Sökordsanalys: Den kompletta guiden

juli 14, 2011  |  Blogga, Läsvärt, Sökmotoroptimering

Att välja rätt nyckelord är den avgörande pusselbiten som bestämmer om ditt nästa inlägg får tusentals läsare eller endast lockar dina närmsta vänner. Försöker du dessutom tjäna pengar så kan en sökordsanalys vara skillnaden mellan att tvingas lägga ner din verksamhet och få en fullt acceptabel lön för ditt arbete.

Betänk att sommaren närmar sig och du bestämmer dig för att tipsa om vackra klänningar för att locka nya besökare och tjäna några kronor när dina besökare klickar vidare till butiken och beställer. Vilken av följande titlar skulle du använt?

  • 10 vackra klänningar
  • 10 snygga klänningar

Valde du 10 vackra klänningar så kan du ha förlorat 10 000 besökare. Trots att titlarna är närmast identiska så uppskattar Google att 1000 personer söker på “snygga klänningar” varje månad och endast 170 på “vackra klänningar”. Slår du ut skillnaden på 12 månader så motsvarar det 9960 sökningar. Tyvärr är det inte så enkelt utan andra saker såsom oriktiga siffror, CTR och konkurrens spelar in men det visar verkligen hur stor skillnad en sökanalys kan göra för din blogg.

Sökordsanalys

Överväger du att publicera ett inlägg i stil med exemplet ovanför så se till att slå på stort. Lägg ner extra energi och samla 99 eller 101 istället för bara 10. På så vis ökar sannolikheten att fler uppmärksammar och länkar till inlägget. För bara någon månad sedan skrev min syster att hon hade 42 st klänningar i sin garderob så visst tusan går det. Se bara till att bibehålla en hög kvalité på listan. 10 fantastiska böcker är t.ex. alltid bättre än 99 st som ingen vill läsa. Kvalité före kvantitet.

Missa inte mina tidigare inlägg med 6 unika tips för att hitta sökord inom din bransch och den detaljerade beskrivningen över hur jag hittade 2819 lönsamma nyckelord.

Det finns 3 sorters sökord

Alla sökfraser går att dela upp i tre kategorier baserat på konkurrens och antal sökande. De tre kategorierna är huvud, stomme och den långa svansen (long tail).

Huvudet samlar drömfraserna som flest människor söker på. För att fortsätta exemplet ovanför med klänningarna så skulle sökfrasen “klänningar” sorteras under denna kategorin. Problemet med dessa nyckelorden är att nystartade bloggar inte har en chans att hävda sig mot företag som lägger tusentals kronor på SEO.

Stommen passar oss svenskar bättre genom att vara mer lagom. Sökorden som placeras i kategorin har färre antal sökningar varje månad men därmed också lägre konkurrens. En bra sökfras i stommen skulle kunna vara “snygga klänningar”.

Svansen är ett begrepp myntat av Chris Anderson 2004 och syftar på att det sammanlagda försäljningsvärdet av de småsäljande produkterna kan vara lika stort som värdet på de traditionella storsäljarna. I termer om sökmotoroptimering så betyder det att tusentals sökfraser utan konkurrens och besökare kan vara lika viktiga som huvudfraserna. T.ex. “snygga klänningar till bröllop”.

Nyckelordsanalys

Börja aldrig med att försöka placera dig på en huvudfras. Då endast placering 1-3 räknas (mer om det längre ner) så kommer resultatet bli att du inte får några besökare. Utan besökare så kommer du tröttna på ditt bloggande. Sikta istället på en lättare sökfras i stommen och döp t.ex. bloggen till “snygga klänningar”. Publicera sedan inlägg som riktar sig till den långa svansen för att få besökare. Allt eftersom fler inlägg publiceras så kommer du ranka på fler sökord. När du väl har tagit förstaplaceringen på nyckelordet i stommen så kan du gå efter huvudordet. Tack vare bloggens titel och ankartexterna på inlänkarna (“snygga klänningar”) så har du redan mycket vunnit i din jakt på att placera dig först på frasen “klänningar”.

Min informationssida om klamydia är ett bra exempel på hur viktig den långa svansen är för söktrafiken. Mitt nyckelord står endast för 16% av besökarna från Google. Istället kommer 54% av besökarna från 1508 olika sökord! Du kan omöjligt optimera mot alla dessa utan det blir en tacksam bonus i takt med att du publicerar mer innehåll och därmed placerar dig högre på fler sökord.

