Därför är SEO död (fakta och statistik)

november 15, 2011  |  Sökmotoroptimering
Därför är SEO död (fakta och statistik)

Jag vet att det ropats varg förut men på senare tid har Google ökat tempot på mitt förutspådda scenario vilket innebär att det blivit hög tid att konstatera fakta. Ta någon minut åt att studera statistiken, bilderna och tolka vad som sker innan du slutligen kommer till slutet där jag har presenterat min lösning på problemet.

Hur Google förändrar sökresultaten

Den 10 september 2010 publicerade jag ett inlägg med titeln ”Google kräver betalt för att visa din sajt” och målade där upp en ganska dyster framtid utifrån denna bilden:

Längst uppe och i högerspalten ser du traditionell reklam i form av Google Adwords, något som på senare tid har utökats med annonser i botten av sökresultaten.

I den rosa kolumnen i mitten så har vi först prisjämförelse mellan olika produkter, något Google arbetar aktivt på och kommer utveckla i framtiden. Kanske kan vi ana att man tvingas betala eller ha en av landets största butiker för att vara med.

Under prisjämförelsen så har vi Google Nyheter. En tjänst för större tidningar såsom Aftonbladet och Kvällsposten. Tidigare försökte även mindre sajter komma med där men av vad jag läst på ett flertal engelska forum så är Google allt hårdare med vilka som tillåts och huvudsakligen blir det större tidningar.

Under nyheterna har vi slutligen Googles kartor som fullständigt tagit över samtliga lokala sökningar. Tidigare bestod dessa av organiska sökresultat men om jag har förstått det rätt så kan man redan idag betala för att få en topplacering.

Utöver detta har vi en drös tjänster Google själv rullat ut. T.ex. valutakonvertering, prisjämförelse på flyg, matchresultat, etc. Inom snar framtid så kommer man troligtvis (baserat på företag man köpt upp) lansera en tjänst för att recensera företag och givetvis lär det synas i sökresultatet vilket tar ännu mer plats.

Slutligen har vi 1-2 organiska resultat som resten ska slåss om. Problemet är att Google inte nöjer sig med sina nuvarande förändringar utan nyligen bestämde sig för att ge färskare resultat. Det innebär att senaste nytt inom bland annat TV, olympiska spelen, sport, etc. kommer före traditionella faktafyllda resultat.

Antalet sökningar minskar

Samtidigt kommer det inte som någon chock att en större andel av befolkningen bli bättre på att söka. Istället för att använda traditionellt stora termer så är man mycket specifika i sina sökningar. Den långa svansen ökar men det innebär också att det blir dyrare att bygga länkar mot enskilda fraser eftersom ersättningen är lägre.

Ni är inte bara fler som ska slåss om mindre plats utan nu måste du även slåss på flera fronter om det ska vara meningsfullt att lägga pengar på länkbygge.

Du vet inte vilka sökord som konverterar

Slutligen satte Google nyligen in nådastöten genom att sluta rapportera vilka sökord besökarna använder för att trilla in på din sajt. Visserligen gäller det hittills endast för inloggade användare men i takt med att Google fortsätter växa (lanserar ny musiktjänst inom kort) så kommer allt fler ha ett användarkonto.

Enligt Google själva så rör det sig inte om några större andelar men idag meddelade SEOmoz att hela 12 procent (!) av deras statistik försvunnit.

Resultatet har blivit att allt fler slåss om färre organiska positioner för en kortare tid på sökord ingen söker på samtidigt som det är rena spekulationer om du får något tillbaka.

Där finns fortfarande en hel del branschen där Google fortfarande inte vandrat in men om där finns pengar att tjäna så kommer man garanterat förr eller senare.

Min lösning och hur jag väljer att agera

Jag slutar med SEO-optimering. Givetvis kommer jag fortsätta optimera rubriker, bildtexter och liknande men från och med nu så kommer jag sluta bygga länkar för sökfraser som traditionellt ansetts vara bra. Inte heller komma jag lita på Google igen och ger därmed blanka fan i deras uppskattade söksiffror.

