Omvandla okända Twitter-användare till kunder

oktober 7, 2011  |  Läsvärt, Marknadsföring
Omvandla okända Twitter-användare till kunder

Twitter har länge lyfts fram som en fantastisk kanal för att knyta kontakter med andra inom samma område, företag använder Twitter regelbundet för att nå ut till sina kunder och en del har satt i system att automatiskt börja följa eller skicka ett meddelande till konton som nämner utvalda sökord. Själv twittrar jag regelbundet (följ mig) om mina projekt och entreprenörskap men har även kört ett konto där jag autoföljde personer som nämnde en produkt. Det gick så bra att utöver pengarna det drog in så placerade jag mig dessutom strax bakom företaget på Google.com.

Idag har jag lagt ner det och tänkte därför ta upp en något bättre metod där du hjälper Twitter-användaren samtidigt som du får en potentiell kund på köpet. Notera att metoden huvudsakligen rekommenderas inom områden där du har höga marginaler och råd att Twittra längre stunder utan att tjäna pengar på det.

Tanken bakom marknadsföringsmetoden

Idén är att, liksom i metoden ovanför, hitta användare på Twitter som behöver hjälp med något inom ditt produktområde. Därefter skickar du ett vänligt tweet och besvarar personens frågor för att sedan avsluta med att informera om din egen sajt där personen kan hitta mer information om han vill läsa vidare.

I exemplet nedanför äger vi en sajt som säljer resor:

1) Välj ut konverterande nyckelord

Nu har jag inte genomfört en sökordsanalys för resebranschen utöver mitt sista minuten-exempel med lönsamma sökord men vi utgår ifrån att ”vill resa” och ”resa till” är två nyckelfraser som kan resultera i en hel del potentiella kunder.

2) Plocka fram RSS-flöde för dina nyckelord

Tyvärr är det så att Twitters sökmotor är helt värdelös när det kommer till att söka på flera termer samtidigt och vi tvingas därför dela upp nyckelordet. Våra två nyckelord från ovan skulle alltså resultera i följande RSS-flöden:

http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=vill%20resa
http://search.twitter.com/search.atom?lang=sv&q=resa%20till

Givetvis blir det ohållbart och vi beger oss därför till Yahoo Pipes för att slå samman de olika RSS-flödena och sortera ut dubletter. Tyvärr har jag inte möjlighet att detaljerat gå igenom hur Yahoo Pipes fungerar men genom trial & error och deras guider så bör du hitta rätt. Din pipe bör se ut på följande vis:

  1. Fetch feed: Fyll i upp till 10 olika RSS-flöden från Twitter.
  2. Fetch feed: Fyll i ytterligare RSS-flöden från Twitter.
  3. Union: Används för att koppla samman de båda fetch feed.
  4. Unique: Sortera bort dubletter för att undvika upprepning.
  5. Sort: Sortera alla tweets efter datum för att få bättre överblick.
  6. Pipe output: Blir det slutgiltiga resultatet.

När detta är gjort och du sparat din pipe så får du en RSS-länk innehållande alla sökorden som du enkelt kan lägga in i Google Reader för att få nya tweets.

3) Hitta en potentiell kund

Tack vare snabbknapparna i Google Reader (J/K) så kan vi snabbt springa igenom dagens alla tweets tills vi slutligen hittar följande som är en potentiell kund:

Johanna letar uppenbarligen efter en resa i december och är en potentiell kund som inte kostat dig en krona – allt du behöver göra är att hjälpa henne  hitta rätt.

4) Ditt svar på Twitter

Du börjar med att ge henne ett tips utifrån dina egna erfarenheter. Därefter avslutar du med att tipsa om din sajt där du genom en sökmotor listar resor i december:

Jag besökte nyligen Analya och kan varmt rekommendera Turkiet. Annars har du fler tips på http://DinSajt.se/

Det viktiga är att slänga med adressen i förbifarten. Ligger allt fokus på sajten så känns det som irriterande spam vilket bara skadar dig i längden.

Tips och trix på vägen

Där finns ett par tips på vägen du bör tänka på för att inte uppfattas som irriterande och stöta iväg de potentiella kunderna. Givet är att du lägger in en riktig avatar, namn och biografi på Twitter. Ingen (!) tar en standardbild på allvar.

Nästa steg är att vara personlig och unik i din kommunikation. Undvik att kommentera en trött kväll eftersom risken då är stor att du, mer eller mindre medvetet, börjar skapa en standardfras som du skickar ut till alla.

Slutligen bör du hålla koll på alla användare du pratar med. Tyvärr har jag inte hittat något program för detta utan gör det manuellt i ett textdokument men betänk själv att du regelbundet fick länktips från samma användare så fort du nämnde resor. Spara därför användarnamnen och kolla textdokumentet innan du besvarar en tweet.

Oetiskt eller en oanvänd marknadsföringskanal – Vad säger du?


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

3 Comments


  1. Jag har en liten butik som säljer cykelhjälmar (hepphepp.se) och bevakar vissa ord på twitter och försöker omvandla till kunder. Skulle tro att jag har fått ungefär 0 kunder på det. Kanske funkar bättre på text resor som du tar upp men då bygger det också lite på att man är ensam om att göra det. Varje gång jag skriver ordet ”resa” vill jag knappast ha 10 ”affiliatesvar”. Men oetiskt tycker jag inte. Men det beror förstås hur man sköter det.

    • Det är en väldigt bra poäng du lyfter fram Jon, nämligen att man måste vara någorlunda ensam i sin nisch. Börjar det rassla in mängder av meddelanden varav några håller väldigt låg kvalité så är det lätt att man drar samtliga över en kam.

  2. En bra post som alltid här inne mannen!
    Tack för att du ger såpass mycket!

    Petter

Leave a Reply