Den långa svansen

Vill du veta mer om fenomenet med den långa svansen så rekommenderar jag varmt Chris Andersons bok på ämnet som går under titeln The Long Tail.

Satsa på lönsamma nyckelord

Vill du tjäna pengar på din blogg är antalet besökare irrelevant. Jag har små sajter med ett hundratal besökare om dagen som ändå drar in mycket mer än andra bloggar med tusentals dagliga besökare. Anledningen? Besökarnas syfte! Väljer du att starta en sajt med roliga spel så kommer en stor del av besökarna vara ungdomar som vill slå ihjäl tid under skoldagen. Av naturliga skäl så är få intresserade av att köpa något och därmed blir inkomsten per besökare också väldigt låg.

På samma vis kan du få högre inkomst per spenderad arbetstimme. Ponera att du driver en blomsterbutik med en önskan att tjäna pengar. Istället för att ge dig efter söktermen “blommor” med mördande konkurrens från alla möjliga företag så kan du fokusera på sökfrasen “beställa blommor”. Konkurrensen är lägre samtidigt som du vet att besökarna är ute efter en sak – nämligen att spendera pengar.

Undvik därför områden där besökarna bara är ute efter snabba svar och fokusera på att lösa problem. Söker någon på “bli av med akne” så är sannolikheten stor att personen kan tänka sig betala för en produkt. Samma sak gäller för “få vita tänder”, “mjäll” och liknande problem som kräver produkter för att behandla.

Produkter som sökfraser är fortfarande väldigt effektiva på så vis att konkurrensen är låg och besökarna är ofta ute efter att köpa produkten. Tyvärr är Google väl medvetna om detta och erbjuder därför allt oftare direktlänkar till butikerna.

Betalande sökord

Exempel på populära sökord där besökarna vill spendera pengar:

  • Billig
  • Billiga
  • Billigt
  • Begagnad
  • Begagnade
  • Beställ
  • Beställa
  • Boka
  • Köp
  • Köpa
  • Handla
  • Prenumerera på
  • Shoppa

Vill du spara tid så kan du ladda ner min lista med 2819 betalande nyckelord.

En stor del av alla sökord är redan upptäckte så funderar du över om där finns några pengar att tjäna så kan du klicka dig in på Google Traffic Estimator och titta på CPC som står för Cost Per Click. Den siffran (64 kr för Tandblekning) är en uppskattad kostnad för vad annonsörerna måste betala per klick för just det sökordet. Annars kommer du väldigt långt på sunt förnuft. Vad bör besökarna vara ute efter?

CPC

Hur många söker på ditt nyckelord?

Då har det blivit dags för den intressanta biten och se vilka av alla dina sökfraser som har potential, d.v.s. vilka nyckelord söker vi svenskar på? Åter igen vänder vi oss till Google Traffic Estimator där du har tre olika matchningstyper (avancerade filter):

Bred räknar alla sökningar som innehåller ditt nyckelord. Har du t.ex. nyckelordet “blommor” så innebär det att sökningar på “bilder på blommor”, “billiga blommor” och “blommor till trädgården”. Givet är att du aldrig kan placera dig först på alla dessa sökorden och siffran är därför helt irrelevant. Använd aldrig bred!

Exakt syftar på den exakta frasen du använder och bara den. Är din sökfras “billiga blommor” så räknar den endast antalet sökningar som sker på den frasen. För egen del så föredrar jag att använda exakt sökning eftersom jag då har ett värsta tänkbara scenario. Där blir alltid fler genom den långa svansen men där bör inte vara färre.

Fras räknar alla fraser som innehåller din ordföljd. Använder du frasen “billiga resor” så kommer andra fraser såsom “billiga resor till turkiet”, “billiga resor med hotell” och “hitta billiga resor” inkluderas i räkneverket så länge din ordföljd finns med i sökfrasen. Användningsområdet här är att försöka få en uppskattning på hur många personer du kan tänkas nå med den långa svansen. Tyvärr kan du sällan nå alla och det blir därför ofta spekulationer ur ett önskescenario.

