit dags att hitta alla relaterade sökord.

  1. Ladda ner Best Wonderwheel Scraper eller använd David Jones gratisstjänst för att hitta alla relaterade nyckelord. Nackdelen med gratistjänsten är att du bara kan kontrollera ett sökord i taget, 2 nivåer, samtidigt som du kan hämta tusentals sökord helt automatiskt med BWS och gå 9 nivåer nedåt. För den som är intresserad så finns där en testversion att ladda ner helt gratis.

Det är otroligt simpelt men få i Sverige använder Google Wonder Wheel.

Hitta longtail-sökord med Google Suggest

Metoderna ovanför har använts i syfte för att hitta grundorden och nu har det blivit dags för att gå steget längre genom att hitta alla longtail-sökord. Detta gör vi genom sökorden som föreslås i sökfältet, även kallat Google Suggest.

  1. Ladda ner och installera Google Suggestor 1.0 från Mediafire.
  2. Ändra Language code från ”en” till ”sv” i inställningarna.
  3. Mata in din lista med sökord och tryck på ”Suggest”.
  4. Fortsätt klicka på ”Suggest” tills det inte dyker upp några nya sökord.

Nu bör du ha så gott som varenda longtail sökord som existerar inom din nisch.

Vad som komma skall

När du är klar med samtliga sex metoderna så kommer du utan tvekan ha tusentals olika sökord som är redo att användas. Därför fortsätter jag senare i veckan med att berätta hur du du analyserar konkurrensen och filtrerar ut sökorden som faktiskt gör att du tjänar pengar på din blogg. Prenumerera om du inte vill missa det!


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

11 Comments


  1. Den bästa posten om sökordsanalys jag sett på länge! Jag brukar även numera kika i twitter search och forum.

    • Kul med de uppmuntrande orden och tack för RT Robert. Det börjar bli en del inlägg med hög kvalité nu såsom dofollow-länkar från Flickr men jag har redan titlar på över 200 framtida inlägg så förhoppningen är att Affiliatenytt ska bli en riktigt bra grundstomme för alla som både vill börja tjäna pengar på internet och optimera sina nuvarande sajter. Inlägg både för proffsen och amatörerna med andra ord.

  2. Riktigt bra Stefan, detta blir perfekt för precis som du säger nybörjare så som de som är mer erfarna! Keep it up

  3. Kanon, tack!

    Dock verkar länken till Google Suggestor 1.0 från Mediafire inte fungera!

  4. Bra metoder!
    Bra lista!

    Kul att du bjuder på dessa fina tips!

    Petter

  5. Trevlig läsning. Är numera RSS-prenumerant! Ser fram emot nästa inlägg i den här serien.

  6. Verkligen bra tips! Massa nya keeywords nu, tusen tack!

  7. Great work, Stefan.

    Det är ett mycket välskrivet och innehållsrikt material du ger oss. Om du vore en kvinna så hade du fått en puss på kinden. Nu
    nöjer jag mig med att tacka så mycket.

  8. Ok, skickar samma info här som på twitter.

    När du ska ta ut 20 000 sökord från Google Analytics fungerar inte limit=20000 längre, om man har den uppdaterade versionen av GA.

    Det man då får göra är att leta efter ”rowCount%3D500” i URL:en (står längst ut i den långa url:en i adressfönstret) och ändra 500 till valfri siffra upp till 20000, dvs så det ser ut så här: rowCount%3D20000 eller för 5 000 sökord: rowCount%3D5000

Leave a Reply