Istället för att försöka locka besökare till mig (genom sökmotorerna) så beger jag mig till besökarna. Tack vare smidiga verktyg så är det möjligt att få en lista på alla blogginlägg och användare på Twitter som nämnt mitt område de senaste timmarna eller den senaste veckan. Istället för att bygga länkar för att ranka på sökfraser som ingen söker på så möter jag upp besökarna på deras hemmaplan och bygger auktoritet genom forum och gästinlägg. Det är dags att ta ett steg tillbaka och lyfta blicken.

Någonstans på vägen så blev allting ett sätt att bygga länkar. Du skrev forumskommentarer för att få en länk till din sajt. Du skrev gästinlägg för att i slutet kunna slänga in några länkar. Jag hävdar att det är dags att sluta lägga tid och pengar på att optimera mot fraser för att istället bli en auktoritär källa.

Sverige ligger fortfarande ljusår ifrån utvecklingen i USA (Google tar över en marknad i taget) och i övergångsfasen så har kritikerna rätt i att det mycket slit per besökare att bli aktiv på forum och bloggar. Det handlar dock om att bestiga ett berg och när du väl nått toppen så har du ett förtroende att luta dig tillbaka på. Samtidigt fångar du givetvis upp besökare med hjälp av ett nyhetsbrev och omvandlar dem till återkommande besökare eller kunder utifrån vad du är ute efter.

Min rekommendation till företag

Givetvis förstår jag att företag inte har tid att vara aktiv på alla tjänster. Istället rekommenderar jag att man överväger möjligheterna att annonsera. Strunta i länkbygge och fokusera 100% på att få en bra ROI genom Googles tjänster.

Nu vet du hur det ligger till och vart framtiden är på väg. Bollen är din..


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

7 Comments


  1. Detta är något jag själv har funderat på. Jag har kikat på fler serps än vanligt, sett flera blogginlägg och foruminlägg om detta ämne.
    Jag tror absolut att detta kommer att hända även här i Sverige.
    Många sökord kommer helt att domineras av Google själva och/eller deras allierade, eller köpta resultat.

    Alltså: Google kommer äga serpen själv.

    Du har gjort ett bra inlägg som alltid och visar verkligen på ett scenario som ser ut att komma.

    Arbeta som sagt på att bli en auktoritet inom din marknad vad den än må vara eller ta hjälp av ett proffs.

  2. Riktigt intressant inlägg du har lyckats koka ihop, dock är det mindre kul det som håller på att hända i serpen..

  3. Vafan, just när man börjat intressera sig för SEO och börjat lära sig 🙂 (I allafall senaste året) Men det visar sig väl om det är så pass dystert.

  4. Mycket bra, och tragiskt. Minns hur det lät från början – ”annonser ska vi ALDRIG ha”. Sen blev det ”annonser kan vi ha, men får aldrig blandas med söket”. Sen sitter man här med annonser över, under och till höger. Min mamma gör ingen skillnad på sånt – hon litar ju på Google och tror att resultat som resultat. Nej, allt detta smakar illa på flera sätt.

  5. Med andra ord kommer alltså allt slit man har gjort för att få upp sina sajter i serpen inte vara något värt i framtiden ?

    För om man ska slåss om endast 2 platser i de organiska resultaten är man ju så gott som chanslös om man inte sitter på ett stort kapital…

  6. Bra inlägg! Jag hittade den här sidan för ett tag sen och har betat mig igenom ett par artiklar nu. Du skriver bra, och jag kommer definitivt att kika in igen.

    Angående din taktik så tror jag det är helt rätt, och det bästa långsiktiga sättet att överleva. Leverera en riktigt bra tjänst och vara utåtriktad, det tror jag på. Ska bara slipa vidare på tjänsten jag levererar… 😛

  7. Otroligt bra inlägg och tänk att det skrevs redan innan de extrema uppdateringarna Penguin och Panda! Kunde inte sagt det bättre själv. Vill även berömma dig för dina slagkraftiga, snabba, lättbegripliga svar på SEO-forum angående din artikel. Att folk har svårt att skilja på SEO och SEM är ju helt klart.
    Och se, jag lägger inte ens in en länk till någon webbsida i fältet till denna kommentar! Say no more. 😉

Leave a Reply