Antal sökningar på Google

Intressanta siffror som presenteras är lokala (Sverige) sökningar per månad och tidigare nämnda Cost Per Click. De övriga uppgifterna såsom annonsposition är inte intressanta för oss utan används när man vill annonsera på Google.

Kom ihåg att alltid ta siffrorna med en nypa salt. För några år sedan satsade jag stenhårt på ett värdefullt sökord som, enligt Google, fick 301 000 sökningar varje månad. Efter flera månaders hårt arbete med bland annat dyra tävlingar för att få länkar så tog jag en tredjeplats utan att få nämnvärt med besökare. Idag har sökmotorn en trovärdig siffra och påstår att det sker 2 900 sökningar vilket stämmer mycket bättre med hur många besökare jag fick. I efterhand är det uppenbart att 301 000 är på tok för mycket för den svenska marknaden men jag hoppades ändå på att det skulle var några tiotusen åtminstone.

Driver du redan en sajt inom ämnet eller har en vän som gör det så är Google Webmaster Tools en bra start. Där kan du se exakt hur många gånger din sajt har visats i sökresultatet vilket ofta ger en bra uppskattning på om det är värt att satsa på förstaplatsen eller nöja dig med en femteplats och sikta på andra sökord.

Visningar på Google

Om så inte är fallet utan du överväger att testa en helt ny nisch så bör du se efter om där finns en Wikipedia-sida. Då kan du enkelt använda dig av stats.grok.se för att se exakt hur många sidvisningar en specifik artikel på Wikipedia fick under respektive månad. Förvisso är risken stor att besökarna kommer in på andra vis och du vet aldrig hur många av sökningarna som leder till Wikipedia men det är en bra backup för att se om siffrorna från Google är någorlunda realistiska.

Vill du vara helt säker på hur många sökningar det sker så måste du antingen fråga någon bland topplaceringarna eller använda Google AdWords för att annonsera på sökordet en längre tid och därmed få reda på hur många som söker. Beroende på hur attraktivt sökordet är så kan det kosta en bra slant men överväger du ett nyckelord med väldigt hög konkurrens så bör du absolut göra det innan du spenderar åtskilliga timmar eller stora summor på att försöka ta förstaplatsen. Det fina med annonsering är att du dessutom kan mäta saker såsom sidvisningar, spenderad tid på sajten, konvertering och mycket annat för den specifika frasen.

Var uppmärksam!

Ord ändrar ständigt betydelse och dina förväntningar stämmer kanske inte alls överrens med vad övriga personer förväntar sig när man söker på ordet. Ta t.ex. det engelska ordet Twilight som betyder skymning. För några år sedan skulle en sökning gett mängder av vackra naturbilder men idag har den amerikanska populärkulturen helt ersatt resultaten med Hollywoodfilmerna.

Kontrollera även så att inte Google rättar sökningen. I allt fler fall bortser Google från felstavningar och levererar resultaten för den korrekta stavningen istället. Det betyder att antalet sökningar på felstavningar minskar drastiskt.

Ett annat område där Google knuffar undan allt mer av sökresultaten är nyckelord som innehåller orter. Därför rekommenderar jag att du helt enkelt struntar i dessa och istället försöker placera dig först genom Google Maps men det kommer jag gå närmare in på i ett framtida inlägg här på Affiliatenytt.

Missade du vågen?

Trender kommer och går – framtiden ligger i att kunna förutsäga dessa. Tills dess får vi nöja oss med att undvika sökord som redan är på väg utför. Sökordet “farmville” har idag 6600 exakta sökningar vilket är en bra siffra tills du ser trendkurvan.

Trender för nyckelord

Det är uppenbart att intresset har slocknat och antalet sökningar kommer fortsätta minska tills spelet glöms bort som en notis i internethistorien.

Diagrammet kommer från Google Trender som är ett fantastiskt redskap när du vill se hur efterfrågan för ett nyckelord ser ut. Siktar du på en tillräckligt populär sökfras så kan du t.o.m. få fram en prognos för hur intresset kommer se ut närmsta året.

Analysera konkurrensen för sökordet

Nu bör du ha en drös nyckelord och det har blivit dags att undersöka konkurrenterna för att se om du har en chans på förstaplatserna.

