Konsten att leva i molnet som entreprenör

augusti 24, 2011  |  Produktivitet
Konsten att leva i molnet som entreprenör

Idag är det inte ovanligt att du har en bärbar dator i hemmet, en stationär dator på arbetet och en smartphone när du pendlar. Kanske har du dessutom en iPad för soffan och en stationär dator i hemmet för mer krävande arbete?

Själv så investerade jag i en ny mobil i våras (iPhone) vilket snabbt följdes upp av en iPad efter en affiliatetävling och när min Sony Vaio-laptop väl kraschade efter fyra års användning 24/7 (nåja, jag råkade bryta av skärmen) så blev MacBook Air ett naturligt val. För att få ordning kände jag att det var dags att flytta ut i molnet – inte minst för att vara säker på att all min data fanns kvar även om min laptop gick sönder.

Resultatet är att jag kan gå från en plattform till en annan och samtidigt ha tillgång till all min data och eftersom jag misstänker att fler är intresserade av det så bestämde jag mig för att sammanfatta vilka verktyg jag använder. Fyll gärna på med dina egna tips bland kommentarerna – där finns alltid flera program för att hantera problem.

Anteckningar

Det självklara valet för hantering av anteckningar är givetvis Evernote. Programmet fungerar på både Windows och Mac är utmärkt för att samla in och organisera ljud, bilder, anteckningar, dokument, etc. Datan ligger säkert på deras servrar och du kan nå den från vilken dator som helst genom att logga in på deras sajt.

Ytterligare användsningsområden för Evernote kan vara:

  • Broschyrer
  • Citat
  • Foto på värdesaker (försäkring)
  • Kvitton
  • Källkod
  • Meny för favoritpizzerian
  • Recept
  • Visitkort
Backup

Oavsett om du använder flera datorer eller inte så måste du ha backup på all din viktiga data och då är Dropbox det ultimata alternativet. Det är din privata hårddisk i molnet och går att nå från alla plattformar såsom iPhone, iPad, Mac, Windows och valfri webbläsare. När du registrerar ditt konto får du 2 gb utrymme helt gratis (obegränsad bandbredd) med möjlighet upp till hela 8 gb utan att betala en krona. Har du mycket data så erbjuder man 50 gb för $99 eller 100 gb för $199 om året.

Sedan jag gick över till Mac så sparar jag allt i mina Dropbox-mappar.

Bildredigering

Jag använder huvudsakligen Adobe Photoshop på min laptop men ibland kan du behöva redigera bilder från t.ex. ett internetcafé. Det bästa alternativet bör vara gratisversionen från Adobe som går under namnet Photoshop Express men ta gärna en minut och testa Pixlr, Phoenix samt Picnik. Många P:n där..

Bokmärken

Det självklara alternativet för er med Google Chrome som webbläsare är givetvis att spara dem på deras servrar genom Google Chrome Sync. Är du ofta på resande fot så kan istället Delicious vara ett alternativ men personligen använder jag enbart den tjänsten för att hålla koll på vilka inlägg jag kommenterat så att jag kan återvända.

Dokument

Skriver du t.ex. en bok eller har större dokument som inte riktigt passar sig i simpelt anteckningsformat så rekommenderar jag Google Docs. Det är en helt gratis tjänst som hanterar dokument, powerpoint och excel samt sparar datan i molnet.

Kalender

Idag erbjuder Apple underligt nog ingen möjlighet att synca händelser mellan iPad, iPhone och Mac. ”Till hösten” kommed iOS 5 med iCloud som är tänkt att lösa detta med sync av bland annat kalender, bilder, böcker och musik. Fram tills dess använder jag mig av Google Calendar som med mycket vilja går att koppla samman med alla deras plattformar och applikationen Week Cal till iPhone.

Lösenord

Problemet med alla nya tjänster vi använder oss av idag är att du måste komma ihåg mängder av olika lösenord. Mitt tips är därför att plocka fram någon sorts nyckel som fungerar till alla sajter. Säg att du är född 1978. Då kan du använda tjänstens första två bokstäver i början ”LO” följt av 1978 och sedan resten ”OPIA”. Ditt lösenord för Loopia.se skulle då bli lo1978pia. Förslagsvis plockar du fram en som är lite krångligare men som du inte behöver sitta och klura på att komma på.

Därutöver använder jag Lastpass för att automatiskt spara och hålla koll på alla mina hundratals olika lösenord. Tjänsten finns till alla tänkbara plattformar och även som plugin till de fem mest använda webbläsarna. Väldigt smidig tjänst.

Mail

All min mail sköts av Google och tack vare deras Google Apps för företag så kan jag använda min egen domän som e-postadress. Fungerar utmärkt i valfri webbläsare men går även att koppla enkelt till Apples egna mailklient.

Mindmap

En mindmap är ett oslagbart verktyg när du ska planera innehåll till en blogg eller rent av börja skriva en bok. Min personliga favorit är Mindmeister vars gratisversion stödjer upp t.o.m. tre mindmaps. Liksom många andra program jag använder så finns den tillgänglig i webbläsaren men har även utformade apps för iPhoen och iPad.

