Var smart och undvik att registrera varumärken

juli 9, 2011  |  Blogga, Sökmotoroptimering
Var smart och undvik att registrera varumärken

Idag finns det tusentals attraktiva varumärken som de flesta svenskar känner till såsom Coca Cola, Ferrari, CDON, Converse, Nikon, etc. Av naturliga skäl kan företagen själva inte placera sig högst på alla sökningar och därför är det ofta lockande att registrera en domän med ett företagsnamn för att på så vis göra det mycket lättare att placera sig först. Det kan vara allt ifrån converseskor.se med sikte på termen ”Converse skor” till cdonrabattkod.se med sikte på ”CDON rabattkod”.

Själv har jag gjort misstaget ett flertal gånger med bland annat cdonrabattkod.se, superhjaltejul.se, dellrabattkod.se och domänen jag har nämnt ett flertal gånger i andra sammanhang – googleadsensegenerator.com

GoogleAdSenseGenerator.com

Till skillnad mot de andra domänerna så registrerade jag inte googleadsensegenerator.com för att placera mig högt på Google utan för att helt enkelt erbjuda en bra tjänst. Det hela började med att jag tröttnade på alla dessa skärmdumpar som amerikanska säljare använda som ”bevis” för att man tjänade hundratusentals kronor på metoder som du enkelt kunde lära dig genom att bara köpa deras e-bok för några hundralappar. Givetvis är alla dessa fejk och för att visa detta så erbjöd jag mina besökare att skapa en egen skärmdump från AdSense.

Till en början var där inget större intresse men efter ett tag blev den viral, spreds på hundratals bloggar och forum samt lockade tiotusentals besökare om dagen.

Tyvärr resulterade det även i att Google fick upp ögonen för domänen och begärde genast att jag skulle säga upp den. Bevisen mot mig var överväldigande. Utöver att använda varumärkena ”Google” och ”Google AdSense” i domänen så hade jag även använt mig av deras logga och skärdumpar från deras system. Det var trots allt hela tjänstens syfte – att skapa en skärmdump som såg ut att vara äkta.

I bakspegeln så är jag säker på att tjänsten skulle blivit minst lika populär även om jag inte använt deras varumärke i domänen och det är det är syftet med inlägget och min historia. Strunta helt enkelt i att registrera andras varumärken så slipper du oroa dig för att en dag behöva stänga ner tjänsten och därmed förlora allt ditt arbete.

Så fungerar det i Sverige och vad är en ATF?

I Sverige gäller principen ”först till kvarn” för tilldelning av domännamn:

den som först ansöker om en ledig domän får den utan förprövning. Om man anser att någon annan har registrerat ett domännamn man själv har rätt till kan man överklaga tilldelningen av domännamnet i efterhand genom ATF

För att få en domän som någon annan har registrerat krävs alltså en ATF som man ansöker om hos IIS. Det krävs dock att tre punkter uppfylls för att parten ska få rätt och därmed få rättigheterna över domänen. Dessa tre punkter är:

  • Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
  • Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet.
  • Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Det krävs alltså uppenbart intrång för att du ska riskera att förlora en domän men lyd mitt råd och undvik varumärken för att inte riskera att förlora allt ditt arbete.

Besök gärna IIS och se pågående ärenden för att se några exempel.


AFFILIATENÄTVERK: Mina favoriter

7 Comments


  1. Jag har en domän med ”google” i namnet. Jag har haft den i ca 2 år utan att någon har begärt att jag ska lägga ner den. Sidan i sig har i och för sig inget med google att göra.

    • Det är ett vanligt argument och där finns garanterat hundratals, om inte tusentals, aktiva domäner som innehåller termen Google. Vanligtvis tas de ner i mån av tid eller intresse och det är just det som är problemet. Du kan arbeta med en tjänst i flera år utan att företaget bryr sig men plötsligt blir den populär eller så ändrar företaget sin policy och all din tid är bortkastad.

      Exempel på svenska domäner innehållande ”Google” där ägarna själva inte har sagt upp domänerna efter påtryckningar är bland annat googlephone.se och igoogle.se. Därutöver så finns det säkert mängder av domäner som har sagts upp efter att Google knackat på dörren och inte behövt gå till en ATF.

  2. Intressant val av bild. Jag känner bara igen ett av varumärkena 🙂

    Du har nog helt klart en poäng dock. Äger själv ett par domäner med varumärken i men det kan ju bli knas någon gång framöver och det är ju trist. I mitt fall så är dock syftet att ranka i serpen och då hjälper onekligen domännamnen till.

  3. Superbra inlägg, har också haft problem med varumärken tidigare, så jag undviker det helt idag. Det går att få snabba resultat under en kort tid med dem, men att bara tjäna pengar på dem en kort tid gör att det inte är värt jobbet för mig, jag tjänar hellre lite mindre, men länge!

  4. Intressant.

    Tror du att Youtubeklassiker.se ligger i riskzon?

    • 2007 så förlorade Matthias Moench sju domäner som inkräktade på deras varumärke så visst finns där en risk. Problemet är att stora företag sällan lägger ner energi på det förrän sajten expanderar och det är då man har lagt ner mängder av arbetstimmar som inte går att få tillbaka.

Leave a Reply