2006 släppte AOL data för 20 miljoner sökningar vilket resulterade i AOL skandalen eftersom en del av sökningarna gick att spåra till enskilda individer men vad som är mer intressant för oss är att CTR (Click Through Ratio) för de olika positionerna avslöjades. Som du kan se så är det bara topp 3 som är intressanta. Har du inte en chans att placera dig bland topp 3 så bör du satsa på ett annat nyckelord.

  1. 42.13%
  2. 11.90%
  3. 8.50%
  4. 6.06%
  5. 4.92%
  6. 4.05%
  7. 3.41%
  8. 3.01%
  9. 2.85%
  10. 2.99%

Nu varierar CTR givetvis för alla sökord men ett exempel från mina egna sajter bekräftar att topp 3-placeringarna är det som spelar roll.

Click Through Ratio

Av samma anledning är det helt ointressant att veta antalet träffar för söktermen när du ska analysera konkurrensen. Du vet att det är topp 3 som räknas och därmed är dessa tre du måste konkurrera med. För att göra en drastisk jämförelse med djurriket så skulle jag hellre springa 100 meter mot 999 sköldpaddor än 3 geparder. På så vis spelar det ingen roll hur många sajter du slåss mot utan det intressanta är hur starka dina huvudkonkurrenter är.

Nedanför kommer jag nämna och analysera 5 olika värden att titta på för att se hur hård konkurrensen är. Fyll gärna på med egna tips bland kommentarerna.

  • Sitelinks
  • Sökmotoroptimeringen
  • Page Authority
  • Domain Authority
  • Inlänkar
Sitelinks

Först och främst har vi då sitelinks, även kallat webbplatslänkar, som Google automatiskt delar ut till starka sajter där det inte ligger något tvivel om att du förtjänar förstaplatsen. På så vis vet du att om det finns sitelinks så är konkurrensen stentuff och inget du bör ge dig på till en början. Det finns två olika sorter beroende på hur många relevanta träffar sajten har. Dessa ser ut på följande vis:

Webbplatslänkar

Sökmotoroptimering

När du väl konstaterat att huvudkonkurrenten saknar sitelinks så är nästa steg att se hur väloptimerad är den för sökorden och då är det i huvudsak tre olika saker jag tittar på. Först och främst om nyckelordet används i titeln. Därefter tittar jag i källkoden för att se om nyckelordet är inom <H1></H1>. Slutligen skummar jag igenom texten för att se om nyckelord och synonym används. Du vill veta om man siktar på en förstaplats eller om Google placerade den först i brist på alternativ.

Page Authority

När du konstaterat att man faktiskt försöker placera sig högst på sökordet så vill du veta hur auktoritära de är. En bra start är att titta på Page Authority från SEOmoz vars syfte är se hur värdefull en sida är oberoende av dess SEO. Högre PA innebär tuffare konkurrens och du skulle kunna dela upp det i fyra kategorier.

  • PA 0 –25: Låg konkurrens
  • PA 26 – 40: Konkurrens
  • PA 41 – 70: Hög konkurrens
  • PA 71– 100: Extremt hög konkurrens

Det behövs inte mycket för att slå sajterna i första kategorin utan har du en väloptimerad sida så räcker oftast ett fåtal länkar av hög kvalité. I den andra kategorin så blir det genast tuffare och om du vill nå toppen så bör du räkna med ett par månaders hårt arbete. Den tredje kategorin närmar sig gränsen för vad en privatperson klarar och för att slå en väloptimerad sida i denna kategorin så kan det ta något år innan du har en chans. Den fjärde och sista kategorin är i princip omöjlig att röra utan det handlar om stora företag och väldigt populära tjänster.

Domain Authority

PA är inte allt utan vi har också Domain Authority som förutspår hur bra en domän rankar oberoende av inlänkarna till sidan. Ett bra exempel är Wikipedia som har en DA på 98 och därmed automatiskt placerar sig bra på en mängd sökord.

Kom ihåg att både PA och DA, likt Pagerank, använder sig av en logaritmisk skala vilket innebär att steget mellan 20 och 30 är mycket mindre än mellan 70 och 80.

Verktyg för att visa PA & DA

Mozbar

För att plocka fram PA och DA i sökresultaten så rekommenderar jag MozBar som fungerar till både Google Chrome och Mozilla Firefox samt är helt gratis.

Sett över samtliga 10 träffar så kommer värdena variera vilket beror på andra faktorer. Blir därför inte lurad om någon har ett lägre värde utan försök uppskatta vad genomsnittet och medianvärdet ligger på. Ofta är det närmare sanningen.