Musik

Nuförtiden går det sällan en dag utan att jag lyssnar på musik och tack vare alla nya tjänster så finns det ingen anledning att ha musiken på datorn. Hittills har jag använt mig av Spotify men i samband med att mina premiumtjänst går ut i slutet av månaden så ska jag testa konkurrenterna Jelli, Grooveshark och Mugasha.

RSS-flöde

Åter igen är Google det bästa alternativet i form av Google Reader. Går att synka med en rad olika program och personligen rekommenderar jag varmt Reeder som finns både till iPad och till iPhone. I ett försök till att effektivisera min tid framför datorn så har jag valt att inte läsa bloggar på den men Reeder finns även till Mac.

Reeder har dessutom stöd för den fantastiska tjänsten Read it Later som sparar intressanta artiklar och inlägg så att du kan läsa dem i lugn och ro på din iPad när du pendlar. Givetvis går även den att nå från valfri webbläsare och iPhone.

Todo

Jag har testat en mängd olika applikationer och webbtjänster för detta ändamålet men den klara vinnaren är utan tvekan Wunderlist. Tjänsten finns tillgänglig på alla tänkbara plattformar (samt webbläsaren) och är dessutom gratis. Den enda nackdelen är att man inte stödjer återkommande uppgifter. Förhoppningsvis är det bara en tidsfråga men med lite vilja så klarar man sig ofta galant utan det.

Videoredigering

Till skillnad mot bildredigering så verkar det inte finnas lika många seriösa alternativ här utan det som sticker ut är Jaycut. Tyvärr verkar man nyligen ha blivit uppköpta vilket gör att tjänsten inte är tillgänglig just nu. Förslag på alternativ?

Webbprojekt

Idag finns det inget riktigt bra alternativ för att hålla koll på en mängd domäner och webbprojekt. Därför utvecklade jag ett eget script som ligger på ett av mina webbhotell vilket gör att det alltid är tillgängligt. Här håller jag koll på domäner, pagerank, inkomst (månadsvis per domän), placering på Google, senast uppdaterad, utgångsdatum, var domänen är registrerad samt länkbyten.

Mitt arbete har blivit otroligt mycket effektivare sedan jag fick stenkoll på mina projekt och nu behöver jag inte lägga tid på vilka domäner som ska förnyas. Tyvärr registrerar jag fortfarande alldeles för många domäner så är du intresserad av att hitta nya marker så har jag just nu en hel del domäner till salu.


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

8 Comments


  1. Bra inlägg Stefan! Ser fram emot 299 till 😉

    Man kan konstatera att det blivit lättare att jobba från olika ställen/datorer om man ser till att nyttja de resurser som finns. Antar att det bara är en tidsfråga innan ”allt” finns i molnet, vi är definitivt på väg i den riktningen 🙂

    För bokmärken kan jag rekommendera Xmarks (ägs av LastPass) som funkar till flera OS och webbläsare

  2. Bra guide!

    Ett tips på kalenderprogram, vilket egentligen är mer en Todolist, är TaskCoach.

    Funkar till Mac, iPhone, iPad, Linux och självklart Windows. Det är en mer avancerad todolist där du kan sortera uppgifter och noteringar under kategorier, se arbetad tid, räkna ut kostnad i tid och pengar, alarmera uppgifter med mera.
    Ett program som gör mig mycket mer organiserad i min verksamhet.

  3. Kul artikel! Jag använder iCal som synkas med Google Calendar (både på iPhone, iPad och Macen). Funkar perfekt! Och till länkar använder jag Instapaper och Diigo (utefter personliga kriterier :))

    Jag älskar också Reeder- på iPhone. På datorn föredrar jag av någon konstig anledning Google Reader i webbläsaren… Ska införskaffa Reeder för iPad snart. För dokument kör jag idag Pages, filerna sparas i en Dropbox-mapp. Funkar bra för mig, som faktiskt inte gillar att skriva i Google Docs. För många distractions att skriva i webbläsaren.

    Tackar för tipset ”Foto på värdesaker (försäkring)” till Evernote- det hade jag inte tänkt på! Så nu ska jag ta lite kort på grejer och scanna in kvitton.

  4. Förresten, hur har du gjort för att få upp tack-rutan när man skickat sin kommentar? Plugin? Är väldigt sugen på att ha en sådan ruta själv.

  5. Evernote kan vara det mest användbara program jag någonsin skaffat mig. Där går det att samla all info. Visitkort tex tar jag kort på med iPhone och kan sedan kasta. Jag hittar igen korten ändå – digitalt.

  6. Grym lista! Jag använder 1P (1 password) för alla lösenord.

  7. Härlig lista! Har precis installerat lastpass och det är precis vad jag behöver. Kör själv Google apps och det är ju helt fantastiskt. Dropbox är också ett måste!

Leave a Reply