Kontrollera inlänkarna

Utöver PA och DA så vill jag hävda att inlänkarna är den absolut bästa faktorn för att se hur tuff konkurrensen är. Det totala antalet inlänkar är meningslöst utan istället handlar det om antalet unika domäner som länkar. Varje inlänk är ett tecken på att någon gillar din sajt och vore det inte då troligt att Google föredrar att 26 olika personer gillar en sajt än att bara en person länkar 26 gånger?

Du kan enkelt kontrollera antalet länkande domäner med Open Site Explorer.

Domäner som länkar

Tyvärr är det inte så enkelt utan varje inlänk har ett eget värde, i huvudsak beroende på två olika saker. Dels värdet på sidan där den är placerad men även hur många länkar där finns. Varje länk får en bråkdel av sidans värde så om där är 100 länkar så får varje länk 1/100 men om där är 10 länkar så får varje 1/10 av värdet.

En bra metod för konkurrenter med färre än 1000 inlänkar är att hämta samtliga från Yahoo  Site Explorer och sedan sortera upp dem utifrån domän. Därefter kontrollerar du alla sidornas PR och PA för att få reda på varje domäns mest värdefulla länk och sammanställer dem till en lista likt denna:

  • 9 domäner som länkar från en PR3-sida.
  • 7 domäner som länkar från en PR2-sida.
  • 3 domäner som länkar från en PR1-sida.

På så vis vet du minsta antal länkande domäner av varje sort som krävs för en förstaplats. Notera att PR inte uppdateras särskilt ofta utan PA kan vara bättre.

Tyvärr är det sällan hållbart i praktiken eftersom domäner ofta har fler än 1000 inlänkar vilket är maxantalet du kan hämta från Yahoo. Istället använder jag antalet länkande domäner (111 i exemplet ovanför) för att få en uppskattning. Därefter fokuserar jag på att bygga minst så många länkar av högsta kvalité.

Se upp för vanliga misstag

Ibland händer det att vi hittar till synes fantastiska sökord utan någon konkurrens men ofta finns där en fullt logisk förklaring som du bör se upp med.

Det sker regelbundet att sajter byter domän och därmed väljer att peka om gamla domäner till den nya sajten. Resultatet blir att du har en helt ny sajt i sökresultatet som helt saknar inlänkar men ändå ligger först. Tyvärr känner jag inte till någon tjänst som kan upptäcka redirects idag men du kanske vet?

Google tenderar att tillåta sämre sidor såsom forum bland toppresultaten för att erbjuda en bättre användarupplevelse. En forumstråd bland topp 10 betyder alltså inte att det är fritt fram utan fokusera istället på de andra konkurrenterna.

Vill du gräva djupare i vad som avgör placeringarna på Google så erbjuder SEOmoz intressant läsning under titeln Search Engine Rankings. Där har man samlat data från 12 000 olika sökfraser och 134 personer som arbetar med SEO.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Vill du snabba upp processen så erbjuder SEOmoz ett verktyg som går under namnet Keyword Difficulty Tool (ingen reklamlänk) och är gjort för att automatiskt räkna ut konkurrensen för ett specifikt nyckelord. Det kan vara en bra idé om du har hundratals nyckelord och snabbt vill sortera ut de värdefulla.

SEOmoz Keyword Difficulty Tool

Tyvärr är tjänsten inte gratis utan har en månadskostnad på 99 kr. Första månaden är dock gratis och det borde ge tillräckligt tid för att kontrollera dina sökord.

Kommer konkurrensen öka?

Konkurrensen idag stämmer kanske inte alls med vilka sajter som placerar sig i topp om någon månad. Förbered dig därför genom att kontrollera vilka av dina konkurrenter som är aktiva och försöker förbättra sina placeringar.

Först och främst så bör du titta på innehållet. Är det en statisk sida som har varit identisk senare åren eller är det en blogg som uppdateras regelbundet?

Därefter kan du fortsätta och titta på sajtens inlänkar. Tack vare MajesticSEO och läget Backlink History så kan du se exakt i vilken takt konkurrenterna får länkar och därmed kan du också förutse en konkurrent som idag ligger på sida 2. Du får även möjlighet att se under vilka årstider dina konkurrenter bygger länkar.

Framtida konurrens

Återvänd även till Google Trends för att se om ditt sökord är på uppgång. Om så är fallet så kommer det för eller senare dyka upp nya sajter som du vill alliera dig med eller bli av med så fort som möjligt. Därför kan det vara en bra idé att hålla koll på topp 40 för att se om någon ny konkurrent dyker upp. Inte sällan följer nya idéer så du kan säkert lära dig något av att analysera hans initiala arbete.

Avslutning

Inlägget passerade nyss 3500 ord och är därmed inte bara det längsta jag någonsin har skrivit utan det är också det mest detaljerade inom sökordsanalys. Problemet är att vi inte har en chans att ta in så mycket information på en gång utan det kräver repetition för att fastna. Se därför till att bokmärk inlägget efter att du har läst det och återkom nästa gång du ska genomföra en nyckelordsanalys.

Slutligen vill jag be om en gentjänst. Inlägget har tagit fyra dagar och åtskilliga arbetstimmar att skriva så om du anser att du lärde dig något nytt så är jag väldigt glad om du vill länka från din blogg och sprida länken på Twitter eller Facebook.

Nu vill jag höra dina åsikter – hur analyserar du dina konkurrenter?


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

29 Comments


  1. Helt fantastiskt bra inlägg! För övrigt första inlägget jag läser på denna sajt, men den ligger numera bokförd. Grymt bra jobb!

  2. Wow hatten av for dig! Grym guide och mycket bra information lärde mig verkligen nya grejer idag! Brukar du titta pa hur manga sidor som dyker upp nar du soker med nyckelordet eller tittar du bara pa styrkan pa sidorna?

    • Kul att höra Tompa – hoppades på den reaktionen 🙂

      Är inte helt hundra på om jag tolkar din fråga korrekt men om du syftar på hur många resultat en sökfras ger så har jag skrivit lite om det ovan med en jämförelse från djurriket. Eftersom det endast är placering 1-3 som drar in besökare så är det endast dessa konkurrenterna du ska fokusera på. Då spelar det ingen roll om där finns tusentals resultat.

  3. Tack för en mycket intressant och detaljerat inlägg!

    Inga jättenyheter för mig personligen men alltid bra med lite repetition 😉

  4. Sjukt bra inlägg! Den här bloggen har gått från ”okänd” till ”topp tre” på kort tid för min del, keep it up! 🙂

  5. Mycket bra och detaljerad guide!
    Nu har jag fått klarhet i ytterligare delar gällande sökordsanalys.

  6. Gott inlägg! Trodde aldrig jag skulle få se någonting sånt på svenska.

    Gällande verktyg som kan upptäcka redirects så är Open Site Explorer (som du tipsade om) bra för det. Slänger du in en URL (där en redirect varit inblandad) så visar den det. Det visar även hur mycket länkkraft den ompekade domänen ger dig i form av SEOMozs egna mått.

    Ett gratis alternativ till Keyword Difficulty Tool är Traffic Travis för Windows. Man kommer längst på att använda båda verktygen då de räknar ut svårigheten för ett sökord på olika sätt.

    Gällande det där med att manuellt sortera URL:er på vilken PR de har… mjukvara (Market Samuari) sköter det på några sekunder. Rekommenderas varmt 🙂

    Sjukt bra inlägg i övrigt, keep it up! 😉

    • Kanon Nabil! Hoppades på en kommentar i den stilen.

      1) Hm, var hittar man den informationen? Testade Halsoartiklar.se där jag pekat om Hälsoartiklar.se men lyckas inte hitta information om den någonstans.

      2) Jag var i kontakt med skaparna bakom Traffic Travis i våras men fick då till svar att man inte planerade att lägga in stöd för den svenska marknaden. Är det fixat eller fungerar det bra med svenska nyckelord i amerikanska Google? Om så är fallet så är det väldigt intressant.

      3) Jag har testat ett par olika program för att göra det automatiskt men hittills har alla haft samma problem – nämligen att man bara tittar på unika länkar och helt struntar i att dela upp dem per domän. Om MS erbjuden den möjligheten så vore det absolut ett kanonprogram.

      • 1) Hur många länkar kollade du igenom, och hur mycket länkkraft fördes över? Var det en jättestark domän du pekade om så placerar Open Site Explorer den högst upp bland dina länkar. Var den svag kanske den exkluderas, I don’t know…

        2) Det är (antagligen) inte fixat. Glömde av att det var svenska sökord vi snackade om ett tag…

        3) Jag tycker det är ett kanonprogram redan nu 🙂

        • 1) Ah, det förklarar saken. Har inte pekat några länkar på den och därmed bör den placeras så långt ner bland länkarna att mitt gratiskonto inte räcker till för att se den. Jag får ta och uppdatera inlägget så att det tipset kommer med.

          3) Kanske dags för mig att testa MS igen. Vad använder främst verktyget till och vilka siffror är det då du tittar på. Kommer ihåg att jag gick deras kurs för något år sedan men fastnade inte och har i princip glömt allting sedan dess.

  7. Tack för en mycket bra artikelserie om sökordsanalys!

  8. Tack för en grym artikel. Mycket nyttig läsning som gav en del AHA upplevelser.

  9. Fantastiskt välmatat inlägg. Oerhört innehållsrikt och lärorikt även för mig som driver webbshop (och har massor att åtgärda kring sökorden). Skapar ett inlägg på bloggen om detta, och twittrar tillbaka!

  10. Riktigt intressant läsning!

  11. Hej!

    Ett riktigt bra inlägg. Det går in i huvudet det du skrev och stannar där.

    Ha en fin helg nu!

  12. Riktigt grym genomgång! Täcker verkligen upp allt. Försökte komma på något bra tillägg men det gick inte. =) Bokmärkt. Tack!

  13. Toppeninlägg!

    Kalas! Keep up the good work mmannen!

    Fick några nya insikter!

    Tack

  14. Fantastisk guide med bra länkar till tjänster och programvara. Ett tips till alla är ju att läsa dina andra inlägg också, jag hittar inget att tillägga till detta. Stort tack

  15. Mycket bra info, ska delas på Twitter 🙂

  16. Grymt! Tack ska du ha.
    Fan vad det uppskattas när någon verkligen tar sin tid och gör saker bra. Önskar jag också ha den egenskapen. 🙂

  17. Bra bloggat! Skall delas 🙂

  18. Grymt intressant läsning.
    Ska bokmärka och återkomma med jämna mellanrum.

  19. Tack för ett hyperintressant inlägg som jag kommer att läsa många gånger om och om igen. Det var Jim på SEOsom tipsade om denna kanonblogg. Jag kommer att rekommendera den vidare.

  20. Tackar för tipsen 🙂

    Mvh / H

  21. Fantastisk bra sammanfatning, tycker man kan tillägga att om man producerar fantastiskt innehåll så kommer det också länkar naturligt, vilket är hela iden med Google’s algoritm. Ett bra exempel på det är det här inlägget!

    • Problemet är att den metoden inte är särskilt effektiv i Sverige. För att fortsätta på samma spår och ta detta inlägget som exempel så tog det en hel del timmar att skriva men har samtidigt ”bara” resulterat i 4-5 inlänkar. Skulle jag istället lagt tiden på gästinlägg, kommentarslänkar eller artikelkataloger så hade jag fått bra många fler under samma tid.

  22. Det är en hel del man bör göra innan man ens funderar på att ta steget att skapa content 😉 För min egen del gör jag aldrig proceduren kring sökord såhär komplicerad.

    Kan det verkligen vara värt mödan och besväret ?

    När jag ska välja sökord använder jag Google Keyword Tool för att se hur många sökningar ordet får. Det ska ligga mellan 1000-2000 exakta sökningar annars är det inte kvalificerat. Därefter gör jag en sökning med citattecken på Google. Är konkurrensen låg (under 30.000) siktar jag på just det sökordet.

    På detta enkla sätt har jag tagit 5 förstaplatser för sökfraser som får hyfsat mycket trafik 🙂

    Men ett väldigt informationsrikt inlägg från din sida Stefan och jag belönar det med ett tweet 🙂

Trackbacks

  1. Lästips 2011-07-15 - Webjuice - Sökordanalys | Super Affiliate
  2. Över 60 % kollar endast "topp 3" hos Google
  3. Bästa affiliateresursen hittar du här | Johannes Internetmarknadsföring
  4. Jag – en bloggande entreprenör! | Blue Cow
  5. Sökoptimering med nyckelord - AddFriendsAddFriends

Leave a Reply